قطعنامه شورای حکام بار حقوقی مهمی دارد، بی‌تفاوت نباشیم/گره‌ای که با دست باز می‌شود نباید با دندان باز کرد

کارشناس مسائل هسته ای در گفتگویی در کلاب هاوس خبرآنلاین در تحلیل قطعنامه اخیر آژانس علیه ایران گفت: ایران نباید تجربه های تلخ گذشته را تکرار کند. در حال حاضر گفته می شود که چین و روسیه مانع صدور قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل خواهند شد که مساله ای درست است اما قطعنامه شورای حکام می تواند عامل محرکی برای کشورهای اروپایی عضو برجام به منظور فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران باشد.

ابوالفضل خدائی: روز پنجشنبه کلاب هاوس خبرآنلاین با موضوع قطعنامه شورای حکام؛ سرنوشت برجام چه خواهد شد با حضور کارشناسان و اساتید حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل برگزار شد.

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای در بخشی از این گفتگو با اشاره به اینکه تصویب قطعنامه آژانس علیه ایران از زوایای مختلف قابل بررسی است گفت: باید بپرسیم که آیا مانند قطعنامه سال ۹۹ باید از کنار آن بگذریم و آن را عادی تلقی کنیم و اینگونه برداشت کنیم که تکرار این دست از قطعنامه ها مشکلی برای ایران ایجاد نخواهد کرد؟ همچنین آیا باید سیاست تندی را در پیش گرفته و از میزان همکاری ها با آژانس بکاهیم تا طرف مقابل را به تجدیدنظر وا دارد؟ حتی برخی پا را فراتر گذاشته و معتقدند که ایران باید از پیمان ان پی تی نیز خارج شود و به سمت ساخت سلاح هسته ای رود.

چنین نگاهی دقیقا همان نگاهی است که از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ به مدت ۴ سال تداوم داشت و راهبرد آن نیز به این صورت است که ایران می تواند با افزایش توان هسته ای، طرف مقابل را تجدیدنظر در رفتار خود وادار کند. از منظر این نگاه، صدور شش قطعنامه علیه ایران نیز مانعی ندارد و معتقدند که عزت و سربلندی ایران در گرو ادامه چنین مسیری است تا طرف مقابل از رفتار خود پشیمان شود. طرفداران این رویکرد معتقدند که افزایش میزان اورانیوم ایران به میزان ۱۰ تن و افزایش سانتریفیوژها به میزان ۲۰هزار عدد زمینه هایی را به منظور فشار به طرف مقابل فراهم کرد و موجب شد تا غنی سازی در ایران هر چند به صورت محدود ادامه پیدا کند.

قطعنامه شورای حکام بار حقوقی مهمی دارد، بی‌تفاوت نباشیم/گره‌ای که با دست باز میشه نباید با دندان باز کرد

بیشتر بخوانید:

اما در ادامه همانطور که می دانیم شش قطعنامه فصل هفتم کنار رفت. این سیاست محصول روندی بود که از سال ۱۳۹۲ آغاز شد که البته سال قبل آن مذاکراتی در مسقط عمان انجام شده بود اما به طور عمده از سال ۱۳۹۲ شروع شد تا سیاست تقابل را به سیاست تعامل برگرداند. مبنای این سیاست تعامل با آژانس به منظور گرفتن بهانه از سوی آمریکا و اسرائیل و دیگر کشورها بود. ضمن اینکه باید عنوان شود که سیاست تعامل به معنای سازش و تعطیلی صنعت هسته ای نبود. اگرچه مخالفان برجام همچنان معتقدند که صنعت هسته ای نابود شد در حالیکه طبق گزارش آژانس این مساله نشان می دهد که صنعت هسته ای ایران با قدرت و قوت تمام ادامه داشته است و توانسته است سانتریفیوژهای نسل جدید تولید کند.

رویکردی که می گوید قطعنامه آژانس بی اثر است و تنها عامل روانی محسوب می شود باید در نظر داشته باشند که چنین قطعنامه ای روندی برای سندسازی به منظور اثبات ادعاهای اسرائیل و آمریکا است. وقتی از ۳۵ کشور عضو شورای حکام ۳۰ کشور به این قطعنامه رای می دهند این بدان معناست که ادعای طرح شده علیه ایران در یک قطعنامه مستند خواهد شد و همین مساله زمینه ساز صدور قطعنامه های بعدی می شود. بنابراین به لحاظ حقوقی بسیار حائز اهمیت است که ایران نسبت به این نوع از قطعنامه ها بی تفاوت نباشد و تلاش کند چنین قطعنامه هایی بار دیگر تکرار نشود. باید چارچوبی را برای روابط دوجانبه با آژانس به منظور حل اختلافات تعریف کنیم؛ چرا که هر قدر که اختلاف بین ایران و آژانس بیشتر شود بهره برداری از آن تنها برای اسرائیل و آمریکا خواهد بود.

اتخاذ مواضع عزتمندانه و انقلابی مهم است و همه از آن خوشحال می شوند اما باید عواقب ماجرا را نیز مدنظر داشته باشیم و از خود بپرسیم که آیا راهکاری برای حل دوجانبه اختلافات بین ایران و آژانس وجود ندارد تا آن را در پیش بگیریم تا مانع از ایجاد سوژه جدید علیه ایران و فشار بر کشورمان شوند؟

وی با تاکید بر اینکه ایران نباید تجربه های تلخ گذشته را تکرار کند گفت: در حال حاضر گفته می شود که چین و روسیه مانع صدور قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل خواهند شد که مساله ای درست است اما قطعنامه شورای حکام می تواند عامل محرکی برای کشورهای اروپایی عضو برجام به منظور فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران باشد. این احتمال مهمی است که ایران باید آن را در نظر داشته باشد. البته ایران پیش تر هشدار رسمی داده است که در صورت ارجاع پرونده به شورای امنیت خروج از ان پی تی را در نظر دارد که همین مساله فضای جدیدی را بار دیگر به وجود خواهد آورد.

برای جمع بندی در این بخش باید عنوان کنم که درست است که به لحاظ اقتصادی قطعنامه شورای حکام اثر اقتصادی بر ایران ندارد اما به لحاظ حقوقی بسیار مهم است که از تکرار چنین قطعنامه هایی جلوگیری کنیم و همکاری دوجانبه جدیدی را با آژانس باز تعریف کنیم چرا که روند کاهش همکاری ها با آژانس به نفع ایران نیست.

بهشتی پور در بخشی دیگر از صحبت ها درباره روند مکانیسم ماشه گفت: اصل موضوع در این رابطه ترتیبات اجرایی بازگشت قطعنامه های فصل هفتم برای ایران است و به دلیل اینکه جمله طولانی بود نام آن را مکانیسم ماشه گذاشتند و بدینگونه ترجمه شد. یکی از ادعاهایی که تروئیکای اروپایی می تواند در رابطه با این موضوع مطرح کند ایران ناقض برجام بوده است، همین قطعنامه هایی است که در حال حاضر علیه ایران صادر می شود. در واقع این مستندسازی ها علیه ایران امری مهم است که باید توجه داشت. در نظام بین الملل حق و حقیقت به هیچ وجه مطرح نیست و زورگویی پابرجاست و هر کشوری متناسب با قدرتی که دارد منافع خود را پیش ببرد.

این کارشناس با اشاره به اینکه اختلاف ایران و آژانس بر سه سوال است گفت: نه ایران از این سوالات به طور دقیق صحبت می کند و نه آژانس که البته موضوعی محرمانه بوده و نباید هم مطرح شود. اما منابع غربی جزئیاتی منتشر کرده و به طور جامع در خصوص آن مانور داده اند. اگر فرض بگیریم که اطلاعات این منابع درست بوده مساله بر سر سه سایت است که ایران از روی حسن نیت اجازه بازرسی را به آژانس داده است که اگر ریگی به کفش ایران بود اجازه بازرسی به آژانس را نمی داد. نکته بعدی اینکه موضوع مطرح شده برای ۱۸ سال گذشته است که مهم است به زمان آن توجه کنیم. نکته بعدی اینکه در زمان بازدید آژانس گزارش شده که هیچ فعالیتی در این سه مکان انجام نمی شود. نکته بعدی اینکه گفته اند ذرات اورانیوم غنی شده زیر ۵ درصد کشف شده است. در این موضوع غنی سازی زیر ۵ درصد به لحاظ حقوقی مساله ای مهمی برای آژانس نیست. پس چرا حساسیت به یکباره زیاد می شود؟ به این دلیل که آنها ادعا می کنند که آن مکان ها مراکز اعلام نشده است و به همین دلیل موضوع را بزرگنمایی کرده اند.

سوال اصلی اینجاست که اگر واقعا بحث بر سر این سوال است آیا ارزش دارد بر سر آن خود را با آژانس درگیر کنیم و ته ماجرا آن چیزی شود که اسرائیلی ها به دنبال آن هستند؟ در شرایطی که دو سال گذشته آمریکا از تصویب قطعنامه علیه ایران عاجز بود و تمام توان خود را به کار گرفت آیا ما در حال حاضر نمی توانیم ماجرا را حل و فصل کنیم؟! گره ای را که می توان با دست باز کرد را نباید با دندان باز کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1639887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 85
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    تجربه نشان داده ما کار راحت را دوست نداریم ،باید ادامه بدهیم تا به انتهای کوچه بن بست برسیم بعد با هزینه و زحمت بسیار اگر بتوانیم دور بزنیم
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      اون بار که مذاکره نکردیم قیمت دلار 3 برابر شد، دفعه بعدش که برجام را قبول کردیم و به آمریکا اعتماد کردیم قیمت دلار 10 برابر شد!
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    بهانه های غربیها هیچ وقت تمامی ندارد
  • راستگو IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    سلام تنهاراه قدرتمندشدن هست افسارامریکا واروپادردست اسراییل هست هرطرف خواست میکشدمانبایدتسلیم اسرائیل بشویم هرچه مابگوئیم اسرائیل یک چیز دیگرمیگویدمابایدتکلیف مون بااسرائیل روشن کنیم تادیرنشده نیروهاتقویت کنیم اسرائیل به امریکاگفته ماخبرداریم ایران اقتصادش فلج هست ومردم درحال انفجارهستن فکرکرده ما دراوج قدرت هستیم اسراییل بایدضربه کاری بخورداگرامریکا غلطی بکندتجارت وانرژی دردنیامتوقف میکنیم دریاهاوپالایشگاه هادرتیرس ماهست
    • مانا IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      کوتاه بیا عمو جان و از طرف بقیه تصمیم نگیر!
  • سعید IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    بالاتر از سیاهی که رنگی نیست. از این بدترم مگه میشه. عوضش غربیا هم حساب کار دستشون میاد. تا کی مسامحه و سهل انگاری؟
  • نعمتی FR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    ۱۰۰ سال مذاکره کردید دوستان اصلاحاتی شما اخرش هم هیچچچچچچچچچچچچچ
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      مگه مذاکرات اصولگراها نتیجه ای داشت درضمن اصلاح طلب و اصولگراها برای قشر اقلیت مانند شما مهم هستن و با هم فرق دارن وگرنه برای اکثریت هر دو ۲روی ی سکه هستن هر دو در به وجود امدن وضع امروز به یک اندازه دخیل هستن هر ۲ از ابتدای انقلاب تا به امروز با همین افراد امروزی پست ها و مناصب زیادی داشتن چرا فکر میکنی برای ما اینا مهم هست که اصلاح طلب مذاکره کنه یا اصولگرا
  • داریوش IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    با سلام خدمت استاد بزرگوار و عزیز، در یک سایت خبری ایرانی یا همین سایت خبری نوشته بود طبق بند 36 و37 توافق برجام هیچ کسی ازاعضای سازمان ملل که حق وتو، دارند، اجازه وحق وتو، قطع نامه شورای حکام، مکانیسم ماشه وقطع نامه سازمان ملل را ندارند وهمه فقط یک رأی عادی دارند ، اگر این چنین باشد طرف داری چین و روسیه الکی و بی فایده است وسودی برای ایران ندارد،ملت میفهمند ومیدانند،
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    آنهای که آن موقع این قرارداد نگین را رقم زدند ما لا جواب ملت را بدهند مارا تحریم کردن وغربیها جداگانه فشار می آورند واژانس شده نوکر اسراییل ‌برای ما هیچ راهی نگذاشتن یا ذلت یا مقاومت اینهمه به ایرانی بودن می داریم الان موقع امتحان است تا ببینیم چی در چنته داریم
  • هر کی IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    اتفاقا ، داریم گره رو دست باز می کنیم شما بشین تماشا کن آمریکا چجوری تحریم ها رو بر می داره . برجام ، باز کردن گره با دندون بود
  • جعفر IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    کارشناس عزیزمهم این است که بعضی داخلی ها هم بیشتر از آمریکا واسرائیل چوب لای چرخ میگذارند ومانع احیای برجام میشن.مثلآ یکی خوددولت این طیف اصلآموافق توافق نیستند وهمگی شمشیر رااز رو بسته اند یکی هم مثل دولت روحاتی که از روز اول نیتش اجرای برجام بود همین افراد مخالف بازهم مانع شدند.این بلاتکلیفیی ها صبر مردم وازبین برده ودولتی که حمایت مردم وپشت خودش نداشته باشه یعنی دیگه قدرتی نداره.
  • سجاد IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    98 20
    اب از سر گذشته ....
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      40 32
      چرا شیر آب رو نبستی؟
  • اىرانى IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    44 4
    خوب اگه ما باانها درای موقع باروش همگامی باانها عمل کنیم بازهم انهاقطعنامه های بعدی را بهتراز خارج شدن ما از ام پی تی اجرا میکنند واین دامی است که محافظه کاران جلوی ایران میگذارند
  • لطف الله IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    سلام آقای بهشتی پور وقتی موضوع بر سر بقا هست مذاکره فایده ندارد باید جنگید اگر استدلال امثال شما غرب گرایان درست بود ما با صدام هم نباید می جنگیدیم پس خواهشن تو دل مردم رو با استدلال های خودتان خالی نکنید آمریکا هرکاری که دلش خواست باایران انجام داد دیگر چه تحریم و توطئه ای مانده ....
  • ناشناس IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    73 87
    بفرما کشورهای اروپایی دیگه می خوان چه کاری بکنن که تا حالا نکردن!! کاری نمونده که نکرده باشن تنهاراه حل ممکن اینه که ایران ازتمام کنوانسیونهاو حتیNPTومعاهدات و... خارج بشه. فقط وفقط به خودش متکی باشه مثلا چه کاری مونده بکنن که تاحالا نکردن هیچ غلطی نمی تونن بکنن. تنهاراه حل ممکن خروج به بهانه اینکه امریکا ازبرجام خارج شده وآژانس دراختیار کشورهای غربی است و.... هزارجوربهانه است. آخه این کنوانسیونها چه دردی ازمادوامی کنه تا میگی چه بکنم یکی دیگرراشماها امضاء کردید. لطفا سیاسیون همه بکشن کنار همه چیزرابسپرن به ارتش وسپاه خداشاهد به یک ماه نکشیده همه چی حل شده اونها میان خواهش وتمنا
  • محمدزاده IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    59 69
    آقای مهندس اگر هزار خوبی درحق اروپایی های نامرد بکنید بازهم به شما ضربه می زنند
  • arash IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    ایران باید با آژانس همکاری کند و از تقابل با غرب دوری کند و قرارداد برجام را به طور موقت امضا کند تا بعد از انتخابات آمریکا بر سر مسائل دیگر با آمریکا مذاکره کند این راه حل خیلی خوبی است برای عبور از بحران موجود چرا که تقابل اوضاع را بددتر و وخیم تر خواهد کرد و بهانه ای برا لابی صهیونیست برای حمله به ایران است و اوضاع را بددتر خواهد کرد نباید امنیت کشور را بخاطر یه عده تندرو بخطر انداخت.
  • ابوالفضل زرین کلاه IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    60 56
    بعدار عرض سلام خدمت استاد ، در نظر داشته باشیم که اولا آمریکایی ها ناقض برجام بودند و اروپایی ها توان عمل به تعهداتشان را نداشتند، و این موضوع قبلا رسیدگی و اثبات شده دوم محور غرب سو نیت خود را از ابتدای انقلاب بارها اثبات کرده و تجربه نشان داده هرگونه مدارا و خویشتن داری را ضعف تلقی نموده و ا ز در دشمنی وارد میشوند و اقداماتشان شدید تر و وقیحانه تر میشود که ترور دانشمندان و سردار سلیمانی نتیجه این تفکر بود ، سوم تاریخ نشان داده نظام بین الملل کمترین تعهدی برای قوانین و معاهدات قائل نمیشود که جنگ عراق افقانستان یمن و اکراین سند این مدعاست ، تنها قدرت تضمین کننده منافع است و گاه هزینه مدارا و اخلاق گرایی بسیار بیشتر از تعارض و اعمال قدرت است ، بنده علارغم احترام به نظرات جناب عالی وهم فکرانتان با توافق به هر قیمت مخالفم و معتقدم بهتر است تا فرصت باقیست حق را اثبات و محقق کرد در صورت اقرار غرب به حقوق ایران از طریق مذاکره و در غیر این صورت تهدید و اعمال فشار و توان ایجاد خسارت بر منافع منطقه ای و جهانی غربی ها تا بدانندو یادبگیرند دو دوزه بازی هزینه دارد
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    46 50
    سلام ما اگر کل ایران را دو دستی تقدیم شیاطین غرب بدهیم باز هم مکر دیگری در کار هست با ازواجبات است که سریعا تسلیحات هسته ای و سایر سلاحها را ساخت
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    38 53
    موضوع ایران فنی نیست فقط د فقط سیاسی است که آن هم باید با قدرت ایستاد و از خودمان ضعف نشان ندهیم
  • محمد IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    61 23
    چرا این توافغی که الان ری میز هیست برا مردوم باز نمیکنید که اگر یه نظر سنجی بشه اکثر مردوم راضی بودن همین توافق را قبول کنید هیچ کدام از مردم یه کلمه از این برجام اطلاعی ندارن فقط میکن ما منافه مردوم را در نظر گرفتیم
  • ایرانی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    38 50
    کاری که ایران انجام داد عالی بود 👏🏻دیگه بعد از این همه سال وتوافق باید بفهمیم که هیچ عدالتی و تعهدی در اروپاییها وانگلیس واسپانیا وجود ندارد وفقط باید قاطعانه پاسخ بدهیم.
  • شیبانی IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    26 37
    بهترین کار را ایران کرد جواب غربیهای بر بر باید مثل خودشان با غرور و تکبر باشد ماشه پاشه هم اجرا کنند از آنچه تا بحال از این بر بر های بی معرفت دیدیم غلطی نمیکنند با آن همه نرمش اصلاه طلبها چگونه جواب دادن کدام روی خوش رو نشان دادن شماها هم غصه نخورید
  • ایرانی IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    30 20
    تعهدی که ایران به اژانس داشت ،کشورهایی که قطعنامه امضا کردن به خانوادشون نداشتن😑😑😑
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    86 43
    اون آقای ظریف و تیمش بود که با درایت و آگاهی موضوعات رو پیش می بردن و دائما" مورد هجمه ی تندروها قرار می گرفتن. هر روز که میگذره، حقانیت و راه منطقی او بیشتر اثبات میشه. حقیقت اینه که کشور به دست افراد کاردان و با بصیرت اداره نمیشه. نصف گرفتاری کشور از جانب تندروهاست که با درافتادن بی نتیجه و بسیار مضر با غرب این ضرر و زیانها و تحریمها رو به کشور تحمیل کردن و نصف دیگرش تقصیر طرفهای مقابله. باز هم باید هشدار داد راهی رو باید انتخاب کرد که کمترین ضرر رو داشته باشه. به هر حال طرف مقابل هم بی برنامه حرکت نمی کنه. باید صلاح کشور و مردم رو هم در نظر داشت. در این میان آنچه هست ضررهای فراوانیه که با تندروی و دگم اندیشی به کشور و مردم مظلوم رسیده و خواهد رسید. نبرد بی صرفه چه فایده ای داره؟! تا به حال چه فایده ای داشته؟ آیا راههای بسیار بهتری برای رسیدن به شکوفایی و موفقیت و مقصود نیست؟دائم الاوقات در جنگ و رجزخوانی و تنش بودن چه سودی برای کشور و مردم داره؟! هر کار و موفقیتی، منطق و راز و رمزی داره، نه فقط با تندروی و تنشها و درگیریهای مداوم که وضع رو بدتر میکنه. موضوع اصلی اختلافات فقط انرژی ه
  • محمد IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    76 36
    چه عجب یک نفر پیدا شد که تعامل را به تقابل ترجیح دهد ، واقعا دوره جنگ و جدال و منازعه گذشته و الان باید با دیپلماسی با دنیا صحبت کرد مگر اینکه بخواهیم به خودکشی دسته جمعی دست بزنیم!
  • رضا IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    37 58
    یعنی چی ؟! آقایان انتظار دارند بیشتر از این به غرب وحشی باج دهیم!! همین ترس سبب شده که دشمنان قسم خورده ما وقیح تر شوند
  • ايراني IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    32 40
    همه خوب ميدونن این‌ها بهانه جویی است کاری که با لیبی کردن غایت اينها است مکر اوباما نگفت تک تک پیچ و مهره های صنعت هستی ای را اگر توان داشتم باز می کردم باز شما از تفاهم و مدارا حرف می زنی تا کی خفت تنها راه عزت قدرت است و السلام
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    27 15
    دنیا دنیای زوره هیچ کاری نمیتونن بکنن نکنه انتظار دارید مثل جاهای دیگه همه رو بار کشتی کنیم بعد بهمون حمله کنن
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    22 25
    مثلا می‌خواهند چه بار حقوقی دیگه توی جنگل به ما اضافه کنند که نکردند یک جوری حرف می‌زنید اینگار آنطرف میز آدم نشسته. غربی‌ها کابوئی فقط زبان زور سرشان میشود چرا ما بار حقوقی خلیج فارس را برای کشورهای غربی افزایش نمی دهیم 43 سال فشار یک طرف بسه شما یکم فشار بیار ید این وحشی ها می پوکند
  • احمد US ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    71 32
    شوربحتانه همان مسیری را که در زمان احمدی نژاد در پیش گرفته بودیم داریم ادامه می دهیم مسیری کاملا اشتباه
  • Hamdian IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    25 32
    سلام، ما حتی کل فعالیت خود را به زیر خواسته آنها برسانیم باز هم از ما دست برنخواهند داشت خواهند گفت چرا موشک دارید ،چرادر فلان جا فعالیت دارید واز این حرفها لذا اقتدار و قدرت خود را به رخ دسمن بکشیم وبفهمانیم دگی خود اروپا در حال افول است دگی شما آقا بالا سر نیستید، آن وقت خدا هم پشت پناه ماست بهترین راه خروج از ان پی تی است که ان شالله بزودی خارج خواهیم شد چون این سازمانها چماق استکبار بیش نیست.
  • امید IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    33 33
    هدف اصلی آنها قطع دست ایران از هرگونه تکنولوژی می باشد .تکنولوژی هستی نشانه اقتدار وقدرت می باشد .البته آنها هیچ وقت اجازه اینکار رابه ما نخواهند داد.ملت تاحالا انواع واقسام بدبختی‌ها را از دست آن نا بکاران خارج وبعضا داخلی دیده پس باید سرمواضع ایستاد وتسلیم آنها نشد
  • ناشناس IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    52 29
    نتیجه شاخ وشانه کشیدن در برابر غرب واژانس بین المللی انرژی اتمی عواقب بسیار سختی نه برای راس حاکمیت بلکه متاسفانه همچون گذشته برای این ملت ستمدیده خواهد داشت بزودی خواهیم دید.
  • ناشناس IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    33 34
    آخر الان که مکانیسم ماشه فعال نشده مگر کم تحریممان کرده اند مثلاً اگر این مکانیسم فعال شود چه کار خواهند کرد میشه این آقای متخصص هسته ای بفرمایند لطفاً نه ما ونه خودتان را سر کار نگذارید آخر این اروپای مهربان وقتی ترامپ از توافق بیرون رفت طی این چند سال در انجام تعهدات برجامی خود کدام قدمها رو برداشت جز دست روی دست گذاشتن ومنتظر از هم پاشی اقتصادی ایران بودن کار دیگری کرد ما به جز خدا کسی را نداریم وبا توکل به او پیش میریم جبهه ی حقیم وانشاالله پیروز کاری از دستشون نمی اد جز تبلیغات پر سروصدا فقط متحد باشیم ومحکم پیروزی از آن ماست باید ۹۰ درصد غنی سازی کنیم وموشکهای قاره پیما بسازیم با کلاهک هسته ای ببینم کی جراتشو داره بگه بالای چشمت ابروست غر زدن هم ممنوع
  • موسوی IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    47 17
    با سلام‌متاسفانه صدای استعمار بی بی سی مثل زمانی که درجنگ‌کویت کلاه سر صدام گذاشتن وهی اوایل میگفتند خبری نیست و جنگ نمیشه وامریکا دخالت نمیکنه الان هم هی مصاحبه می کنند که خبری نیست واین قطعنامه ها اثری ندارد و امریکا واسراییل امادگی جنگ ندارند واز این حرفها ،بخدا باید مواظب بود این پیر استعمار داره شیطنت میکنه باید خیلی مواظب بود کشور واینهمه زیررساختهایی که طبی اینمدت ساخته شده طعمه نابودی اینها نشه
  • اسکندری IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    39 40
    من تعجب میکنم چقدر باید زمان بگذرد تا برخی متوجه بشن که هرگز غرب اقناع نخواهد شد و ای ادعای بنی اسرائیلی هیچ گاه تمامی ندارد . دشمن ، دشمن است و هر چه خم تر شویم بیشتر سواری می کند . ما مجبوریم به مقابله
  • امیر IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    41 2
    فقط یه لحظه تصور کنین اگه ما قدرت هسته ای داشتیم چطور با دنیا برخورد میکردیم!!! حالا فرض بگیرین که ما هسته ای بودیم و دنیای مخالف ما این قدرت رو نداشت و هسته ای نبود و از لحاظ نظامی ضعیف بود!!!!
  • ناصر IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    80 6
    شما که میخواهید با آمریکا و اسرائیل درگیری درست کنیدلاقل با مردم ایران مهربان باشید شاید درگرفتاریها با شما همراهی کنند فشار به مردم و نامهربانی دیگه بس نیست......