خطیب‌زاده: ایران مردم‌سالاری دینی را به دنیا معرفی کرد

سعید خطیب زاده، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه، امروز پنج شنبه در مراسم اختتامیه «اولین کنفرانس بین المللی تبلیغ جهانی دین: چالش ها و فرصت ها» که به میزبانی جامعه المصطفی برگزار شد، سخنرانی کرد.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس مرکز دیپلماسی وزارت امور خارجه در سخنرانی خود با موضوع تبلیغ جهانی دین از منظر دیپلماسی اظهار داشت، محیط عمل و بسیاری از مفاهیم پایه روابط بین الملل به طور اعم و روش‌ها و کنشگران عرصه دیپلماسی دچار یک تغییر و دگرگونی شکلی و ماهوی شده‌اند به گونه‌ای که قواعد سنتی و شناخته شده و کنشگران کلاسیک همانند سابقه فضای منحصربفرد و اختصاصی خود را ندارند. اگر در سابق نهادهای سنتی با قواعد کلاسیک خود در عرصه دیپلماسی رسمی و غیر رسمی کنشگران انحصاری به حساب می آمدند، اکنون و برای مثال یک فرد با یک اکانت توئیتر از منزل و یا اتاق کاری کوچک خود می‌تواند به یک رسانه، مکتب و یا مرجع محل استناد تبدیل شود. این گونه مثالها همچنین نشانگر تغییرات در حوزه ارتباطات در عرصه بین المللی است.

وی افزود: انقلاب اسلامی در ۴۳ سال قبل بین دو قطب کمونیسم و کاپیتالیسم، راه سوم مردم سالاری دینی را به دنیا معرفی کرد و امروز با تلاش ما، میوه آن باید بازتولید تمدن بزرگ اسلامی باشد، که قطعا نقطه عزیمت و سرچمشه آن ایران اسلامی است، و در این مسیر دیپلماسی دینی و به طور اخص نقش کنشگران فردی و نهادی از جمله مبلغان دینی بسیار مهم است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه بیان داشت: آنچه امروز شاهد آن هستیم بمباران پیامهای مختلف با بهترین ابزارها و روشهای نوین از سوی مکاتب و مراجع قدرتی هستیم که ادامه حیات خود را در ایجاد و ادامه هرج و مرج خبری و ارزشی جهانی جستجو میکنند. و لذا سوال اصلی که همه فعالان جهانی عرصه جهاد تبیین باید از خود بپرسند این است که در چنین شرایط جهانی در کجا ایستاده ایم و نسبت ما با آن مثال اعلایی که پیام وعده داده شده انقلاب اسلامی است، چیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت، امروز فقط دانستن پیام و تسلط بر محتوا کافی نیست بلکه شناخت مخاطب، قالب‌ ها، روش ها و ابزارها نیز از بدیهیات است و آنهایی که قالب موثر و هوشمندانه را با مفاهیم عالیه و محتوای غنی همراه کرده‌اند خروجی موثرتری داشته اند.

خطیب زاده در انتها نیز تاکید کرد وزارت امورخارجه در این تلاش جهانی در کنار کنشگران عرصه دیپلماسی دینی و تبیین کنندگان ارزشهای والای اسلام و انقلاب بوده و با بسیج توان خود در مرکز و نمایندگی ‌های خود در خارج در این مسیر همراه است.

در این مراسم که با حضور اساتید و طلاب جامعه المصطفی از سراسر کشور برگزار شد، علاوه بر خطیب زاده، حضرات آیات اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، علم‌الهدی نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه مشهد، حجه الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور و تنی چند از شخصیت های حوزه و دانشگاه نیز سخنرانی کردند.

لازم به ذکر است قبل از این همایش، رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه کشورمان در نشست اعضای هیات امنای جامعةالمصطفی حضور یافت.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1632827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =