طرح جامع بهره گیری از سواحل شمال اجرایی می شود

معاون وزیر کشور گفت: وزارت کشور بدنبال اجرای طرح جامع بهره گیری از سواحل شمال است.

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، محمد عباسی معاون وزیر و رییس سازمان امور اجتماعی کشور در مراسم آغاز طرح دریا در چالوس گفت: ایجاد سازمان عمران ساحلی از قبل مطرح شده بود که بنا به دلایلی فعال نشد، اما وزارت کشور دارد دنبال می‌کند و وزیر کشور نیز مجدد برای ایجاد این سازمان نامه نوشته اند.


او گفت: طرح جامع بهره گیری از سواحل شمال به عنوان طرحی برای مدیریت سواحل در وزارت کشور مطرح است که لازم است استانداران شمالی و نمایندگان مردم شمال در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای با حضور وزیر کشور برای اجرایی شدن آن داشته باشند.

معاون وزیر کشور به جزئیات این طرح اشاره نکرد، اما گفت: اراده‌ای محکمتری از وضع موجود باید شکل بگیرد تا کاری ارزشمند در سواحل شمالی انجام شود.

طرح آزادسازی سواحل و عقب نشینی دستگاه‌های دولتی از حریم ۶۰ متری اگرچه در برنامه چهارم توسعه دیده شده بود، اما تا ۱۰ اسفند پارسال به کندی صورت می‌گرفت تا اینکه رئیس جمهور درسفر خود به گیلان مهلت ۲۰ روزه برای آزادسازی سواحل دادند.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی استانداری مازندران در مجموع حدود ۹۰ درصد از حریم ۶۰ متری سواحل مازندران به طول ۴۲۴.۴ کیلومتر آزادسازی شده است.

۴.۳ درصد از نوار ساحلی به طول ۲۰.۴ کیلومتر به طور مجاز در اختیار دستگاه‌هایی است که مأموریت دفاعی و امنیتی و دریایی دارند و ۵.۵ درصد از نوار ساحلی به طول ۲۶.۶ کیلومتر در اختیار بخش خصوصی است که آزاد سازی آن از طریق مراجع قضایی اقدام لازم صورت می‌پذیرد.

عباسی گفت: رئیس جمهور و وزارت کشور دلسوزانه دنبال این بودند که سواحل مردمی را برای مردم آزاد کنند و دریای خزر با قابلیت‌های موجود مورد توجه برنامه ریزی‌های نظام است.

هنوز ۱.۸ کیلومتر از اراضی ساحلی در اختیار دستگاه‌های دولتی است و بر اساس تصمیم استاندار مازندران در جلسه ای ساماندهی سواحل در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه امسال سازمان همیاری شهرداری تا تشکیل شدن سازمان عمران سواحل ذیل معاونت فنی مهندسی دفتر عمران ساحل باید مدیریت سواحل را به عهده بگیرد.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز گفت: مهمترین مساله و اولویت اول در طرح‌های دریا حفظ جان مردم است و همه مردم و مسئولان باید به شکل ویژه وظایف خود را در این زمینه انجام دهند.

او گفت: در سال‌های گذشته دستگاه‌های دولتی مستقر در سواحل می‌توانستند در بخش‌های تحت تصرف خود سواحل را مدیریت کنند، اما امسال مسیر ساحلی بسیار طولانی شده است و به شدت نگران غرق شدن افراد هستیم.

به گفته استاندار با وجود همه کارهایی که در سواحل شده است بسیاری از کارهای نکرده هم در ساحل وجود دارد که وزارت کشور باید برای مدیریت آن به استان کمک کند.

طرح سالم سازی دریا از سال۹۱ با هدف کاهش غریق در آب‌های ساحلی مازندران آغاز شد و پارسال در۹۱ نقطه ساحلی ۹۰۰ ناجی غریق بکار گرفته شدند، اما امسال با توجه به حجم سواحل آزاد شده و تسهیل در تردد گردشگران، خطر غرق شدن در دریا تهدیدی جدی است.

به گفته استاندار اگرچه سیاست کلی استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در مدیریت سواحل است تا بخش خصوصی هم برای سواحل هزینه کند هم درآمد داشته باشد، اما هنوز زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در سواحل فراهم نشده است که وزارت کشور باید به صورت ویژه به این موضوع و پرداخت مطالبات ناجیان غریق نگاه کند.

۳ میلیارد تومان از مطالبات ناجیان غریق که پارسال در طرح‌های دریا فعالیت می‌کردند هنوز پرداخت نشده است.

حسینی پور از محمد عباسی معاون وزیر و رییس سازمان امور اجتماعی کشور که در مراسم آغاز رسمی طرح دریا در چالوس حضور داشت خواست وزارت کشور نسبت به مطالبات ناجیان غریق که بارها و بارها اعلام شده است فکر اساسی کند و اگر ساحل و دریا برای کشور مهم است اجرای طرح دریا نیزنیاز به بودجه دارد که باید تامین شود.

استاندار گفت: کاهش ۵۰ درصدی غریق شعار امسال همه مسئولان باید باشد و هر مازندرانی نیز به عنوان یک ناجی غریق به مسافرانی که قصد بهره گیری از آب دریا دارند نسبت به شنا در مناطق ممنوعه هشدار دهد او عملکرد رسانه ملی در آزادسازی سواحل را بسیار خوب دانست و افزود: آموزش مردم برای استفاده از دریا و فرهنگ سازی نیز باید در دستور کار نهادهای فرهنگی و اجتماعی باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1635832

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =