۱ نفر
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
نتانیاهو آماده بازگشت به قدرت

ایسنا نوشت: "بنیامین نتانیاهو پس از ۱۲ سال قدرت، در تاریخ ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱ آخرین سخنرانی خود در کنست را انجام داد و طی اظهارات خود خاطرنشان کرد که حزب محافظه‌کار لیکود به زودی به عرصه قدرت بازخواهد گشت. حالا و یک سال بعد، این نخست وزیر سابق کهنه کار گویا می‌خواهد هدفش را محقق کند."

روزنامه گاردین نوشته است: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل طی آن سخنرانی عنوان داشته بود: «من شما را علیه این دولت بد، خطرناک و چپگرا هدایت خواهم کرد تا آن را سرنگون کنید. به یاری خدا، این موضوع خیلی زودتر از آنچه که شما فکر می‌کنید، اتفاق می‌افتد.»

حال یکسال پس از آن سخنرانی، این نخست وزیر سابق که خود کارنامه‌ای مملو از اتهامات دارد، در آستانه بازگشت به عرصه قدرت است.

هفته گذشته، اعضای چپگرای ائتلاف حاکم متقاعد شدند که به لایحه تمدید حمایت‌های قانونی از شهرک نشینان اسرائیلی در کرانه باختری رای بدهند؛ در حالی که اپوزیسیون راست‌گرا که از نظر ایدئولوژیک از این لایحه حمایت می‌کرد - رای منفی دادند که منجر به شکست دولت شد.

حالا نتانیاهو با تشویق افراد اپوزیسیون به مخالفت با هر طرحی که ائتلاف حاکم پیشنهاد می‌کند، صرف نظر از محتوای آن، برای فلج کردن رقبای خود، بهره برده است و از این طریق سعی می‌کند دشمنان خود را کنار بزند.

از طرفی اکنون صبر حزب راست‌گرا به پایان رسیده است؛ اگر آن جناح حامی شهرک‌سازی ائتلاف را کنار بگذارد، نتانیاهو می‌تواند بدون نیاز به انتخابات جدید به دنبال تشکیل دولت جدید باشد.

نعمه لازیمی، نماینده حزب چپ میانه کارگر با استفاده از اسم مستعار نتانیاهو (بی‌بی) گفت: «اساسا ما در موقعیت یکسال پیش هستیم. تحت چنین شرایطی برنامه‌ریزی دشوار است... با در نظرگرفتن اینکه ما چیزی‌های زیادی کسب کردیم اما به زمان زیادی نیاز داریم تا مسائلی را عوض کینم.»

مسیر بازگشت نتانیاهو به عرصه قدرت هر روز "روشن‌تر" می‌شود اما این موضوع هنوز قطعی نشده است.

همزمان با اینکه رهبران هشت حزب کابینه شکننده اسرائیل برای ابقا در حال نزاع هستند، نتایج یک نظرسنجی جدید که به تازگی انجام شد، نشان می‌دهد بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون به کسب اکثریت آرا نزدیک است و در صورت برگزاری انتخابات احزاب دولت کنونی ضربه محکمی خواهند خورد و هشت کرسی (۱۳ درصد) از قدرت خود را از دست می‌دهند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1641270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =