آیا افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق می گیرد؟

هر ساله افراد بسیاری از بیمه بیکاری برای گذران زندگی و تأمین مخارج خود استفاده می‌کنند. سؤال اصلی بسیاری از این افراد این است که آیا افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق می گیرد یا خیر؟

این روزها به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، بسیاری از کسب و کارها برای جلوگیری از ضرر و زیان به تعدیل نیرو روی آورده‌اند.

در این مطلب قصد داریم اطلاعات جامعی درباره قانون جدید بیمه بیکاری ارائه کنیم. با مطالعه این مقاله کوتاه و کاربردی همه آنچه که باید درباره افزایش حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱ بدانید را یاد می‌گیرید.

از نظر قانونی به چه کسی بیکار گفته می‌شود؟ تعریف بیکار در قانون جدید بیمه بیکاری

با توجه‌ به قانون جدید بیمه بیکاری، افراد بیکار کسانی‌اند که بدون میل و اراده شخصی، شغل خود را از دست داده‌اند و در حال حاضر آماده شروع کار جدید هستند. این اشخاص، دیگر در فرآیند ارسال لیست مالیات حقوق شرکت‌ها جایی نخواهند داشت و درآمدی دریافت نمی‌کنند. ارادی یا غیرارادی بودن بیکاری هر فرد را نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی و اداره کار تشخیص می‌دهند. همه افرادی که به‌ خاطر حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی یا جنگ کار خود را از دست می‌دهند نیز مشمول این قانون خواهند بود.

نکته مهم: برای گزارش بیکاری خود به اداره کار فقط یک ماه فرصت دارید

سؤال مهمی که شاید برای شما نیز پیش بیاید این است که برای گزارش بیمه بیکاری تا چه مدت فرصت داریم؟ برای اعلام بیکاری خود به اداره کار فقط یک ماه فرصت دارید. همه افراد باید حداکثر تا ۳۰ روز پس از بیکار شدن و قطع شدن دستمزد خود این موضوع را به واحد مربوطه در اداره کار گزارش دهند.

در صورتی‌ که پس از این بازه زمانی، گزارش خود را اعلام نکنید باید با ارائه دلایلی قانع‌ کننده به شعبه تأمین اجتماعی مربوط به محل کار خود مراجعه کنید. حال وقت آن رسیده است که شما را با میزان افزایش حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱ آشنا کنیم.

حقوق بیمه بیکاری چقدر است؟ میزان افزایش حقوق بیمه بیکاری ۱۴۰۱

آیا افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق می گیرد؟ پاسخ این سؤال مثبت است. بر اساس قانون جدید بیمه بیکاری، میزان مبلغ مقرری این بیمه، ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد پایه فرد بیمه شده است؛ بنابراین اگر افزایش سالانه درآمد کارکنان بیشتر از ۵۵ درصد باشد، میزان حقوق بیمه بیکاری نیز افزایش می‌یابد. به بیانی ساده، با توجه‌ به اینکه در سال ۱۴۰۱ افزایش حقوق وزارت کار بیشتر از ۵۵ درصد است، افزایش حقوق به بیمه بیکاری نیز تعلق می‌گیرد.

آیا افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق می گیرد؟

آشنایی با شرایط دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱

قبل از آنکه برای استعلام حقوق بیمه بیکاری اقدام کنید، باید با شرایط لازم برای دریافت این بیمه آشنا باشید. افرادی که به‌ تازگی شغل خود را از دست داده‌اند با داشتن شرایط زیر می‌توانند حقوق بیمه بیکاری را دریافت کنند:

  • از اتباع کشورهای دیگر نباشند.
  • به‌ صورت غیرارادی شغل خود را از دست داده باشند.
  • قبل از بیکاری، حداقل یک سال سابقه بیمه داشته باشند.
  • از دست دادن شغل خود را حداکثر تا ۳۰ روز به اداره کار اعلام کنند.
  • کارفرما یا بیمه‌ شده اختیاری نباشند و شغل آزاد نیز نداشته باشند.
  • از افراد بازنشسته، مستمری‌ بگیر و از کار افتاده نباشند.

نکته مهم این است که اگر فردی به دلیل مواردی مانند زلزله، آتش‌سوزی، جنگ، سیل و سایر حوادث غیر مترقبه بیکار شود، نیازی نیست که برای دریافت بیمه بیکاری سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد. معمولاً کسب‌وکارهای مختلف میزان حقوق و دستمزد و لیست بیمه کارکنان خود را از طریق نرم‌افزارهای حسابداری تعیین می‌کنند. شما نیز اگر کارفرما یا حسابدار هستید، با استعلام قیمت نرم افزار حسابداری مناسب می‌توانید بهترین برنامه را برای کسب و کار خود تهیه کنید.

برای دریافت بیمه بیکاری به چه مدارکی نیاز داریم؟

برای اینکه بیمه بیکاری دریافت کنید، باید با در دست داشتن مدارک زیر در کمتر از یک ماه خود را به واحد مربوطه اداره کار و رفاه اجتماعی برسانید:

  • اصل و کپی قرارداد سال آخر
  • ۴ قطعه عکس سه در چهار جدید
  • اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی (یا مدرک فنی)
  • اصل و کپی همه مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی)
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت
  • تهیه یک پوشه روغنی
  • کپی صفحه نخست دفترچه بیمه افراد
  • نامه عدم نیاز کارفرما

توجه داشته باشید در صورتی‌ که دوباره در جایی جدید مشغول به کار شوید، بیمه بیکاری شما قطع خواهد شد.

بیمه بیکاری در چه بازه زمانی برای افراد بیکار واریز می‌شود؟

مبلغ بیمه بیکاری معمولاً بین دهم تا پانزدهم هر مال برای افراد مشمول این بیمه واریز می‌شود. در صورتی‌ که مبلغ بیمه در این بازه زمانی به حسابتان واریز نشد، باید برای استعلام حقوق بیمه بیکاری به شعبه اداره تأمین اجتماعی محل خود مراجعه کرده و دلیل واریز نشدن این حقوق را از کارشناسان مربوطه سؤال کنید.

آیا افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق می گیرد؟

جلوگیری از تعدیل نیرو و اخراج کارکنان با رسیدگی دقیق و مدیریت هوشمندانه امور مالی

متأسفانه در سال‌ های گذشته به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، کارفرماهای بسیاری به تعدیل نیرو و کاهش تعداد کارکنان خود روی آورده‌اند. بدون شک یکی از دلایل این امر، مدیریت ناکارآمد امور مالی و حسابداری کسب و کارهای مختلف است. امروزه شرکت‌های معتبر و بزرگ،‌ برای بهینه کردن امور مالی خود از نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته و کاربردی استفاده می‌کنند؛ نرم‌افزارهایی که می‌توانند کار دو یا چند کارمند حسابداری را به طور هم‌زمان انجام دهند.

پیشنهاد ما این است که صحت و دقت انجام امور مالی، مالیاتی و پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان خود را با استفاده از یک برنامه حسابداری مناسب دو چندان کنید. با این کار می‌توان تا مقدار فراوانی از تعدیل نیرو و اخراج افراد در شرایط بحرانی جلوگیری کرد.

سپیدار سیستم، ارائه‌کننده برترین نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته در ایران

در این مقاله در کنار یکدیگر بررسی کردیم که آیا افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق می گیرد یا خیر؟ همچنین، با میزان افزایش حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱ آشنا شدیم. با خرید نرم‌افزارهای شرکتی یا فروشگاهی سپیدار سیستم، می‌توانید امور مالی و حسابرسی کسب و کارتان را به طور دقیق و هوشمندانه مدیریت کنید.

شرکت سپیدار با بیشتر از یک دهه سابقه فعالیت در تولید نرم‌افزارهای مالی، همواره تلاش می‌کند تا سهم کوچکی در رونق و موفقیت کسب و کارهای مختلف داشته باشد. با تهیه برنامه‌های کاربردی سپیدار می‌توان تا حد فراوانی از تعدیل نیرو و اخراج کارکنان در این شرایط اقتصادی جلوگیری کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت این مجموعه به نشانی sepidarsystem.com وارد شوید. همچنین، به‌منظور دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۴۴۴ تماس بگیرید. کارشناسان پشتیبانی این مجموعه مشتاقانه پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1634244

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =