متلک اردوغان به اروپایی‌ها: از درگیری در اوکراین می‌ترسند

ایسنا نوشت: رئیس جمهوری ترکیه گفته که اروپا بابت درگیری‌ها در اوکراین وحشت زده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در کنگره حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: در زمانیکه کشور ما ۱۱ سال است با مهاجرت غیرقانونی از سوریه به صورت موفقیت آمیزی مقابله کرده، ما شاهد وحشت و هراس در اروپا بابت بحران اوکراین-روسیه هستیم.

وی ادامه داد: ما برای خروج سریع جهان از این دوره حساسی که در حال تجربه آن است دعا می‌کنیم.

۲۴ فوریه سال جاری میلادی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه حمله خود به اوکراین را آغاز و تاکید کرد که برنامه‌های مسکو برای اشغال قلمروهای اوکراین نیست.

گذشته از موضوع مهاجرت ناشی از درگیری اوکراین، اردوغان همچنین به درخواست‌های سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو که در اواسط ماه مه ارائه شده بود، اشاره کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد که آنکارا به ممانعت از پیوستن این دو کشور به بلوک نظامی «تا زمانی که انتظارات ترکیه برآورده شود» ادامه خواهد داد.

از آنجایی که برای پذیرش اعضای جدید ناتو به رضایت یکپارچه همه ۳۰ عضو ناتو نیاز است، مخالفت‌های ترکیه عملاً امیدهای دو کشور شمال اروپا را برای پیوستن به این اتحاد متوقف کرده است. آنکارا اصرار دارد که تنها در صورتی مانع از الحاق آنها خواهد شد که پناه دادن به افراد مرتبط با گروه شبه نظامی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و دیگر سازمان‌های کردی که آنکارا آنها را تروریست می‌داند، متوقف کند.

یکی دیگر از نقاط اصلی اختلاف، تصمیم استکهلم و هلسینکی در سال ۲۰۱۹ برای ممنوعیت فروش تسلیحات به ترکیه پس از تهاجم نظامی آنکارا به شمال سوریه علیه شبه نظامیان کرد است. ترکیه خواستار لغو آن است.

اردوغان در سخنرانی روز یکشنبه خود همچنین استدلال کرد که "سیستمی که غرب برای محافظت از امنیت و رفاه خود ساخته است در حال فروپاشی است." او خواستار اصلاحات اساسی در شورای امنیت سازمان ملل شد و خاطرنشان کرد که "زمین بزرگتر از" این پنج کشور است.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین گفت که نشانه‌هایی وجود دارد که کشورهای غربی در نهایت پیشنهاداتی را که آنکارا «سال‌ها» در این زمینه ارائه کرده است، اتخاذ خواهند کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1638452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    14 2
    اروپایی ها در دور باطل افتاده اند و مدام تصمیمات مزخرف می گیرند. پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو دامنه جنگ را گسترده تر و طولانی تر خواهد کرد و این به نفع هی طرفی نیست. اروپا می خواد برای از بین بردن پوتین خودش رو بکشه.
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    18 22
    اگه برای رفاهشون ارزش قایل نبودن همین امروز به روسیه و خود ترکیه حمله میکردند . حتا به ایران . اما اروپا نمی‌خواد صلح و رفاه راحت نابود بشه . تو فکر کشور خودت باش که از زمان حضورت نابود شد .
  • Mojridodo IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    26 10
    وقتی این عصبانی میشه صورتش چقدرزشت میشه
  • مصطفی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    16 16
    همه چون تو جنگ طلب نیستند