۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
استرالیا حال و هوای انتخاباتی گرفت

ایرنا نوشت: جامعه استرالیا از روز دوشنبه با آغاز برگزاری انتخابات پیش از موعد در این کشور حال و هوای انتخاباتی به خود گرفت، به ویژه اینکه مناظره انتخاباتی یکشنبه شب میان دو نامزد اصلی این انتخابات تقریبا جنجالی بود.

استرالیایی ها از روز دوشنبه در حالی که هنوز ۱۲ روز به برگزاری زمان اصلی انتخابات سراسری این کشور ۲۱ مه (۳۱ اردیبهشت) مانده بود با شرکت در انتخابات پیش از موعد، خود را برای آن رویداد اصلی آماده کردند.

یک روز پس از برگزاری مناظره تلویزیونی جنجالی دو نامزد اصلی این انتخابات، اسکات موریسون نامزد حزب حاکم و نخست وزیر فعلی و آنتونی آلبانیز نامزد حزب مخالف چپ میانه “کارگر” که با درگیری لفظی بین دو طرف نیز همراه بود، رای ها یکی پس از دیگری به صندوق های انتخابات پیش از موعد می رود و نظرسنجی ها نیز بر تائید گمانه زنی های عمومی برای نتیجه احتمالی این انتخابات صحه می گذارند.

نامزد ها در دومین مناظره داغ خود یکشنبه شب گذشته به بحث و اظهار نظر پیرامون موضوعات و مسائل گوناکون از جمله هزینه زندگی، شخصیت یکدیگر، امنیت ملی و کمیسیون مبارزه با فساد پرداخته و یکدیگر را به چالش کشیدند.

البته سومین و آخرین مناظره رهبران امروز چهارشنبه برگزار می شود که هنوز به وقت محلی آغاز نشده است، با این وجود در آخرین بخش مناظره دوم، آقای موریسون با متهم کردن آقای ریچارد مایلز، به طرفداری از حزب کمونیست چین، مسیر بحث را به موضوع امنیت ملی منحرف کرد.

موریسون از طرف دیگر از پاسخگویی دولتش در صورت تلاش چین برای ایجاد پایگاه نظامی در جزایر سلیمان در اقیانوس آرام خودداری کرد و گفت که دولت او نمی تواند در امور داخلی جزایر سلیمان دخالت کند اگر چه این موضوع را با رهبران آمریکا در میان گذاشته است.

این در حالی است که آلبانیز بعد از مناظره به خبرنگاران گفته بود: اسکات موریسون چیزی جز فریاد زدن ندارد که بیان کند. او فقط داد زدن را بلد است و در تمام مدت مناظره همین کار را انجام می‌داد.

این مناظره درست زمانی اتفاق افتاد که یک نظرسنجی نشان می‌داد حزب کارگر در صدر نظرسنجی های انتخابات باقی مانده است و نشریه "دِ استرالیایین -The Australian" نیز یک نظر سنجی را منتشر کرد که همین موضوع را نشان می‌داد.
در طول مبارزات انتخاباتی هر یک از طرفین رقابت، شعارهای خاص خودشان را دادند از جمله حزب سبزها با دادن وعده انجام اقدامات سختگیرانه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، لغو بدهی دانشجویان، گسترش خدمات پزشکی از جمله تحت پوشش قرار دادن هزینه دندانپزشکی از جوانان به ویژه رای اولی‌ها از مردم تقاضا کرد در پای صندوق‌های اخذ رای حاضر شوند.‌

حزب سبزها برای برنده شدن در حوزه انتخاباتی رایان (Ryan) در کوئینزلند تلاش می کند. کرسی نمایندگی این حوزه با ۶ درصد اختلاف، در اختیار جولیان سیمونز از حزب لیبرال نشنال قرار دارد. در این حوزه حدود ۹ هزار رای اولی نام نویسی کرده‌اند.

در مقابل حزب کارگر اعلام کرده است که با هدف مقابله با کمبود کادر آموزشی و افزایش استانداردهای آموزشی مبلغ ۱۴۶.۵ میلیون دلار در قالب یک طرح ۴ ساله اختصاص می دهد که بر اساس آن به دانشجویان مایل به ادامه تحصیل و ورود به عرصه آموزش، سالانه تا سقف ۱۲ هزار دلار پرداخت می‌شود.

پیشنهاد حزب کارگر استرالیا برای تخصیص ۴۰۰ میلیون دلار به منظور تجهیز و نوسازی مرکز درمانی فلایندرز در بوثبی، در صورت پیروزی در انتخابات فدرال، از طرف دولت استرالیای جنوبی با استقبال مواجه شد. قرار است ۵۰ درصد هزینه اجرای این طرح از طرف دولت ایالتی تامین شود.

در هر حال نظرسنجی های زیادی انجام گرفته است و از دیروز نتیجه چند نظرسنجی حاکی است که در مناظره دوم آلبانیز برنده بوده است.

یک نظرسنجی با بیش از ۵۰ هزار نفر نشان می‌دهد که آنتونی آلبانیز با ۵۶ درصد پیشتاز و برنده انتخابات خواهد بود و اسکات موریسون با ۴۲ درصد با او فاصله قابل توجه دارد که این فاصله به تدریج بیشتر و بیشتر نیز می شود.

نظرسنجی های انجام شده توسط رسانه های استرالیایی نشان می دهد اگر افکار عمومی به این گونه باقی بماند حزب کارگر برنده انتخابات پیش رو خواهد شد. اسکات موریسون ۱۰ روز زمان دارد تا فاصله خود با آنتونی آلبانیز را کاهش دهد.

نتیجه برخی نظرسنجی ها موید آن است که زنان رای دهنده نیز بیشتر به حزب کارگر تمایل داشته‌اند چون فکر می‌کنند که این حزب می‌تواند مدیریت بهتری در بهبود بخشیدن به فشارهای معیشیتی انجام دهد.

نظرسنجی موسسه “بازبینی مالی استرالیا” نیز نشان داد از آنجاییکه هزینه‌های بالای زندگی دغدغه اصلی رای دهندگان است، مشخص است ائتلاف حاکم در انتخابات اصلی هم‌چنان با کاهش مقبولیت مواجه است و حزب کارگر می‌تواند به تنهایی زمام امور کشور را به دست بگیرد. ائتلاف، اکثریت تک کرسی در مجلس عوام پارلمان استرالیا دارد.
در واقع در میانه کارزاری که تمرکزش بر روی فشار هزینه‌های معاش، امنیت ملی و تغییرات آب و هوایی است، نظرسنجی صورت گرفته از سوی روزنامه دِ استرالیین نشان داد که حزب کارگر با ۵۶ درصد در مقابل ۴۶ درصد حزب اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا پیش‌ رو است.
همچنین میزان محبوبیت اسکات موریسون به ۴۴ درصد کاهش یافته و او را به آنتونی آلبانیز، رهبر حزب کارگر که میزان محبوبیتش ۴۲ درصد شده، نزدیک کرده است.

در هر حال روز گذشته انتخابات زودهنگام در فدارال استرالیا آغاز شد تا آن دسته از افرادی که امکان حضور در پای صندوق‌های رای‌گیری در ۲۱ می را ندارند، بتوانند رای خود را به صندوق بیاندازند، کسانی که نمی توانند در حوزه‌هایی که نام‌نویسی کرده اند حضور یابند؛ آنهایی که بیش از ۸ کیلومتر با نزدیک‌ترین مکان اخذ رای فاصله دارند؛ در مسافرت هستند؛ امکان ترک محل کار را برای رای دادن ندارند؛ به بیماری شدید، ناتوانی مبتلا هستند و یا مراقبت فرد دیگری را به عهده دارند و موعد وضع حمل همسرشان نزدیک است؛ خودشان در بیمارستان بستری هستند؛ به دلیل اعتقادات مذهبی نمی توانند در پای صندوق‌های اخذ رای حضور یابند و یا دوره محکومیت در زندان یا بازداشت را می گذرانند و یا هم جزو رای دهندگان خاموش (silent elector) هستند.

انتظار می‌رود میلیون‌ها استرالیایی رای خود را در دو هفته آینده در بیش از ۵۰۰ حوزه رای گیری به صندوق بیندازند.

رای گیری پیش از موعد در استرالیا محبوبیت پیدا کرده است. حدود ۴۰ درصد از رای دهندگان در انتخابات پارلمانی گذشته یا به صورت زودهنگام یا از طریق پست رای دادند.

“تام راجرز”، کمیسیونر انتخابات استرالیا نیز به شبکه خبری ABC استرالیا گفت که انتظار دارد تعداد رای دهندگان در این انتخابات بیشتر شوند.

امسال حدود ۱۷ میلیون نفر برای رای دادن در انتخابات ثبت نام کرده اند که این بیشترین تعداد در تاریخ استرالیا است. سال گذشته این تعداد ۱۶ میلیون نفر بود.

برگه های رای گیری به ۳۳ زبان بین المللی و ۱۳ زبان بومی استرالیا ترجمه شده اند.

هزینه این انتخابات در بیشترین حد در تاریخ استرالیا، یعنی بیش از ۴۰ میلیون دلار است. این هزینه در مقایسه با انتخابات قبلی که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد حدود ۱۰۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

تام راجرز کمیسیونر انتخابات می گوید این تا حد زیادی به دلیل کووید-۱۹ است.

پروتکل های مربوط به همه گیری کروناویروس به این معنی خواهد بود که افراد باید در محل استقرار صندوق های رای بیشتر منتظر بمانند. کمیسیون انتخابات استرالیا می گوید تحقیقاتی که انجام داده است نشان می دهد که بسیاری از استرالیایی ها از چنین اقدامی بیزار هستند.

تام راجرز می گوید این به این معنی است که افراد بیشتری در پی این خواهند بود که به صورت زودهنگام یا پستی رای دهند.

مجلس نمایندگان استرالیا ۱۵۱ کرسی دارد و پیروز انتخابات باید برنده بیش از نیمی از این کرسی ها شود تا بدون توافق کردن با نمایندگان مستقل بتواند دولت تشکیل دهد.

احزاب سیاسی از قبل ترسیم کرده اند که باید در کدام حوزه های انتخابیه پیروز شوند تا بتوانند دولت تشکیل دهند.

رقابت تنگاتنگ بین احزاب و همچنین ضرورت شمارش آرای پستی باعث خواهد شد تا اعلام نتیجه انتخابات زمان بیشتری ببرد.

انتظار می رود این دوره از انتخابات فدرال استرالیا، پیچیده ترین و از لحاظ لجستیکی پر چالش ترین انتخابات تاریخ استرالیا باشد، چرا که کووید-۱۹، کارزراهای اطلاعات نادرست و حملات سایبری از جمله مهمترین عواملی هستند که این پروسه دموکراتیک را تهدید می کنند.

برای اولین بار، کمیسیون انتخابات استرالیا مرکزی را ایجاد کرده است که کارکنان ان داده های مربوط به کووید-۱۹ و موارد شیوع این بیماری را به صورت لحظه به لحظه دنبال خواهند کرد.

برایان فو (Brian Foo) از مرکز فرماندهی کمیسیون انتخابات استرالیا (AEC Command Centre) می گوید این مرکز از سازمان های دولتی مختلف اطلاعات به روز دریافت می کند.

در طول کارزارهای انتخاباتی، این مرکز به کمک نیروهای پلیس فدرال استرالیا و سازمان های اطلاعاتی کشور تقویت می شود.

همچنین تیم هایی مسئول مقابله با اطلاعات غلط و حملات سایبری احتمالی خواهند بود. هدف از این اقدام حفاظت از سیستم رای گیری دموکراتیک استرالیا است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1630005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =