مخالفت اردوغان چه معنایی برای سوئد و فنلاند دارد؟

اردوغان در شراکت استراتژیک با ناتو و اوکراین و از طرفی در روابط سخت اما مهم با روسیه باید توازن برقرار کند. موضوع عضویت سوئد و فنلاند در ناتو نیز یکی دیگر از چالش های دیگر ترکیه محسوب می شود که باید دید آیا رئیس جمهور ترکیه به دنبال تبدیل این موقعیت به ابزاری برای امتیازگیری است یا خیر.

به گزارش خبرآنلاین، کریستوف بلاث، استاد روابط بین الملل و امنیت دانشگاه برادفورد در مقاله ای برای پایگاه کانورسیشن نوشت:

تهاجم روسیه به خاک اوکراین کشورهای غربی را در مخالفت با این اقدام متحد کرده است. کشورهای عضو ناتو ضمن سرازیر کردن کمک های تسلیحاتی به اوکراین، پناهجویان این کشور را پذیرفته و تحریم های شدیدی را علیه مسکو اعمال کرده اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از گسترش ناتو به عنوان یکی از تهدیدهای کلیدی برای امنیت روسیه یاد کرد که باعث حمله به اوکراین شد. بنابراین اعلام سوئد و فنلاند مبنی بر پایان تعهد بی طرفی و پیوستن به ناتو چالش دیگری برای روسیه محسوب می شود.

اعضای ناتو عموماً از این پیشرفت استقبال کرده‌ و کشورهای بالتیک نیز اشتیاق خود را نسبت به این موضوع نشان دادند. برای اینکه اعضای جدید ناتو پذیرفته شوند، هر ۳۰ عضو فعلی باید با پذیرش آنها موافقت کنند. اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به این ائتلاف مخالفت می کند.

اردوغان کشورهای اسکاندیناوی را به «مهمان خانه تروریست ها» تشبیه کرد. مدتی است که ترکیه، سوئد را به پناه دادن به حامیان فتح الله گولن متهم کرده است. فردی که برخی از منتقدان وی را متهم به کودتا برای سرنگونی اردوغان می کنند که گولن آن را رد می کند.

موضوع دیگر تعلیق فروش تسلیحات به ترکیه از سوی سوئد است که در سال ۲۰۱۹ به دلیل حملات نظامی ترکیه به سوریه آغاز شد. مساله دیگر به عدم استرداد ۳۳ عضو ادعایی حزب کارگران کرد (پ‌ک‌ک) اشاره می کند که در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد.

نگرانی منطقه ای

ترکیه علاوه بر برنامه داخلی خود، در سطح بین المللی نیز در وضعیتی دوگانه قرار دارد. این کشور باید توازن را در شراکت استراتژیک با ناتو و اوکراین و از طرفی در روابط سخت اما مهم با روسیه برقرار کند. ترکیه و روسیه همکاری های اقتصادی و منطقه ای به ویژه در ارمنستان، گرجستان و آذربایجان دارند.

آنها ممکن است رقیبی برای نفوذ در منطقه باشند، به عنوان مثال در حمایت از طرف های مخالف درگیری ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قراباغ. اما آنها منافع مشترکی در ثبات اقتصادی و احتمالاً کاهش درگیری نظامی نیز دارند.

به همین دلیل است که ترکیه خود را به عنوان یک میانجی بالقوه بین روسیه و اوکراین معرفی کرده است. ترکیه از حذف روسیه از شورای اروپا حمایت نکرد و همچنین به سایر کشورهای ناتو در اعمال تحریم های اقتصادی علیه روسیه ملحق نشد. اما در عین حال، کمک قابل توجهی به تلاش‌های اوکراین برای دفاع از خود کرده و آنچه را که روسیه از آن به عنوان «عملیات نظامی ویژه» یاد می کند، جنگ می نامند.

روسیه در سال‌های اخیر در حمله به کریمه در فوریه ۲۰۱۴ و مداخله نظامی قابل توجه خود در سوریه، قاطعیت راهبردی فزاینده‌ای را نشان داده است. زمانی که ترکیه یک هواپیمای جنگنده سوخو ـ ۲۴ روسی را که ادعا می‌شد وارد حریم هوایی ترکیه شده بود، سرنگون کرد و روسیه ترکیه را تحریم کرد، این امر باعث ایجاد بحران جدی در روابط ترکیه و روسیه شد. با این حال، پس از آن پوتین و اردوغان روابط خود را ترمیم کردند.

مخالفت اردوغان چه معنایی برای سوئد و فنلاند دارد؟

بیشتر بخوانید

ترکیه با تکیه بر گاز طبیعی روسیه روابط اقتصادی مهمی را با این کشور دارد. خط لوله ترک استریم که در سال ۲۰۲۰ شروع به کار کرد، یک مسیر جایگزین صادراتی برای گاز روسیه از طریق دریای سیاه است و اوکراین را به عنوان یک کشور ترانزیتی دور می‌زند. همچنین همکاری نظامی بین این دو را توسعه داده است. ترکیه سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه را خریداری کرده و در حال بررسی خرید هواپیماهای نظامی روسیه است.

این عنصر از روابط ترکیه و روسیه، اردوغان را در مسیر برخورد با ناتو قرار داد و از زمان تحویل اولین موشک، موجب تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه شد. اما ترکیه به اوکراین نیز نزدیک است. در آستانه تهاجم روسیه، ترکیه قرارداد تجارت آزاد را با اوکراین امضا کرد و خود را به عنوان یک شریک کلیدی معرفی کرد.

آنکارا همچنین در حال همکاری نظامی قابل توجهی با کی یف است و یک مرکز تولید و آموزش مشترک برای ناوهای کلاس "آدا"، کشتی های ضد زیردریایی و پهپادهای دوربرد "بیرقدار" ایجاد کرده است. این به معنای انتقال قابل توجه فناوری نظامی به اوکراین است. این کشتی‌ها مکمل مهمی برای نیروی دریایی اوکراین هستند، در حالی که پهپاد نقش مهمی در میدان نبرد داشته است و خودروهای زرهی روسیه را نابود کرده است.

ترکیه همچنین اقدامات مختلفی را انجام داد که لجستیک عملیاتی روسیه را در طول عملیات نظامی این کشور در سوریه با مشکل مواجه کرد، مانند محدود کردن عبور کشتی‌های جنگی از دریای سیاه از طریق تنگه بسفر (همانطور که در جنگ اوکراین نیز این اقدام را انجام داد) و ممنوعیت عبور هواپیماهای نظامی روسیه از حریم هوایی این کشور.

مخالفت اردوغان چه معنایی برای سوئد و فنلاند دارد؟

در حالی که سوئد و فنلاند به سمت درخواست رسمی برای عضویت حرکت کردند، ایالات متحده و سایر اعضای ناتو به وضوح حمایت خود را از پیوستن کشورهای اسکاندیناوی تأیید کردند. حتی روسیه نیز مخالفت قبلی خود را که با تهدیدات مختلفی همراه بود، نرم کرده است. ایالات متحده و بریتانیا ضمن اعلام بررسی درخواست، به سوئد و فنلاند وعده تضمین های امنیتی را داده اند.

اگرچه اردوغان سفر هیأت های دو کشور را برای گفتگو درباره عضویت آنها رد کرده است، اما سوئد و فنلاند همچنان خوش بین هستند، زیرا ترکیه برای مذاکره اعلام آمادگی نشان داده است و احتمال می رود که اردوغان نسبت به تبدیل این موقعیت به ابزار امتیازگیری امیدوار است. به طور قابل توجهی سوئد قبلاً مجدداً تأیید کرده است که پ ک ک را یک سازمان تروریستی می داند.

در حالتی دیگر، اگر ترکیه انعطاف‌پذیری نشان ندهد، امکان دارد سوئد و فنلاند به صورت بالفعل به عضویت این ائتلاف درآیند (با برخورداری از تضمین‌های امنیتی بدون عضویت کامل). در همین حال، ترکیه ممکن است در داخل ناتو منزوی‌تر شود و خطر از دست دادن تمام مزایای سیاسی را که برای حمایت نظامی کنونی خود از اوکراین به دست آورده است، پس از سال‌ها در حاشیه ناتو، از دست بدهد.

*منبع: کانورسیشن / ترجمه: ابوالفضل خدایی

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1632760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 17
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    52 47
    معنایی ندارد . ترکیه بیشتر تحریم میشود . خخخخ
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      41 46
      ترکیه از سالها قبل به فکر بوده و ضمن ایجاد اقتدار داخلی توانسته هر دوی شرق و غرب را به خودش وابسته کنه طوری که تحریم ترکیه برای تحریم کنندگان ضرر بیشتری خواهد داشت. هم روسیه و هم اوکراین هردو به ترکیه وابسته هستند.
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      29 28
      ترکیه از سالها قبل به فکر بوده و ضمن ایجاد اقتدار داخلی توانسته هر دوی شرق و غرب را به خودش وابسته کنه طوری که تحریم ترکیه برای تحریم کنندگان ضرر بیشتری خواهد داشت. هم روسیه و هم اوکراین هردو به ترکیه وابسته هستند.
    • SE ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      62 25
      خود ترکیه رو باید از ناتو بندازن بیرون
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    44 14
    آردوغان دشمن درجه یک اروپا
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      12 2
      ... و اروپا دشمن درجه یک بشریت
  • م IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    73 35
    مطلب بالا بسیار تحلیل درستی است .ولی بایداین نکته هم گفته بشه که ترکیه با سطح کیفی بسیار عالی داره این مسله رو مدیریت میکنه بطوری که حداکثر منافعش ازاین وضعیت تامین بشه.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      24 40
      سال ها سوئد خود را مدافع حقوق بشر میدانست و سلول انفرادی را ضد حقوق بشر معرفی می کرد ... الان حدود 2 سال هستش که حمید نوری را در سلول انفرادی زندانی کرده است.
  • NL ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    79 80
    ترکیه خودش در ناتو اضافی هست و قطعا بزودی از ناتو اخراج میشه. ناتو یعنی آمریکا انگلیس فرانسه و کانادا بقیه زیاد اهمیتی ندارن
    • م US ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      64 58
      باشه منتظر دستور شما بودن. ترکیه دومین ارتش بزرگ ناتو هست مرد مومن و جزو موسسین ناتو
    • م US ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      31 15
      باشه منتظر دستور شما بودن. ترکیه دومین ارتش بزرگ ناتو هست مرد مومن و جزو موسسین ناتو
    • مهدی، ماکو IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      64 54
      تورکیه دومین کشور ناتو از لحاظ کثرت سرباز و امکاناته به هیچ عنوان بخاطر فنلاند و سوئد تورکیه رو از دست نمیدن نظرات احساسی و مضحک ندین لطفا
    • به مهدی ماکو NL ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      59 35
      موسسین ناتو عبارتند از : بریتانیا، فرانسه، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ، کانادا، دانمارک، ایسلند، ایتالیا، نروژ و پرتغال)... ترکیه رو بعدها برای جلوگیری از گسترش شوروی به ناتو دعوت کردن که بعد از حمله به قبرس میخواستن همون موقع اخراجش کنن ولی بخاطر ترس از شوروی نکردن الانم ترکیه که میبینه شوروی موضوعیت نداره و ناتو به اندازه کافی بزرگ شده میترسه بی اهمیتتر از پیش بشه کثرت نیرو با سربازگیری اجباری از سربازان اکثرا کردتبار که تعلق خاطری به این کشور ندارن هیچ ارزشی نداره پرسنل حرفه ای آمکریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان که هیچ حتی بلژیک و هلند و یونان هم بیشتر از ترکیه هست . امکانات هم که نگو پهباد اسبا بازیهای مونتاژ ترکیه با قطعات تماما آمریکایی و کانادایی امروزه امکانات حساب نمیشه این کشور چهل ساله از عهده یک گروه چریکی کلاشینکفی برنمیاد حتی با سلاحهای شیمیایی! اقتصادش هم که به لطف فراری ها از ایران مصنوعی سرپا مونده و از سقوط آزاد فعلا موقتا در امان بوده.
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    29 24
    اردوغان دو رو رفتار میکند
  • دبیر IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    68 40
    مرد بیمار اروپا،،بر خواهد خاست،،،،ترکیه،جهت نیل به اهداف ملی ترکیه همه چیز را ،،وسیله،،جهت نیل به هدف قرار داده است،،حتی از ابزار دین،،برای جذب اعراب سود،می برد با اسرائیل رابطه محکم دارد،وبا روسیه روابط اقتصادی ونظامی،همچنین با امریکل وغرب،،با خرید سلاح ،غربی وشرقی ،بین آنها بالانس برقرار می کندو با ایران رابطه خوبی دارد،، در زمینه داخلی ترکیه با زدن سدهای زیاد پایه یک اقتصاد قوی را نهاده،کشورهای پایین دست آب را مجبور به همراهی وهمکاری می کند،،بنظرم مردبیمار اروپا از رخوت سر بلند کرده ،نمای از نئو عثمانی جدید را به نمایش خواهد گذاشت،،
    • NL ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      48 55
      الین کشور جعلیذ آسیایی هست و بجز ادیرنه اشغالی یونانی به اروپا ارتباطی ندارد. نیمی از جمعیتش هم کرد هستن که تعلق خاطر چندانی به این کشور ندارن هیچ منبع طبیعی هم نداره و جز از توریسم و باجگیری از طریق جنگ سازی و گروگانگیری مهاجران راه درآمد دیگه ای نداره و میزان بدهی بسیار بالا داره و دورتا دورش رو دشمنانش فرا گرفته که با هیچکدام توان سازش نداره.. بنظرم زیاد جدی گرفتی این یهودی گرجی الاصل رو.
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      20 18
      آره حتما تو راست میگی با ایران که خیلی خوبه ! سدسازی هاش هم که مصیب محیط زیستی برای تمام منطقه به بار میاره . آیا فقط از آشفتگی وضعیت ایران و عراق دارن سواستفاده میکنن که دوام نخواهد داشت این سو استفاده
  • مهدی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    58 17
    از این سطح بالای دیپلوماسی ای که ترکیه تو چنین موضوعاتی جهت حمایت از ملتش داره کیف می کنم و غبطه می خورم . دمتان گرم
  • ... IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    30 37
    آقای اردوغان آفتاب پرست به این سرعت رنگ عوض نمی کنه
  • مجید IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    20 36
    اصلا غرب ترکیه رو سواری میگیره زمانی که ترکیه جنگنده روسبه رو زد غرب هیچ کمکی نکرد اردوغان برای معذرت خواهی رفت روسیه اما اکراین رو به همه سلاح مجهز کردن
  • داریوش IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    51 10
    ایشون خیلی درامد برا کشورش در میاره و از اب گل الود خیلی ماهی میگره بازیگر خوبی هست
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    52 16
    اگر ترکیه توانسته از هر دوطرف مناقشه یعنی روسیه و غرب امتیاز بگیره و هیچیک از دو طرف هم نتوانند او را تهدید کنند بخاطر قدرت اقتصادی و نظامی بالای این کشور و نیز سیاستگذاری ها و دور اندیشی های ترکیه در ایجاد تعاملات مختلف با هر دو طرف و وابسته کردن آنها به خود می باشد.
  • امیر ولیزاده IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    60 54
    به قول استاد شهریار: کنون ترکیه بین و نازرشست ترکان. بعضی از هموطنان زمانی که حرف میزنند بیشتر از روی احساس و عقده است. ترکیه دومین قدرت نظامی ناتو و از بنیانگذاران ناتوست. حالا شما با گفتن ترکیه خودش اضافی هست دردهای درونیتون رو التیام ببخشید. صادرات خودروی ترکیه دو برابر صادرات نفت ایران است. رشد ناخالص ترکیه سه برابر ایران است. از لحاظ تاریخی بزرگترین امپراطوری جهان بود و ششصد و سی سال بر سه قاره حکومت کرده است. اون زمان آمریکا و اقیانوسیه نبودند وگرنه آنها هم جزو عثمانی بودند. حالا شما در کشوری که سالانه صد نفر توریست ندارد به ترکیه ای که بیشترین توریست رو در جهان به خودش تخصیص داده رو منزوی نام ببرید. همینطوری به گزافه گویی‌هایتان ادامه بدهید تا صبح امیدتان بدمد.
    • واقعگرا JP ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      9 9
      مشخصه یا ایرانی نیستی یا خودتو ایرانی نمیدونی، خب دوست داری پاشو برو ترکیه زندگی کن و دفعه ی بعد هم به هموطنان ایرانیه من توهین نکن ترک ، کرد، لر، فارس و ... همگی ایرانی اند و برای خاک کشور خون دادن
  • Benhosensjak IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    25 14
    اکثر نظراتی که در باره دولت اردوغان داده شده مثل یک وسیله نیمه هادی در فراز و نشیب امور منطقه ای و بین المللی درست است .اینکه اردوغان یا روسای جمهوری دیگر کشورها یهودی زاده هستند یا باشند در اهمیت عملکرد دولت ترکیه تاثیری ندارد.دولت ترکیه فقط به منافع کشورش فکر میکند و در همین راستا هم بخاطر کمبودهای منابع طبیعی و اقتصاد پایه برای کشور و مردمش مجبور است تا با همسایگان و دولتهای دورتر طبق سیاست روز عمل کند و سهم کشورش را از جهان فعلی با سیاست چند گانه بدست آورد تا همه ترکیه بتواند در جامعه بین المللی نفس بکشند و زیر پا له نشوند..که اینگونه سیاست خود یک نوع مبارزه برای زنده ماندن و داشتن مشروعیت است .این اصل بقا در روزگار فعلی است . و اینکه در درون ترکیه چه میگذرد به مردم ترکیه مرتبط است .دخالت و هجوم ترکیه در عراق و سوریه و لیبی و آذربایجان و گرجستان و اوکراین تا قرقیزستان ووو چند جنبه اقتصادی و سیاست نظامی درست و غلط دارد که بحث مفصلی است....
  • بهنام IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    9 33
    بعیده بخواد مخالفت جدی داشته باشه. یکم غرب فشار بیاره کنار میکشه
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    2 16
    ترکیه باید از ناتو اخراج شود