کدام کالای ایرانی در جهان بیشترین مشتری را دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت خارجی کشور در فروردین ماه سال جاری پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، میزان کل تجارت ایران بر اساس آمارهای ارائه شده در فروردین ماه، ۶.۵ میلیارد دلار بوده که از این عدد ۳.۷ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۲.۸ میلیارد دلار مربوط به واردات بوده است. همچنین از نظر وزنی، تجارت ایران در نخستین ماه سال جاری ۹.۶ میلیون تن بوده که ۷.۳ میلیون تن آن مربوط به صادرات و ۲.۳ میلیون تن مربوط به واردات بوده است.

مثبت شدن تراز تجاری کشور

در شرایطی که در دو سال گذشته تراز تجاری ایران منفی بود، در فرودین ماه با افزایش پنج برابری مثبت ۸۷۵ میلیون دلار شده است. صادرات ایران در این مدت از نظر ارزشی حدودا ۲۵ درصد افزایش یافته است و واردات نیز افزایشی یک درصدی را ثبت کرده است.

حدود ۵۴ درصد از کل صادرات ایران به ۱۰ کالا اختصاص دارد

در میان محصولات صادراتی کشور در فرودین ماه، پروپان مایع شده، اوره، روغن‌های سبک، متانول، بوتان مایع شده، پلی اتیلن، شمش آهن و فولاد و قیر نفت اصلی‌ترین کالاهایی بوده که بیشترین مشتری را داشته‌اند.

در فهرست اصلی‌ترین کالاهای وارداتی نیز گندم معمولی، گوشی تلفن همراه، برنج، ذرت دامی، دانه سویا، تراکتورهای جاده‌ای، کنجاله و اکسید آلومنیوم محصولاتی بوده که ایران در این مدت به کشور وارد کرده است.

نقش پررنگ چین در تجارت خارجی کشور

این کشور در فروردین ماه نزدیک به ۱.۳ میلیارد دلار از ایران واردات داشته که ۳۵ درصد از کل صادرات ایران به حساب می‌آید. همچنین میزان واردات چین از ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۲ درصدی را تجربه کرده است.

در دیگر تغییر رخ داده، امارات متحده عربی، جایگاه دوم صادرات کالای ایران را به خود اختصاص داده و با افزایش ۶۰ درصد جایگاه عراق را گرفته است. ترکیه و افغانستان نیز دیگر کشورهایی هستند که از ایران بیشترین واردات را داشته‌اند.

در میان مبادی وارداتی اما همچنان امارات متحده عربی بیش از ۲۷ درصد از کل واردات ایران را به خود اختصاص داده و پس از آن چین، ترکیه، هند و آلمان قرار دارند. هندوستان که در سال گذشته در میان شرکای اصلی تجاری ایران نبوده به این فهرست راه پیدا کرده و جانشین سوییس و روسیه شده است.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1633316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =