۳ نفر
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
چرا از بوی عطر سردرد می گیریم؟

طبق آمار حدود 15 درصد افراد از سردردهای ناشی از عطر، ادکلن و اسپری رنج می برند.

این موضوع یکی از مشکلات شایعی است که افراد با آن رو به رو می شوند. امروز قصد داریم این موضوع که چرا از بوی عطر سردرد می گیریم، انواع سردردهای ناشی از اسپری عطر، دلایل و راهکارهای این موضوع را با هم بررسی نماییم، پس حتما تا پایان ما را دنبال کنید.

چرا از بوی عطر سردرد می گیریم؟

دلیل علمی که می توان برای سردردهای ناشی از عطر بیان نمود، حساسیت و آلرژی به مواد شیمیایی موجود در عطرهاست. اما راهکار چیست؟! آیا کلا باید استفاده از عطر و ادکلن‌ها را کنار گذاشت؟!

در دنیای پرتنش و پیچیده امروز، استفاده از عطر و ادکلن‌ها یکی از موارد جذابی است که رنگ و بویی خاص به زندگی ماشینی ما می دهد؛ پس کنار گذاشتن عطرها کار منطقی به نظر نمی رسد. ابتدا بیایید دلیل سردردهای پس از اسپری عطر را به طور مفصل‌تری با هم بررسی نماییم و سپس به سراغ کنترل و درمان آن رویم.

دلایل سردرد پس از اسپری کردن عطرها

دلایل زیر عمده دلایلی هستند که سبب سردرد افراد پس از عطر می شوند:

1) حساس بودن به عطرهای غلیظ

عطرها به طور کلی به پنج دسته تقسیم می شوند که از غلظت کم به زیاد عبارتند از: او فرش، ادوکلن، ادوتویلت، ادوپرفیوم و پرفیوم. اگر پس از استفاده از عطرهای با غلظت بالا همچون پرفیوم و ادوپرفیوم دچار سردرد می شوید، این امکان وجود دارد که شما به عطرهای با غلظت بالا حساس باشید. پیشنهاد ما به این افراد این است که از عطرهای با غلظت کمتر همچون ادوتویلت و ادوکلن استفاده نمایند تا شاید این مشکل برطرف شود.

2) استفاده از عطرهای تقلبی و بی کیفیت

یکی دیگر از دلایل سردرد پس از عطر زدن، استفاده از عطرهای بی کیفیت و تقلبی است. به عنوان مثال احتمالا شما ادکلن گود گرل که شبیه به کفش پاشنه بلند زنانه است را دیده اید. این عطر زنانه یکی از عطرهای پرطرفدار برند آمریکایی کارولینا هررا است. متاسفانه نمونه‌های تقلبی و فیک از عطر گود گرل در بازار بسیار زیاد است. با توجه به اینکه در این عطرها از مواد شیمیایی استفاده می شود و هیچ نظارت و آزمایشی بر روی آن‌ها صورت نمی گیرد، به همین دلیل استفاده از عطرهای تقلبی می توانند عامل وجود سردرد باشد.

3) حساسیت و آلرژی به عناصر سازنده عطرها

چرا از بوی عطر سردرد می گیریم؟

عمده جوابی که به سوال «چرا از بوی عطر سردرد می گیریم» داده می شود، وجود حساسیت و آلرژی در فرد است. طبق آمار به دست آمده حدود 15 درصد افراد این حساست و آلرژی را دارند. جالب است بدانید که عطرها حدودا از 14 ماده شیمیایی تشکیل می شوند که ممکن است شما به هر یک از این مواد حساسیت داشته باشید.

از جمله شایع‌ترین علائم حساسیت و آلرژی می توان به سردرد، خارش پوست بدن، عطسه، آبریزش بینی، تنگی نفس و سرفه کردن اشاره کرد. علاوه بر این موارد علائم دیگری هستند که خیلی شایع نیستند و به ندرت رخ می دهند؛ مانند دردهای عضلانی، خستگی و بی حالی، عدم تمرکز، ورم سر و صورت، حالت تهوع، ریزش اشک از چشم و ... . این علائم در بانوان شایع‌تر است و بارها دیده شده است که پس از استفاده از ادکلن زنانه این علائم شروع شده اند.

اگر شما بیماری خاصی نداشته باشید این علائم در مدت زمان کمی باید از بین برود. حساسیت‌ها عموما چند ساعت بیشتر ماندگار نیستند و اگر معمولا افراد در این شرایط از قرص‌های ضد حساسیت همچون سیتریزین، تل فست و داروهای آنتی هیستامین استفاده می کنند. اما اگر این موارد در چند ساعت اول نه تنها کم نشدند بلکه تشدید یافتند به شما توصیه می کنیم که حتما به پزشک مراجعه نمایید.

4) میگرن

میگرن یک بیماری شایع است که فرد با سردردهای نسبتا شدید مواجه می شود. معمولا افرادی که با بیماری میگرن دست و پنجه نرم می کنند، وقتی در معرض مواد شیمیایی معطر قوی قرار می گیرند به سرعت دچار سردردهای میگرنی می شوند.

5) حساسیت فصلی!

یکی از مواردی که نباید از آن غافل بود، حساسیت‌های فصلی مانند حساسیت در بهار است. یعنی ممکن است شما اصلا به عطرها حساسیت نداشته باشید ولی به دلیل همزمان شدن عطر زدن و حساسیت بهاری تصور کنید که به عطرها حساسیت دارید! استفاده از عطرهای با کیفیت از برندهای مشهور عموما حساسیت و سردرد را با خود به همراه ندارد. به عنوان مثال عطرهای برند ویکتوریا سکرت به خصوص برای بانوان عطرهای بسیار با کیفیت و بدون حساسیت و سردرد خواهد بود.

چگونه سردرد ناشی از عطر و ادکلن را از بین ببریم؟

راه‌های مختلفی برای از بین بردن حساسیت و مخصوصا سردردهای آزاردهنده پس از اسپری کردن عطرها وجود دارد که موثرترین آن‌ها را با شما بررسی خواهیم کرد.

1) شستشوی مجاری تنفسی

اگر سردرد شما ناشی از حساسیت و سینوزیت باشد، به راحتی و با شستشوی مجاری تنفسی می توانید آن را از بین ببرید؛ البته این موضوع در مورد سردردهای میگرنی عمومیت ندارد و به راحتی‌ها سینوزیت‌ها قابل در درمان نیستند و کمی پیچیدگی دارند.

2) دوش گرفتن و پاک کردن آثار عطر از روی بدن

اگر عطری دچار سردرد شما می شود بهتر است هر چه زودتر آن را از خودتان دور نمایید. اگر آن را بر روی لباستان اسپری نموده اید، لباس خود را عوض کنید و یا اگر بر روی پوست بدنتان اسپری کرده اید حتما دوش بگیرید. دوش گرفتن به خصوص با آب گرم نه تنها اثر عطر بر روی بدن شما را کاهش می دهد بلکه به تسکین سردرد نیز کمک می کند. اگر فرصت دوش گرفتن را ندارید می توانید با استفاده از یک پنبه آغشته به الکل محل اسپری عطر را پاک کنید.

3) نوشیدن و استشمام قهوه!

چرا از بوی عطر سردرد می گیریم؟

خوردن یک لیوان قهوه نه تنها شما را سر حال‌تر خواهد کرد بلکه سردرد شما رانیز تسکین خواهد داد. در هنگام نوشیدن قهوه توصیه می کنیم که حتما چندین بار رایحه آن را استشمام کنید تا مجاری تنفسی شما با استفاده از قهوه پاکسازی شوند.

نتیجه گیری

امیدواریم جواب سوال «چرا از بوی عطر سردرد می گیریم» را گرفته باشید و به خوبی با راهکارهای جلوگیری و درمان حساسیت‌ها و سردردهای ناشی از عطر زدن آشنا شده باشید. مهم‌ترین مورد که جا دارد دوباره به آن اشاره کنیم استفاده از عطر با کیفیت و اورجینال است. شما می توانید تمامی عطرهای دلخواه خود را با گارانتی مادام العمر اصالت از فروشگاه اینترنتی درین عطر به نشانی (Dorinatr.com) خریداری نمایید. اگر هر گونه سوال و یا ابهامی دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ داده شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1640928

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =