پیشنهاد کیسینجر برای پایان جنگ اوکراین با دادن امتیاز ارضی به روسیه

ایسنا نوشت: وزیر خارجه اسبق آمریکا در داووس با بیان اینکه غرب باید از تلاش برای وارد آوردن شکست ویرانگر به روسیه دست بکشد، به اوکراین پیشنهاد داد تا امتیاز ارضی بدهد تا توافق صلح برقرار شود.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، هنری کیسینجر ۹۸ ساله که سابقا وزیر خارجه ایالات متحده بود، دوشنبه در جریان مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت که "اوکراین باید پیش از آنکه تغییرات و تنش‌های فاحش ایجاد شود که نتوان به سادگی بر آنها غلبه کرد، مذاکرات را آغاز کند."

این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی در کنفرانس مذکور گفت: به لحاظ ایده‌آل، نقطه تعیین‌کننده و حدفاصل باید بازگشت به وضعیت پیشین باشد. دنبال کردن جنگ فراتر از آن مرحله، درباره آزادسازی اوکراین نخواهد بود، بلکه به معنای جنگ جدیدی علیه خود روسیه است.

صحبت‌های کیسینجر در شرایطی مطرح شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی خود برای گشایش نشست این هفته داووس در سوئیس گفت که اگر اجازه داده شود تا حمله روسیه به کشورش همینطور بی‌پاسخ بماند، بار دیگر "نیروی بی‌رحم" بر جهان حاکمیت خواهد کرد.

او به نمایندگان حاضر گفت که اگر به پوتین اجازه داده شود در جنگ پیروز شود، نشست آنها بیهوده خواهد شد، زیرا او "علاقه‌ای به افکار ما ندارد و نیرو و زور بی‌رحم و وحشیانه حرف نمی‌زند، بلکه می‌کُشد."

اما کیسینجر گفت که برای غرب "مرگبار" خواهد بود که در "حال و هوای همین لحظه" غرق شود و موقعیت قدرت روسیه در اروپا را به دست فراموشی بسپارد.

براساس گزارش دیلی تلگراف، او با این توضیح که روسیه برای بیش از چهار قرن "بخش اساسی اروپا" بوده، تاکید کرد رهبران اروپایی نباید "از روابط بلندمدت غافل شوند" چون در غیر این صورت خطر قرار دادن روسیه در یک اتحاد دائمی با چین را ایجاد می‌کنند.

کیسینجر همچنین گفت: امیدوارم که اوکراینی‌ها، شجاعتی را که به نمایش گذاشته‌اند، با خِرد همراه کنند.

در جریان نشست چهار روزه داووس که از یکشنبه آغاز به کار کرده است، روسیه حاضر نیست و انتظار می‌رود اوکراین بر کل مطالب مورد بحث، سایه بیفکند.

در جریان بحث‌ و گفت‌وگوهای دوشنبه، معاون صدراعظم آلمان با لحنی تند مجارستان و برخی از کشورهای "منفعل" در بحث تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه را سرزنش کرد. او گفت: ما شاهد بدترین وضعیت اروپا هستیم.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1634285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 19
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    82 85
    ما که گفتیم اروپا احمقه که دنبال امریکا می دوئه. امریکا اون سر دنیاست اما اروپا بیخ گوش روسیه است.
    • ناشناس IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      48 42
      دمت گرم واقعا اروپایی‌ها ترسو هستند ،اگر همه به آمریکا پشت کنند ،آمریکا در دنیا منزوی می شود .و هیچ کاری نمی تواند بکند .
    • اوموت IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      41 53
      کلا حرفتون چرته، ببخشیدا..
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    55 42
    روسیه به این پهناوری ! بدیهی است اگر اوکراین هم مثل بقیه کشورهای جداشده درزمان فروپاشی جماهیرشوروی موی دماغ این خرس روسی! نمیشدالان این همه کشته وزخمی وویرانی هم نبود،امان ازجوزدگی که این همه هزینه داره!
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    56 37
    زلنسکین عروسک خیمه شب بازی غرب شده
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    49 94
    اقای کسینجر از شما بعید است اگر روسیه از این جنگ امتیازی بدست بیاورد و مورد تایید غرب قرار بگیرد به همین بسنده نخواهد کرد و تازه این اول راهش خواهد بود اگر موفق شود اقتدارگرایی در جهان زیاد خواهد شد.
  • حسن IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    61 67
    این چه حرف مسخره است اوکراین از سرزمین خودش چشم پوشی کنه تا روسیه راضی شه؟؟؟
  • م. ن IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    38 26
    بهترین کاری که اتحادیه اروپا میتونسته انجام بده این بوده که با روسیه رابطه خوبی داشته باشه که اون هم نابود شد به نفع آمریکا و انگلیس. واقعا احمق هستند از همه لحاظ.
  • حمید IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    27 24
    همیشه باید به اذهان عمومیه دنیا توجه کرد تا پیش بینیه درستی رو انجام داد چون امروزه افکار عمومی دیکتاتوریرو برنمیتابه روسیه در سالهای پیش رو ضعیفو ضعیفتر خواهد شد تاتغییر حکومت
  • علی چو گودال IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    28 29
    برا اینکه روسیه و رفیقشون پوتین را از ننگ و خواری نجات بدهند ، میخواهند از کیسه ی خلیفه ببخشند ، ملت اوکراین باید مثل ملت ایران عمل کنند و تا آخر متجاوز را تنبیه کنند
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    44 38
    کل ناتو، حریف نیم ارتش روسیه نیست. روسیه باج خواهد گرفت.