آلودگی هوای متروی تهران هم به نظر می رسد به سرنوشت آلودگی هوای تهران دچار شده، عده ای می گویند باعث بیماری می شود و برخی، انکار می کنند.

امیدسلیمی بنی: هوای تهران آلوده است، در سال 90، هنوز یک روز پاک را تهرانیها ندیده اند. حالا عده ای می گویند هوای مترو هم آلوده است، عده دیگری می گویند هوای مترو آلوده نیست. انگار دعوا باز هم سیاسی شده. بعضی از اعضای شورای شهر برای قراردادهای شهرداری تهران با چین، خط و نشان می کشند و برخی دیگر می گویند نخیر، قطعات اروپایی است، منتهی از کانالهای واسطه به دست مسئولان مترو می رسد.

هر چه که هست، اخبار، به شدت ضد و نقیض است، همان بلبشوی مدل ایرانی که همیشه بوده، پس تعجبی ندارد برای آلودگی هوای مترو هم، هر کسی، بسته به مقام و اطلاعاتی که دارد، چیزی بگوید.

آزبست لنت ترمز، متهم ردیف اول

وجود آلودگی هوا درمترو تهران به حدود سه سال پیش بر می‌گردد،زمانی که تعدادی ازکارکنان مترو اعلام می‌کنند که دچارغده های زیر پوستی شده اند. بنا بر اظهارات آنها شبکه برق موجود در محدوده ایستگاه های مترو علت پدید آمدن این غده ها بوده ، که البته تاکنون هنوز هم منشا این بیماری مشخص نشده است.

مشکلات ریوی درد تازه این کارکنان است. آنها استفاده از مواد صنعتی آزبست دار در قطارهای مترو را دلیل این بیماری عنوان کرده اند. هرچند مدیرتولید بدنه شرکت پارس که قطارها و واگنهای متروی تهران را تامین می کند، وجود هرگونه مواد صنعتی آزبست دار را در بدنه و قطارهای مترو نفی می کند. با این حال هنوز کسی نمی تواند آلوده بودن متروی تهران را رد یا تایید کند زیرا هنوز پالایشی در این رابطه انجام نشده است.

قطعات ایرانی، چینی یا اروپایی؟

برخی از اعضای شورای شهر و مسئولان شرکت پایش آلودگی هوا می گویند قطعات به کار گرفته شده در ترمز قطارهای زیرزمینی تهران، چینی است. آنها می گویند این قطعات، بی کیفیت است و باعث آلودگی می شود.

ولی در مقابل مسئولان شهرداری و شرکت بهره برداری قطار شهری حرفهای ضد و نقیضی می گویند. برخی می گویند قطعات به کار گرفته شده، چینی است ولی استاندارد اروپا دارد، تعداد می گویند قطعات ایرانی است و تحت لیسانس کشورهای اروپایی است و سخن دیگری هم نقل شده: قطعات، اروپایی است و به دلیل تحریمها، از واسطه خریده ایم!

هر چه که هست، بیماریهای پوستی و ریوی در کارکنان مترو شایع شده، ولی معلوم نیست منشا این بیماری، محیط کاری آنها باشد. اگر باشد، چه بر سر میلیونها مسافر مترو می آید که به امید پاکتر شدن هوای پایتخت، به جای ماشین سواری، به قطار زیرزمینی برقی پناه برده اند. اینطور که پیداست مشکل آلودگی هوای تهران و راه حلی که به عنوان مترو مطرح کرده اند، مصداق همان مصل قدیمی ایرانی است: به پا بروی، کفش پاره می شود، به سر بروی، کلاه!

در جدول زیر، اظهارات افراد مختلف درباره آلودگی هوای تهران آورده شده، هر چند به نظر می رسد آنقدر این حرفها ضد و نقیض است که در صورت پایش علمی و کاملا موثق نیز تناقضات برطرف نخواهد شد، چون ریشه در جای دیگری دارد، دنیای پر رمز و راز سیاست!

نام

سمت/عنوان

وجود آلودگی

خلاصه اظهارات

هابیل درویش

مدیرعامل مترو

خیر

برای ادعای بی کیفیت بودن قطعات مترو مصداق آورده شود زیرا بیشتر قطعات استفاده شده از استانداردهای اروپایی برخوردار است. کیفیت تجهیزات خریداری شده برای مترو تهران چه در مدیریت گذشته و چه مدیریت فعلی با حساسیت بررسی می شود. تلاش شده بیشتر این تجهیزات از استانداردهای اروپایی برخوردار باشد و برای بی کیفیت بودن این تجهیزات بهتر است مصداق آورده شود. تنها در بخش شمالی خط یک مترو تهران بهره برداری و فعالیت عمرانی انجام می پذیرد که ماشین آلات استفاده شده در این خط آلودگی خاصی تولید نمی کنند. اخیرا اخباری درباره آلودگی‌های مترو منتشر شده که این دیگر از آن حرفهاست !تنها در ایستگاه‌هایی که توسعه وجود دارد ممکن است به دلیل فعالیت عمرانی گردوغبار وجود داشته باشد که بخش‌های توسعه نیز با دیوار مسدود شده تا هوای مترو پاک بماند.اگرچه این تجهیزات از چین وارد می‌شود اما همه آنها از کمپانی‌های معروف تهیه می‌شود و تنها به دلیل عدم مراوده سیاسی و اقتصادی با اروپا از طریق کشور چین وارد می‌شود.  لنت‌هایی که در مترو به کار می‌رود در داخل کشور ساخته می‌شود و تحت لیسانس کمپانی‌های اروپایی قرار دارد. آمادگی دارم که با افراد یا کارشناسانی که درباره نحوه ساخت مترو یا گران و ارزان بودن آن شبهه وارد می‌کنند به بحث بنشینم و ریال به ریال و نقطه به نقطه ابعاد فنی کار را توضیح دهم.

جعفر تشکری هاشمی

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران

خیر

هوای داخل مترو توسط فیلترهایی پاکسازی شده و به جد می گویم هوای زیرزمین تهران پاک تر از روی زمین است. تمامی قطعات واگنهای مترو از اروپا تامین می شوند. به دلیل برخی محدودیتها امکان ورود مستقیم این کالاها را نداریم. واگنهای اولیه مترو نیز لنت هایشان از فرانسه و ایتالیا گواهینامه داشته و هیچگونه آزبستی در آنها وجود ندارد. در یکی از خطوط مترو به دلیل همزمانی بهره برداری و فعالیت عمرانی آلودگی ناشی از عملیات از منفذهای آن نفوذ کرده وگرنه در تمامی نقاط مترو فیلترهایی برای تصفیه تعبیه شده و تاکید می کنم هوای داخل مترو پاک تر از هوای بیرون آن است.

معصومه ابتکار

عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته محیط زیست

خیر

در بازدیدهایی که از مترو داشتیم همواره بحث آلودگی هوای داخل تونل های متروی تهران مورد توجه ما قرار داشت و در این زمینه بحث های جدی داشتیم. در زمان احداث تونل، هوای داخل تونل های مترو به دلیل خاک و ماشین آلات حفاری آلوده و نامساعد است اما بعد از بهره برداری نباید مشکل خاصی داشته باشد. دو سال پیش از شرکت بهره برداری مترو تهران خواستیم تا مدیریت پایش سلامتی کارکنان خود را انجام دهد تا از وضعیت سلامتی کارکنان این بخش مطمئن شویم که متاسفانه تا کنون این کار صورت نگرفته است.

پروین احمدی نژاد

عضو شورای شهر تهران

بله

متاسفانه به دلیل پایین بودن کیفیت قطعاتی که از چین خریداری می شود شاهد افزایش آلودگی هوای مترو هستیم. این در حالی است که شهرداری تهران بارها به خودروسازانی که قطعات خود را از چین می خرند انتقاد کرده و عنوان می کند استاندارد نبودن این قطعات آلودگی هوا را تشدید کرده است در صورتی که خود شهرداری قراردادهای بسیاری با چین دارد.

حمیدرضا صارمی

معاون سازمان شهرداریها و دهیاریها

ممتنع

تاکنون هیچ گزارشی درباره آلودگی محیط درون مترو ارائه نشده است چراکه سوخت قطارهای مترو با برق است که آلودگی ندارد. در مترو تولید مواد سربی وجود ندارد و تنها احتمال آلودگی توسط ترمزهای قطارها را می دهیم که البته در این زمینه تاکنون گزارشی دریافت نکرده ایم. نماینده ویژه وزارت کشور در هیات مدیره متروی تهران حضور دارد که می تواند این موضوع را بررسی کند.قبلا ایجاد آلودگی توسط ترمزهای قطارهای مترو را شنیده بودیم اما فکر نمی کردم که اینقدر خطرناک باشد.

یوسف رشیدی

مدیرعامل شرکت کنترل آلودگی هوای تهران

ممتنع

برنامه ریزیهایی برای سنجش آلودگی هوای متروی تهران انجام داده ایم که به زودی عملیاتی می‌شود. میزان الیاف آزبست در هوای شهر تهران بحرانی است ولی آلودگی هوای مترو قابل مقایسه با هوای تهران نیست و میزان سایش لنت ترمزهای واگن ها نباید قابل توجه باشد،اما تا زمان سنجش دقیق نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در این رابطه کرد. امسال حتی یک روز پاک هم نداریم

علی محمد قلی ها

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی

خیر

برخی از کارکنان خط 5 مترو (خط تهران - کرج) دچار بیماریهای پوستی شده که خودشان دلیل آن را وجود شبکه برق در این محدوده عنوان کرده بودند. در سایر خطوط چنین مشکلاتی نداریم. هنوز مشخص نشده منشا این بیماری پوستی آلودگی هوای مترو است،به همین دلیل از این افراد نمونه گیری شده و یکی از دانشگاه های علوم پزشکی تهران نیز در حال بررسی نمونه ها است که به زودی نتایج آن اعلام می‌شود تا راهکارهای مناسب بررسی و بهترین آن انتخاب شوند. قطعات مورد استفاده در متروی تهران دارای استانداردهای اروپایی هستند و در بازدیدهایی که کارشناسان بین‌المللی از متروی تهران داشته اند کیفیت تجهیزات آن را در رده بهترین متروهای دنیا ارزیابی کرده اند.

47/233

کد خبر 163500

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محبت IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    به هيچ عنوان آلوده نيست هواي به اين خوبي .....!
  • بدون نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    1 6
    خانم احمدی نژاد خود برادر شما مسوول اصلی انحصار خودروسازان، با محصولات دودزایشان است. سالی 800 هزار پراید و پژو قراضه از دستاوردهای دولت برادرتان است.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین