پس لرزه اصلاحات یارانه ای در بازارهای همسایه/ واقعیت ماجرا چیست؟

خراسان نوشت: پایگاه منتسب به شورای عالی امنیت ملی از نقش طرح مردمی سازی یارانه ها در کمبود و گرانی اقلام اساسی در کشورهای همسایه خبر داد. موضوعی که فرضیه قاچاق این کالاها به خارج قبل از طرح دولت را تقویت می کند.

شاید آن زمانی که وزیر جهاد کشاورزی درخصوص علت ورود دولت به اصلاح قیمت گندم و آرد گفت کشورهای همسایه مانند جاروبرقی یارانه های آرد و گندم ایران را می مکند، کمتر به عمق این مسئله توجه شد، اما هم اینک و پس از آغاز واقعی سازی قیمت آرد و روغن، پایگاه اطلاع رسانی «نورنیوز» خبر از افزایش قیمت و کمیاب شدن آرد و روغن در برخی مناطق همسایه کشور داده است که در کنار افزایش قیمت های جهانی می تواند ناظر به موفقیت اولیه طرح دولت در جلوگیری از سرریز یارانه اقلام اساسی به خارج از کشور باشد.

هوشمندسازی نظام توزیع برای جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی به خارج از کشور یک ضرورت است، اما باید توجه داشت تا زمانی که ریشه قاچاق یعنی تفاوت قیمت های داخل و خارج از بین نرود، انگیزه فساد و قاچاق همواره وجود خواهد داشت. انگیزه هایی که به هر نحو شده راه خود را برای پیاده سازی در کف بازار کالاها پیدا می کند. گاه به اسم صادرات محصولاتی مانند ماکارونی و گاه به اسم خروج کالاهای خام از شبکه توزیع مانند روغن.

از همین روست که قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی 14 اردیبهشت درباره علت ورود دولت به اصلاح قیمت گندم و آرد گفت: کشورهای همسایه مانند جارو برقی دارند یارانه های گندم و آرد ایران را می مکند. این اظهارات در شرایطی است که آمار ارائه شده توسط وزیر جهاد کشاورزی نشان می دهد که یکی از کشورهای همسایه با کسری 3 میلیون تنی گندم در سال جاری روبه روست و چشم طمع به گندم ارزان داخل ایران دارد.

با این اوصاف هنوز چند روزی بیشتر از آغاز طرح یارانه ای دولت نگذشته است که خبرها از بروز اولین نشانه های اصلاح یارانه ها در بازار کشورهای همسابه حکایت دارد به طوری که گفته می شود در کشورهای همسایه این اقلام بعضاً کمیاب شده است. این در حالی است که نباید از تاثیر تبعات جنگ اوکراین و روسیه بر بازار جهانی مواد غذایی و منطقه غافل بود. پایگاه اطلاع رسانی «نورنیوز» -نزدیک به شورای عالی امنیت ملی- نوشت: «با اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه ها در ایران، قیمت آرد و روغن در فروشگاه های اصلی عرضه مواد غذایی در اربیل و سلیمانیه اقلیم کردستان با افزایش شدید قیمت مواجه و نایاب شده است.

با اجرای این طرح، روند قاچاق کالا از ایران به کشورهای همسایه، به نفع جیب مردم متوقف شده است.» خبرگزاری تسنیم نیز خبر مشابه و البته با دامنه بزرگ تری را گزارش کرد. بر این اساس، اعلام شده که کمبود آرد در کشورهای عراق، پاکستان و دیگر کشورهای همسایه پس از آزادسازی قیمت آرد در کشور ما روی داده است. همچنین بررسی ها حکایت از این دارد که روغن در اقلیم کردستان نیز کمیاب شده و برخی از مواد غذایی نظیر روغن و نان در امارات با افزایش قیمت مواجه شده است. موضوعی که البته در کنار اصلاحات یارانه ای در ایران، جنگ روسیه با اوکراین نیز در بروز آن بی تاثیر نبوده است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1631349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    32 2
    این کار دولت بسیار خوب است در جای که همه دهک ها یارانه بگیرند نه کسی که پسرش برای شخصی کار میکند که گردش مالی دارد ودولت بیاید یارانه خانواده قطع کند این کجاش عدالت است دخترم را به خاطر که نتوانستم شهریه دانشگاه بپردازم اخراج کردند حالا این قطع یارانه هزار مشکل دیگر صدایم به جای نمیرسد خدایا خودت کمک کن
  • حامی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    9 2
    عجب
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    50 10
    لابد تمام کشورهای توسعه یافته هم با نان و روغن قاچاق ایران زندگی میکنند
    • poya IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      15 9
      دقیقا بله و به آن زنجیره تامین مجازی کفته می شود
    • م IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      15 10
      چرا همیشه شماها دوس دارین کشور خودتون تحقیر کنین؟!!
  • محمد رضا زند IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    19 1
    البته قیمت جدید اقلام کمیاب در جهان باز تفاوت بین این اقلام در خارج از کشور با داخل پیدا خواهد کرد و کارو برقیها فعال خواهند شد. پس بهتر است هرچه سریعتر کالا برگ ایرانیان راه اندازی شود. و از این فرصت برای تولیدات داخلی حمایت صد درصدی کنیم وقت برنامه ریزی و شمار موقعیتها و و پر کردن خلع کالاهای کمیاب جهانی است. وزارت جهاد بحنب فعال باش.
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    3 8
    بیخیال
    • 09151014559 IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      13 1
      اگر دولت در طی چهار سال همین یک مورد (تک نرخی کردن ارز) را به درستی به ثمر برساند و دست رانت خواران را قطع کند و پرداخت یارانه را عادلانه کند( به من یارانه نمیدهند ولی مستاجر کسی هستم که یارانه میگیرد )اقتصاد را به اهلش واگذار کند کافی است این کاری است که هیچیک از دولتهای گذشته جسارت پرداختن به آن را نداشتند
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    17 3
    تاوان ناتواني در كنترل قاچاق را نبايد مردم بدهند . درسته كه قاچاق كالاهاي گران شده ديگه صرف نمي كنه ولي درآمد مردم هم افزايش نيافته و نبايد خريد همون اجناس تو كشور خودمون براي مردم سخت بشه .
  • فرید IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    32 11
    منظورتون از به نفع مردم دقیقا کدوم مردم هست؟همه که حذف شدیم
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    5 1
    دولت گذشته علت‌ مدیریت ضعیف بود الآن نمیدونم چیه
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    11 2
    بهتر بود در این تحلیل به جای کلی گویی، به عدد و رقم و نام کشور ها هم اشاره می شد و مهمتر از همه راه قاچاق. این میزان آرد با کولبری از مرز خارج می شود؟
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    13 3
    اصل بودجه ایران بعنوان برق رایگان و ساخت تاسیسات زیربنایی در عراق
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    9 5
    مگه دولت وکشور نیرونداره نمیتونین جلوی قاچاقوبگیرین بایدهی گرونترکنید اینم شدراهش بایدجلوی قاچاق گرفته بشه نه اینکه راه نفس مردموبست
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    6 0
    ما حقوق بگیریم اما بیستم ه ر ماه دگه قدرت خرید نداریم یا رانه مارا قطع کردند
  • ناشناس IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    8 0
    کجا عدالت مگر درآمد فرزند برای خودش نیست تشکیل خانواده بده ازدواج رهن چه ربطی به پدر مادر دارد که یانه او قطع کردن لز یک طرف میگن جوانان ازدواج کنن تا نسل جدید بیشتر بشه با کدام درآمد اگر فرزند اندوخته جمع کرده که ازداوج کند شما یانه ما را قطع می کنید
  • آرش IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    7 5
    خدا انسانو آفرید ، انسان هم توجیه رو ممکنه توجیه بتونه حقایق فشاری که به زندگی مردم میادو برای عده ای کم رنگ کنه اما خود مردم که میفهمن چه بر سرشون میاد .
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    10 1
    وقتی مرزها شدیداً کنترل میشود قاچاق آن هم با این ابعاد وسیع چگونه صورت می گیرد.میگفتند حتی دام‌های زنده هم به آن سوی مرزها قاچاق می شد.وقتی یک گله بزرگ دام از مرز در حال عبور است مگر میشود که قادر به رصد کردن آن نباشند.روزانه صدها خودرو به اصطلاح شوتی در جاده های ایران عبور میکنند که هر بیننده ناشی هم از شکل و سرعت راندن متوجه میشود که اینها جنس قاچاق حمل می کنند ولی برخورد بازدارنده ای با آنها صورت نمی گیرد.قاچاق به آن سوی مرزها هم با سهل انگاری و بی خیالی کسانی که وظیفه شأن مبارزه با قاچاق از مبدا تا مقصد است مواجه شد.در این میان پولهای کثیفی (رشوه)ردوبدل میشودکه مهمترین عامل در تسهیل قاچاق است.نگاه بیشترمردم به قاچاق هم شاید بی تاثیر نباشد مردم شدیداً با قاچاق مواد مخدر مخالفند و آن را برای کشور مضر می دانند ولی با قاچاق اقلام دیگر شاید این نگاه را نداشته باشند چون فکر میکنند عده ای بیکار از روی ناچاری برای تامین معیشت خود به این کار روی آوردند.در واقع قاچاق به ویژه در ابعاد کوچک قباحتی در بین مردم ندارد.ولی قاچاق در ابعاد بزرگ کار آدمهایی است که راه معاملات بزرگ را بخوبی می دانند.
  • محسن IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    3 10
    به نظر میاد که طرح موفق شده که یارانه هارو اصلاح کنه - خداروشکر
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    26 0
    ارزش پول مملکت را جهانی کنید دیگر برای قاچاقچیان سرفه نیست ارزش پول پایین هست که بیچاره شدیم
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    13 1
    حرفی نیست.یکی از مسئولین بیاد با حقوق یک ماه یک کارگر زندگی کنه،اگر تا آخر ماه زنده ماند همه چیز را آزاد کنید.