در شرایطی که پیش بینی می شد تشکیل کمیته 15 نفره به عنوان راه حلی جامع الاطراف تشتت در میان اصولگرایان را از ببن ببرد، اما ظاهرا حرف و حدیث ها حکایت از برخی اختلافات دارد.

 به گزارش خبرآنلاین، موج اظهار نظر ها درباره کمیته 15 نفره اصولگرایان  نشان می دهد اصولگرایان تا رسیدن به وحدتی که از آن سخن می گویند راه درازی دارند.

در حالی که چند ماه مانده به انتخابات ،جبهه ها و تشکل های جدید در میان اصولگرایان، رونمایی می شود تلاش برای وحدت در ذیل جامعتین به سر فصل اظهار نظر گروه های مختلف  تبدیل شده است.

 سه ضلع کنونی طیف اصولگرا شامل جبهه پیروان ، حامیان دولت،و جمعیت  ایثارگران به طور مشترک در کنار نمایندگان رئیس مجلس و شهردار تهران مجموعه  هایی هستند  که اخبار جسته و گریخته ازنهایی نشدن نام  نمایندگان آنها خبر می دهد. اما در این میان برخی طیف های خارج از این دسته بندی ها  از این تقسیم بندی ظاهرا راضی نیستند.

آن چنان که محمد عظیمی سخنگوی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی بر نهادینه شدن« نگاه فرا سهمیه ای» در بین اصولگرایان تاکید دارد و معتقد است:باید بدون در نظر گرفتن سهمیه، افراد شایسته انتخاب شوند. به نظر من حکمیت جامعتین می تواند مشکلات موجود را از بین برده و اجماع را محقق کند.

موضوعی که ابوالقاسم رئوفیان دبیر کل حزب ایران هم با ادبیاتی دیگر آن را این چنین بیان می کند.« اصولگرایان نباید به توقعات نابجای و نامشروع جریانهایی که پایگاه مردمی ندارند، توجه کنند.»

 منظور از جریانهایی  که پایگاه مردمی ندارند رایحه خوش خدمت است که او معتقد است با انتخابات ریاست جمهوری نهم وارد میدان شد و بعد دیگر هیچ فعالیتی نداشت.

 مریم بهروزی دبیر کل جامعه زینب نیز در گفت وگو با خبرآنلاین ضمن مرور تجربه انتخابات مجلس هشتم  از تلاش زیادی سخن می گوید که مقرر بود براساس آن، اصولگرایان لیست واحدی ارائه بدهند اما برخی از گروه هایی که از وزن قابل توجهی در جامعه برخوردار نبودند، اجازه ندادند که اصواگرایان به یک اجماع دست پیدا کنند و در نهایت دو لیست در آستانه انتخابات منتشر شد.

بهروزی اشاره ای به این تشکلها نکرده است اما  اظهارات بادامچیان قائم مقام دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در نشست این تشکل در شیراز، که ازعده ای از نزدیکان رئیس جمهور سخن گفته که از موتلفه اسلامی«عصبانی» هستند  نشان می دهد علاوه بر جریان انحرافی اصولگرایان باید منتظر عدم همراهی حامیان دولت که حالا با عنوان جبهه پایداری انقلاب اسلامی وارد فعالیتهای  انتخاباتی مجلس نهم شدند، باشند.

از سوی دیگر امیر محبیان روزنامه​نگار و موسس حزب نو اندیشان از ضرورت تشکیل شورای عالی اصولگرایان سخن می گوید تا براساس آن، وزن گروه های مختلف سنجیده شود.

او که تشکیل کمیته 15 نفره را عجله ای می داند،معتقد است:ارزیابی جدیدی از وزن سیاسی گروه​ها و جریانات وجود ندارد و بعضی از گروه​ها تمایلی هم به این کار ندارند چرا که در این صورت ممکن است موقعیت خود را از دست بدهند. ضمن آن که وزن سیاسی در جامعه ما در موارد نه چندان کمی با وزن اجتماعی هم​خوانی ندارد. آنچه که در انتخابات مهم است پایگاه اجتماعی یا وزن اجتماعی یعنی میزان هواداران یک گروه سیاسی است. کافی است آنجایی که کاندیدای خاص یک گروه، بدون پوشش کلیت جناح در انتخابات شرکت کرده، بررسی شود تا وزن اجتماعی آن​ها معلوم شود.

علی عباسپور تهرانی نماینده کنونی تهران و عضو حزب موتلفه هم که چندان به کارآمدی کمیته 15 نفره خوش بین نیست و احتمال می دهد همچون مجلس هشتم سهم خواهی در میان اصولگرایان شدت بگیرد.

سهم خواهی که درآستانه مجلس هشتم اصولگرایان را به سه جناح تقسیم کرد و به عقیده این نماینده مجلس « در نهایت آنچه قربانی شد در نظر گرفتن نیروهای متخصص و کارآمد برای مجلس بود».

در شرایطی که به گفته حبیبی دبیر کل موتلفه اسلامی اصولگرایان با برنامه های جدید به  استقبال انتخابات رفته اند باید دید در نهایت این استقبال مورد اقبال مردم هم قرار می گیرد یا خیر.

/29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =