مشاهده راسو در تهران؛ آیا موش‌های پایتخت می‌توانند طعمه آن‌ها شوند؟

تسنیم نوشت: یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه راسوها خطری برای انسان ندارند, گفت: جمعیت زیاد موش‌ها در تهران و پرندگان خانگی می‌توانند طعمه راسو باشند.

چند روز گذشته حضور راسو در خیابان‌های تهران در رسانه‌ها و فضای مجازی خبرساز شده بود.

در رابطه با حضور راسو در شهر, مهدی زارع خورمیزی, کارشناس محیط زیست و تنوع زیستی اظهار کرد: تصویری که از راسو در تهران مشاهده شده مربوط به سمور سنگی است. این اولین بار نیست که حضور گونه‌هایی از خانواده راسو در تهران گزارش و مشاهده شده است. پیش از این نیز ۵ گونه از خانواده راسوها در پایتخت گزارش شده بود.

وی ادامه داد: سمور سنگی گوشتخواری با جثه کوچک و شبیه به گربه خانگی است؛ بدن آن قهوه‌ای و تنها یک لکه سفید در زیر گلوی خود دارد که توسط همین لکه به راحتی قابل شناسایی است. این گونه بیشتر در زیستگاه‌های کوهستانی و صعب‌العبور زندگی می‌کند و در بیشتر مناطق کوهستانی کشور دیده شده است. سمور سنگی خطری برای انسان ندارد و مشکلی برای ما درست نمی‌کند و تغذیه آن از جوندگان کوچک مانند موش, تخم پرندگان و پستانداران کوچک و حشرات است.

این کارشناس محیط زیست گفت: با توجه به این که این حیوان در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند, گاهی به روستاها و مناطق مسکونی حاشیه کوهستان‌ها نزدیک شده و گاهی به مرغ و خروس‌های روستاییان حمله می‌کند. احتمالاً محل حضور راسو در تهران نیز در حاشیه شهر بوده و راسو برای یافتن غذا وارد شهر شده است. جمعیت زیاد موش‌ها در تهران و پرندگان خانگی نیز می‌توانند طعمه راسو باشند.

زارع در رابطه با آخرین وضعیت جمعیت راسوها در کشور توضیح داد: جمعیت این گونه در رده کمترین نگرانی فهرست سرخ "IUCN" قرار دارد اما تلف شدن بر اثر تصادفات جاده‌ای, سگ‌های گله, سگ‌های نگهبان دامداری‌ها و مرغداری‌ها, سگ‌های ولگرد, استفاده از طعمه مسموم و شکار غیرقانونی جمعیت این گونه را در داخل کشور تهدید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما ۸ گونه از خانواده راسوها شامل سمور سنگی, راسو, رودک عسل‌خوار, گورکن, زرده‌بر, شنگ هندی, سمور جنگلی و رودک یافت می‌شوند. سمور سنگی حیوانی باهوش و شجاه است و نقش مهمی در اکوسیستم دارد.

بیشتر بخوانید:

شناسایی گونه‌های جدید حیات وحش در کاشان

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1637122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =