۳۷ نفر
۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
12 راهکار موثر برای رهایی از موخوره

هر فردی در برخی از مواقع دچار موخوره می‌شود. موخوره زمانی اتفاق می‌افتد که انتهای مو، خشک، شکننده و فرسوده شود.

عوامل زیادی مانند سشوار کشیدن، صاف کردن و فر کردن مو می‌توانند باعث موخوره شوند و از سوی دیگر، برخی از محصولات شیمیایی نیز می‌توانند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشند. اگرچه به غیر از کوتاه کردن مو، راهی برای خلاص شدن از موخوره وجود ندارد اما شما می‌توانید با استفاده از برخی روش‌ها، ظاهر موی خود را بهبود ببخشید و از سوی دیگر، از بروز موخوره در آینده نیز پیشگیری کنید. در ادامه با چند راهکار موثر برای رهایی از موخوره آشنا می‌شوید.

1. از رژیم غذایی محدودکننده اجتناب کنید

برنامه‌های کاهش وزن امروزی که در آن‌ها بخشی از گروه‌های غذایی حذف می‌شوند، نه‌تنها موها را ضعیف می‌کنند، بلکه از رشد مو نیز جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل، یک رژیم غذایی سالم و کامل می‌تواند بهترین گزینه برای رهایی از موخوره باشد. علاوه بر این، مصرف مکمل بیوتین می‌تواند به تقویت سلامت مو کمک بسیار زیادی کند. شما می‌توانید برای خرید قرص بیوتین با قیمت مناسب از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های آنلاین کمک بگیرید.

2. از شامپوی ملایم استفاده کنید

برای رهایی از موخوره مهم است که به نحوه دوش گرفتن خود توجه کنید. برای شستشوی موی خود حتما فقط به ریشه مو شامپو بزنید و از شامپوی بدون سولفات استفاده کنید. محصولات حاوی سولفات می‌توانند موهای شکننده را بیش‌ از حد تمیز کنند و به آن‌ها آسیب برسانند.

3. از نرم‌کننده استفاده کنید

12 راهکار موثر برای رهایی از موخوره

وقتی به موهای خود نرم‌کننده می‌زنید آن را از قسمت میانی موهای خود بمالید. سپس موهای خود را به‌آرامی شانه کنید تا موهایتان به‌راحتی باز شوند. بااین‌حال مطمئن شوید که از پایین مو شروع به شانه زدن می‌کنید و به‌آرامی به سمت بالا حرکت می‌کنید.

4. از آب سرد استفاده کنید

قبل از بیرون آمدن از حمام، موهایتان را به‌سرعت با آب خنک آبکشی کنید تا کوتیکول موهایتان بسته شود. کوتیکول‌ها زیر آب داغ باز می‌شوند که این مسئله احتمال شکستگی موها را افزایش می‌دهد. این در حالی است که آب خنک، کوتیکول‌ها را می‌بندد و به افزایش صافی موها کمک می‌کند.

5. موی خود را به‌آرامی خشک کنید

اگر موهای شکننده‌ای دارید برای خشک کردن آن‌ها از حوله استفاده نکنید و به‌جای آن از یک تی‌شرت میکروفیبر یا حتی یک تی‌شرت نرم استفاده کنید. از تی‌شرت برای گرفتن آب اضافه مو استفاده کنید و سپس اجازه دهید که موهایتان در هوای آزاد خشک شود. همچنین، اگر نیاز به استفاده از سشوار دارید از آن تنها برای هدایت جریان هوا استفاده کنید و سپس در آخر سشوار کشیدن، از باد خنک آن نیز استفاده کنید تا کوتیکول‌های مو بسته شوند.

6. موهای خود را به‌صورت منظم کوتاه کنید

به‌طورکلی، مهم است که هر دو ماه یک بار موهای خود را کوتاه کنید. بااین‌حال، اگر موهای شما بسیار آسیب دیده است بهتر است آن‌ها را هر شش هفته یک بار کوتاه کنید. افرادی که موهایشان سالم است، می‌توانند هر سه یا چهار ماه یک بار موهای خود را کوتاه کنند. با کوتاه کردن موهای خود مطمئن می‌شوید که آن‌ها سالم می‌مانند و به‌ مرور زمان قوی‌تر می‌شوند.

7. به‌طور منظم از ماسک مو استفاده کنید

12 راهکار موثر برای رهایی از موخوره

هفته‌ای یک بار موهای خود را با لایه‌ای ضخیم از ماسک مرطوب‌کننده بپوشانید تا تارها و کورتیکول‌های مو نرم شوند. این روش به‌ویژه برای موهای فر یا موهای رنگ‌شده که خشک‌تر هستند مفید است. اگرچه این روش نمی‌تواند برای همیشه شما را از موخوره نجات دهد اما می‌تواند از شدت گرفتن موخوره‌ها جلوگیری کند.

8. در رژیم غذایی خود تجدیدنظر کنید

مهم است مطمئن شوید که پروتئین و چربی‌های کافی مانند آنچه در آووکادو و آجیل یافت می‌شود را مصرف می‌کنید، زیرا این مواد مغذی به تقویت مو و حفظ قدرت مو کمک زیادی می‌کنند. همچنین، می‌توانید با مصرف کپسول زینک پلاس اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی موردنیاز بدن برای سلامت پوست و مو را دریافت می‌کنید. این قرص قیمت مناسبی دارد و می‌تواند به‌صرفه‌تر از خرید مکمل‌های مواد مغذی به‌صورت جداگانه باشد.

9. از برس و شامپو زدن بیش‌ازاندازه موهای خود اجتناب کنید

اگرچه برس و شامپو زدن موها جزء مراقبت‌های اولیه از موها محسوب می‌شوند اما انجام بیش‌ازاندازه این کارها می‌تواند موخوره را تشدید کند. مطالعات نشان می‌دهند موخوره می‌تواند درنتیجه برس زدن، شامپو زدن و سایر کارهای نظافتی رخ دهند. این مسئله به‌خصوص زمانی آسیب‌زننده است که موها خیس باشند. بنابراین، از برس زدن شدید موها یا استفاده بیش‌ازاندازه از شامپو برای آن‌ها خودداری کنید.

10. موهای ازقبل‌رنگ‌شده خود را دوباره رنگ نکنید

برای رنگ کردن موهای خود از رنگ‌های گیاهی یا رنگ‌های نیمه دائمی استفاده کنید و هرگز از رنگ‌هایی که با یکدیگر تداخل دارند استفاده نکنید. برای مثال، دکلره کردن مو باعث شکستگی موها می‌شود و موها را مستعد ابتلا به موخوره می‌کند.

11. از موهای خود در هنگام خواب محافظت کنید

برای جلوگیری از گره خوردن موها یا شکستگی آن‌ها، در هنگام خواب موهایتان را ببافید یا آن‌ها را با کش ببندید. استفاده از کلاه خواب یا روبالشی ساتن نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

12. برای محافظت از موهایتان از روغن استفاده کنید

از روغن‌های غنی از مواد مغذی مانند روغن بادام، روغن آرگان، روغن تخم‌مرغ، روغن کرچک یا روغن‌زیتون فوق‌بکر استفاده کنید. این روغن‌ها می‌توانند ساقه مو را نرم کنند و از شکستگی آن‌ها جلوگیری کنید. هفته‌ای دو بار قبل از خواب به موهای خود روغن بزنید، سپس کلاه خواب بپوشید و صبح موهای خود را بشویید.

در نهایت، موخوره‌ها اصلا جالب نیستند و می‌توانند بسیار ناخوشایند و آزاردهنده باشند. خوشبختانه، شما می‌توانید با انجام برخی راهکارها از شر موخوره‌ها رها شوید و از سوی دیگر، از موهای خود به‌خوبی محافظت کنید تا دوباره دچار موخوره نشوید. راهکارهایی که در این مقاله مطرح شد را به‌صورت مرتب انجام دهید تا دیگر موخوره را تجربه نکنید.

کد خبر 1635742

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =