مهر نوشت:

 

بعد از چند ماه انتشار اخبار متعدد مبنی بر افزایش میزان شیوع بزهکاری، جرم و جنایت در جامعه بالاخره واکنش برخی از مسئولان نظام را برانگیخت به طوری که رئیس قوه مقننه خواستار رسیدگی ناامنی های روانی و اخلاقی اخیر در کشور شد و حتی مسئولان امنیتی به مجلس فراخوانده شدند.

از ابتدای سال 1390 تاکنون، اخبار متعدد و مختلفی مبنی بر ناامنی های اجتماعی در رسانه های کشور منتشر شد. حادثه تجاوز به زنان در باغ خمینی شهر اصفهان، تجاوز به یک زن در روستای قوژد کاشمر، ضرب و شتم یک روحانی در خیابان شریعتی، مصدوم کردن یک روحانی جوان دیگر با چاقو به دلیل نهی از منکر، کشته شدن یکی از قوی ترین مردان کشور به ضرب چاقو و دهها نمونه مشابه برخی از آنها هستند.

 حتی انتشار این اخبار موجب شد که برخی از مسئولان رسانه ها را به دلیل ایجاد جو روانی نادرست در جامعه و احساس عدم امنیت مورد شماتت قرار دهند و تاکید کنند که نباید چنین مواردی رسانه ای شود اما برخی از موارد به دلیل اهمیت بالا، شهرت افراد، عمق فاجعه و...نیازی به رسانه ای شدن نداشت و به شکل شفاهی و سینه به سینه بین مردم منتشر شد که نمونه آخر آن قتل "روح الله داداشی" قوی ترین مرد ایران بود.

 حادثه خمینی شهر

 خرداد ماه امسال، 14نفر از اهالی خمینی شهر با حمله به یک مهمانی در باغی واقع در این شهر، دست و پای مردان را می بندند و زنان را به مکان دیگری منتقل می کنند و به آنان تجاوز می کنند. 9 نفر از این افراد دستگیر و سه نفر متواری هستند. این موضوع، خشم اهالی را برانگیخت و با اجتماع مقابل ارگانهای دولتی این شهرستان، خواستار مجازات عاملان شدند.

 حادثه قوژد کاشمر

امام جمعه کاشمر در نماز جمعه این شهر از  حادثه تجاوز به یک زن در روستای قوژد خبر داد.

 تعدادی از روستائیان کاشمر که حداقل11نفر آنها شناسایی و بازداشت شدند، مزاحم زنی در جاده روستای قوژد می شوند. دادگستری خراسان رضوی می گوید هنوز وقوع زنای به عنف از سوی متهمان ثابت نشده است.

 ضرب و شتم یک روحانی در خیابان شریعتی

 طبق اطلاعیه دادستانی تهران، شامگاه روز شانزدهم خردادماه سال جاری، فردی به نام "فرزاد فروزش" توسط یکی از دو راکب یک دستگاه موتورسیکلت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

 این روحانی برای نجات یک دختر جوان از چنگال دو نفر از اراذل و اوباش از جان‌گذشتگی کرده بود در خیابان شریعتی حوالی خیابان ملک مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از ناحیه چشم مجروح و به بخش اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) تهران منتقل شد.

 متهمان این پرونده با دستورات جامع و پیگیری های ویژه قضات دادسرا و تلاش وسیع ماموران پلیس تحت تعقیب قرار گرفتند به نحوی که یکی از متهمین در یکی از شهرهای شمالی کشور دستگیر و فرد دوم نیز که ضارب اصلی است، شامگاه چهارشنبه به همراه پدرش خود را به نیروی انتظامی تسلیم کرد.

 در پی دستگیری متهمین، تحقیقات قضایی از آنان در خصوص علت بروز حادثه انجام شد و در حال حاضر چهار نفر در این زمینه به زندان معرفی شده اند.

 مجروح کردن یک روحانی با چاقو در تهرانپارس

 ساعت 22:30 دقیقه شنبه هفته جاری، روحانی جوانی به نام علی خلیلی در مسیر بازگشت از مراسم هیئت مولودی خوانی قائم آل محمد(عج) به همراه دو نفر از دانش آموزان که قصد رساندن آنها را به خانه شان داشت در چهارراه شهدا در منطقه تهرانپارس با صحنه مزاحمت گروهی اراذل و اوباش مواجه می شود؛ این افراد که در یک خودروی پراید و یک موتورسیکلت سوار بودند برای چند خانم ایجاد مزاحمت می کنند.

 پس از تذکر این روحانی جوان به مزاحمان، راکبان خودروی پراید با وی درگیر شده و با ضرب چاقو شاهرگ وی را از ناحیه کتف و گردن می زنند.

 قتل قوی ترین مرد ایران

 "روح الله داداشی" قهرمان دو دوره رقابتهای قویترین مردان ایران که سابقه حضور در مسابقات جهانی را نیز در کارنامه ورزشی اش داشت، شامگاه شنبه در درگیری با اشرار مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.

 در این میان برخی از رسانه ها به بررسی علل و چرایی بروز این حوادث پرداختند و با برگزاری میزگردها و جلسات کارشناسی بدنبال راه چاره برای حل چنین حوادثی بودند.

 حادثه شیر آب نیست که هر وقت بخواهیم ببندیمش

 دکتر" اصغر مهاجری" جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره گفت: دقیقا، بسترها و شرایطی فراهم می شود که تجلی گاه رفتارهایی دلخراش است؛ من از این نکته هوشمندانه غافل نیستم که دست هایی در کار است اما دستهای در کار، روی بستری می تواند برش داشته باشد که همه چیز فراهم باشد.

 وی ادامه داد: به عبارتی اگر قرار باشد ما این مسائل را بر اساس تئوری توطئه ببینیم جرایم در زمینی به نتیجه می رسند که بستر در آن زمین آماده است. ما باید منتظر حوادث بیشتر از این باشیم. بسیاری از جرائم اینچنینی در آمار نمی آید و در برخی مواقع هم یک مورد به عرصه رسانه کشیده می شود. واقعیت منتظر ما نیست. نمی توانیم به واقعیت بگوئیم چون دشمن پشتش هست منتظر باش. حادثه شیر آب نیست که ما هر وقت دلمان خواست آن را ببندیم و هر وقت دلمان خواست باز کنیم.

 دکتر مهاجری تاکید کرد: باید برویم مبنا، شرایط و بسترها را کشف کنیم و ادبیات دینی، ملی و رهیافت های آن را به کار ببریم؛ ما باید از حوزه های تئوری به حوزه های عملی وارد شویم؛ طبیعی است وقتی پیشگیری نمی کنیم باید این هزینه ها را بپردازیم.

 مسائل اقتصادی و اجتماعی ریشه بروز حوادث اخیر

 همچنین دکتر" ولی الله حسینی" قاضی دادگاه کیفری استان تهران در این باره گفت: با اینکه می گوید چنین وقایعی متاثر از برخی مسائل سیاسی است و کسی در خارج از کشور این مسائل را هدایت می کند موافق نیستم. جرم پدیده ای است همه جانبه و تعاریف متفاوتی دارد و شامل شاخصه های بسیاری از جمله خانواده، وراثت، آب و هوا و ... است.

 وی ادامه داد: برخلاف آنکه دوستان می گویند مسائل اقتصادی در بروز جرم دخالتی ندارد معتقدم، هستند افرادی که برای به دست آوردن 50 تا 100 هزار تومان خودفروشی کرده اند و یا قتل انجام داده اند. چنانچه یکی از تلخ ترین حوادث مالی مربوط به قتل فردی در ساختمان" آ اس پ" به خاطر 100 هزار تومان است. باور من این است اگر در جامعه ای رفاه و تفریح باشد و جوان بتواند ازدواج کند کمتر این اتفاقات رخ می دهد. کدام جوان است که ازدواج کرده باشد، روانش آرام باشد، مشکلات اقتصادی نداشته باشد آن وقت بیاید تجاوز کند.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 0
    تازه این خبرهایی است که منشرشده.مطمئنا خیلی بیشتره!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 0
    نه آقای دکترحسینی ... خارجی ها پول می دن کسی که کاملا در رفاه است و زن و بچه داره می ره قتل می کنه ... نمی دونی مگه ؟!!...مثلا همه این مجرما در رفاه قلت میزدن این خارجیا اومدن پول دادن اوناهم شدن قاتل ...
  • بدون نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 0
    90درصد اين جرمها اعتياد به مواد مخدر ازجمله شيشه و كريستال است...همه جووناي ما معتادن!ما هم جز تاسف چيزي نميتونيم بكنيم.مسوولين هم كه فك كنم اصلا وجود خارجي ندارن.
  • احمد DE ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 1
    در فتنه 88 هم شاهد مدیریت بحران ضعیف نیروی انتظامی و امنیتی بودیم، به نظر من آقای احمدی مقدم عملکرد بسیار بدی داشته اند