مدودف: به جهانی چند قطبی، نه متمرکز بر آمریکا نیاز است

ایسنا نوشت: دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه، تاکید کرد روسیه، چین، کشورهای عربی و آفریقا به جهانی چندقطبی و نه متمرکز بر ایالات متحده نیاز دارند.

مدودف در مصاحبه با شبکه قطری الجزیره گفت که دستیابی روسیه به اهداف عملیات ویژه در اوکراین باید به ایجاد یک سیستم جدید امنیتی بین المللی منجر شود و در نهایت همه اینها باید به شکل‌گیری یک معماری جدید امنیتی بین‌المللی، نه با محوریت آمریکا منجر شود؛ سیستمی متعادل که مبتنی بر در نظر گرفتن منافع همه کشورها است.

وی ابراز اطمینان کرد که چنین سیستم جدیدی در حال حاضر در حال شکل‌گیری است و ویژگی‌های آن اکنون قابل مشاهده است و تاکید کرد: این سیستم باید یک سیستم چند قطبی با قطب‌های زیاد باشد نه سیستمی متمرکز بر یک کشور.

مدودف افزود: همه به چنین سیستمی نیاز دارند، کشور ما به آن نیاز دارد، چین به آن نیاز دارد و تعداد زیادی از کشورهایی که متعلق به اروپا و آمریکای شمالی نیستند، از جمله شرق عربی، آفریقا و آمریکای لاتین به آن نیاز دارند. مطمئنا این یک سیستم عادلانه تر خواهد بود.

معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه درخصوص مذاکرات صلح با کی‌یف هم تاکید کرد که امکان دستیابی به یک توافق دیپلماتیک در اوکراین ضعیف شده است، زیرا وضعیت در این زمینه بهبود نمی یابد، بلکه بدتر می شود.

وی گفت امتناع از مذاکره با روسیه، اوکراین را با خطر تلفات جدید و از دست دادن اراضی بیشتر و در نهایت از دست دادن حاکمیت مواجه می‌کند.

مدودف عنوان داشت: "اوکراین ابتدا تمایلی برای توافق بر سر نکات کلیدی نشان داد، اما در مقطعی، این مذاکرات به حالت تعلیق درآمد... واضح است که این امر تحت تاثیر تماس هایی بود که کی‌یف از واشنگتن و بروکسل دریافت می‌کرد."

وی خاطرنشان کرد که "مقامات کی‌یف باید این را درک کنند که در نهایت، امتناع از مذاکره، اوکراین را با یک واقعیت از دست دادن حاکمیت خود مواجه می‌کند. تا به این ترتیب تصمیمات خود را در مورد ادامه یا رد مذاکرات، نه بدون دلیل و تحت تاثیر کوکائین یا سایر محرک‌های مورد استفاده در آنجا، بلکه بر اساس هوشیاری، اتخاذ کنند."

مدودف تاکید کرد که "اوکراین می‌تواند عضویت در ناتو را رد کند و سیاست بی طرفی را در این راستا دنبال کند، خلع سلاح شود و تعدادی گام مهم دیگر بردارد... همه اینها در جلسات هیئت های ما در خاک بلاروس، استانبول و در نشست های مجازی مورد بحث قرار گرفت. "

وی گفت: تصمیم کی‌یف برای تعلیق مذاکرات با مسکو، اوضاع اوکراین را تا حدی وخیم می‌کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1637624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =