یونسکوی ایران از فیلم بهروز شعیبی تقدیر کرد

مراسم اهدای تقدیرنامه عالی کمیسیون ملی یونسکو- ایران به بهروز شعیبی کارگردان فیلم «بدون قرار قبلی»، فیلم برگزیده سال ۱۴۰۱ کمیسیون ملی یونسکو- ایران، در عمارت کوشک باغ ‌هنر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در مراسمی که عصر روز پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ برگزار شد، حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، یونس شکرخواه مدیر گروه ارتباطات و رسانه کمیسیون ملی یونسکو ایران، غلامرضا کاظمی‌دینان، استاد ارتباطات، سونیا پوریامین، مجری و تهیه‌کننده تلویزیون، سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل سازمان اراضی عباس‌آباد، مسعود نجفی، روابط‌عمومی اسبق سازمان سینمایی، بهروز شعیبی،کارگردان فیلم، محمد حدادی، مدیر فیلمبرداری، محمود بابایی، تهیه‌کننده، سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اتیسم و جمعی از اعضای وابسته به انجمن اُتیسم ایران حضور داشتند.

«بدون قرار قبلی» بین فرهنگ و هویت در رفت و آمد است

در ابتدای مراسم که رسول صادقی اجرای آن را برعهده داشت، یونس شکرخواه بر روی سن رفت و پیش از قرائت بیانیه کمیسیون ملی یونسکو- ایران، گفت: «شاید برای انتخاب یک فیلم به‌عنوان فیلم موفق مسأله گیشه اهمیت داشته باشد اما دلایل عمده دیگری برای انتخاب وجود دارد؛ بسته به این‌که به سینما از چه منظری نگاه کنیم. به‌عنوان هژمونی، صنعت، هنر و …

او ادامه داد: «شاید برای علاقه‌مندان عرصه فرهنگ نوع سینماهایی که بر پرده سینما به سینماحقیقت معروف شدند، جذاب تر باشد. در جذابیت یک فیلم اصلی‌ترین موضوع، « هویت» است؛ هویتی که برخاسته از حقیقت اشخاص و مفاهیم است.»

مدیر گروه ارتباطات و رسانه کمیسیون ملی یونسکو-ایران، ادامه داد: «ساخته آقای شعیبی بین فرهنگ و هویت در رفت و آمد است. اگرچه بنیاد سینمایی فارابی هم به‌عنوان حامی، گفتمان‌هایی را در برابر فیلمساز قرار داده باشد.

شکرخواه تاکید کرد: «در عرصه هنر هر چقدر معناها درست عرضه شده باشند، بین رمزگذاری و رمزگشایی در حرکتیم. در برابر برخی از فیلم‌ها درنگ خیلی بیشتری داریم و ساخته آقای شعیبی از آن جنس بود.»

در ادامه شکرخواه بیانیه کمیسیون ملی یونسکو- ایران برای انتخاب فیلم «بدون قرار قبلی» را قرائت کرد.

سپس با حضور حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران، سید مهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمدحسین حجازی، مدیرعامل سازمان اراضی عباس‌آباد و سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اتیسم، لو تقدیر و جوایز کمیسیون ملی یونسکو- ایران، سازمان اراضی عباس‌آباد و انجمن اتیسم ایران به بهروز شعیبی و محمود بابایی اهدا شد.

صدای اُتیسم بعد از ۹ سال به گوش مردم رسید

صالح غفاری هم در ادامه ضمن تشکر از کمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: «این فیلم ارزش چنین هدایای معنوی‌ای را دارد. این اختلال، اختلالی است که به‌سختی می‌شود به آن پرداخت و باورش کرد و البته امروز کمتر افرادی هستند که پس از مواجه با اتیسم به این موضوع نپردازند و برایشان دغدغه نشود.»

او در ادامه گفت: «اتیسم بعد از ۹ سال صدایش به گوش آحاد مردم رسید. ما هنوز راه زیادی برای حمایت از مبتلایان به اُتیسم داریم. امروز بسیاری از مبتلایان به اتیسم تحت پوشش کامل بیمه قرار نگرفته و هنوز بسیاری از مبتلایان به اتیسم باید به سربازی بروند. من این مسائل را عنوان می‌کنم تا عزیزان ما در حوزه هنر به جریان‌سازی بیشتر برای این اختلال قدم بردارند. من مفتخرم در این جمع ساخت اولین مرکز جامع ملی اتیسم را به شما اطلاع بدهم. همچنین امیدوارم این فیلم به‌عنوان یکی از فیلم‌های پربیننده از جنس آگاهی‌بخشی باشد.»

نگران میراث از دست رفته‌ام

شعیبی هم در ادامه این مراسم گفت: «اتفاقات تلخی در این مدت برای سرزمینمان افتاده است. اما امروز آغاز دهه کرامت است که متعلق به امام رئوف است؛ امام رضا (ع). امروز برای من روزمبارکی شد چرا که این جایزه را از دست آقای ایوبی گرفتم که خودش برای اهالی سینما شناخته شده است.»

او ادامه داد: «نگرانی امروز من پدربزرگ‌های بعدی این جامعه هستند. پدربزرگ‌هایی که دیگر شاهنامه بلد نیستند و معضلات روحی آنها را تغییر داده است. امروز روزگاری است که باید به آن هویت قابل دسترس برگردیم و مسائلی را که در آینده سرزمین‌مان تاثیرگذار است را پیدا کنیم و ساخت فیلم «بدون قرار قبلی» در همین مسیر صورت گرفته است.»

در انتهای این مراسم رسول صادقی، معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو- ایران نیز عنوان کرد: «دکتر کاظمی‌دینان اعلام کرده که می‌تواند به‌عنوان سفیر دوستی انجمن اتیسم فعالیت داشته باشد و در گسترش فعالیت‌های این سازمان به آنها یاری برساند.»

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1637654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =