مرهم سفر دولت بر زخم دل اصفهان/ زاینده رود احیا می شود؟!

امروز رئیس جمهور در بیست و پنجمین سفر استانی خود به اصفهان وارد شد و از همان بدو ورود به بازدید از سد زاینده رود و حضور در جمع کشاورزان اصفهانی پرداخت، احیای رودخانه دایمی فلات مرکزی ایران به عنوان مهم ترین دغدغه مردم نصف جهان، مورد تاکید رئیس جمهور و هیئت همراه بوده است.

فاطمه کازرونی - خبرآنلاین اصفهان- یک ماهی هست که خبر سفر رئیس جمهور به نصف جهان، در گوش شهر طنین انداز شده است، اصفهانی که مهد تمدن است و در خیال سیاحان و گردشگران روزی به شهری رویایی تعبیر می شد، این روزها حال و روز خوبی ندارد.

خشکسالی طولانی‌مدت، رودخانه دایمی فلات مرکزی ایران فقط بر کشاورزی و چهره شهر اثر نگذاشته است بلکه آب و هوای این استان از قدیم‌الایام به زندگی رودخانه بستگی تامی داشته است و حیات بسیاری از بناهای تاریخی اصفهان مانند پل‌هایی که در شهر اصفهان بر روی رودخانه منزل کرده‌اند، از ابتدا بر پایه وجود آب شکل گرفته است.

اصفهانی‌ها به صرفه‌جویی در مصرف آب عادت کرده‌اند اما گرچه هر سال این استان رتبه نخست صرفه‌جویی در مصارف مختلف انرژی را کسب می‌کند، مشخص نیست چرا سهم استان هر سال کمتر از قبل می‌شود و مسئولان نیز متاسفانه به جای چاره‌جویی به این رتبه های اول دل خوش کرده اند‍!

اما فرونشست در سرتاسر اصفهان حقیقتی است که بهانه‌هایی مانند فرسودگی شبکه فاضلاب نمی‌تواند، خط شکست آن را از دل زمین و بناهای اصفهان پاک کند، زمانی که حتی در جدیدترین خیابانهای شهری نیز هر هفته شاهد چندین مورد فرونشست زمین یا فروریخت شبکه فاضلاب هستیم.

از این رو است که اصفهان دل به سفر رئیس جمهور بسته است شاید دولتی که بر عدالت تاکید ویژه دارد، به داد دل مردمی برسد که صدای آنها کمتر به گوش رسیده است، گرچه بیشترین شهید را تقدیم انقلاب و دفاع مقدس کرده است و گرچه همیشه در همه صحنه های دفاع از نظام اول بوده است اما هنوز صدای نقاط محروم آن که هم پایه و یا پایین‌تر از بسیاری از نقاط محروم کشور است، کمتر شنیده شده و محجوب بودن مردمانش موجب شده تا کمتر گلایه کنند از وضعیتی که اکنون خود بسیار گویا است.

گرچه پیش از این گفته می‌شد که مصوبه‌ای در سفر هیئت دولت برای سفر رئیس جمهور اندیشیده نشده است اما نخستین نکته ای که رئیس جمهور در بدو ورود در اصفهان به آن تاکید کرد، احیای زاینده رود بود، صحبتی که در سفرهای همه رئیس‌جمهورها بر آن تاکید شده اما باید دید مُهر احیای رودخانه دایمی که با سوءمدیریتهای متمادی خشک شده است، بالاخره در پرونده کدام رئیس‌جمهور ثبت می شود.

مشکلات اصفهان احصا شده است

ابراهیم رئیسی در بدو ورود به اصفهان اظهار کرد: پیش از این سفر مشکلاتی که اصفهان از آن رنج می‌برند احصا شده است؛ اصفهان ظرفیت‌های بالایی در کشاورزی و گردشگری و نیروی انسانی کارآمد و تحصیل‌کرده دارد، قطب صنعتی است و می‌تواند به خوبی قطب علم و فناوری شود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه مشکلات مربوط به آب شرب و کشاورزی بیش از هر چیز اصفهان را آزرده کرده است، گفت: خواسته مردم اصفهان تحقق عدالت است، طرحی جامع و کامل با درنظر گرفتن تمام اولویت‌ها و حقوق‌ها و راههای برون‌رفت از این وضعیت برای معضل آب دردست تدوین است؛ همه راهکارهایی که بتوان از این وضعیت خارج شویم را مدنظر قرار می‌دهیم تا آب به طور همیشگی در زاینده‌رود جریان پیدا کند.

پروژه‌های نیمه تمام اصفهان

وی با بیان اینکه در این خصوص اعتباراتی نیز در نظر گرفته شده است، ادامه داد: یکی از رنج‌های مردم پروژه‌های نیمه تمام است؛ طرح‌هایی از دهه ۶۰ تاکنون در اصفهان وجود دارد که هنوز به سامان نرسیده است.

رئیس جمهور همچنین در ادامه سفر خود به اصفهان، سپس از شرکت هواپیمایی سازی ایران (هسا) بازدید کرد.

رئیسی در در این بازدید گفت: به نام امام رضا علیه السلام هشت فروند هواپیما اعم از مسافربری و باربری نامگذاری خواهد شد.

رئیس جمهور کشورمان پس از دیدار با علما مانند آیت الله ناصری، در جمع نخبگان علمی کشورمان حاضر شد و گفت: ما امروز در ابتدای ورود به اصفهان به تالاب گاوخونی رفتیم، برخی از روستاها را بازدید کردیم، مردم اشاره به حقابه خود داشتند و اسناد حقابه ها موجود بود، در شورای عالی مصوباتی در این زمینه داشتند و ما منکر هیچکدام از این مسائل نیستیم.

رفع مشکل آب دغدغه دولت است

آیت الله رئیسی با بیان اینکه هر طرحی برای حل بحران آب پیشنهاد شود مورد استقبال و بررسی دولت خواهد بود، گفت: آب دغدغه ما است و در دستور کار دولت نیز قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از روستاهای ما در کشور روبه خالی شدن از سکنه هستند، ادامه داد: روستاییان نیاز به پشتیبانی مالی دارند و فعال کردن اقتصاد روستاها در دستور کار دولت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد کشور باید قابل پیش بینی باشد، تصریح کرد: نباید قوانینی مصوب شود که منجر به آسیب زدن به جامعه و به ویژه فعالان اقتصادی باشد.

سپس رئیس جمهور در جمع مردم اصفهان حضور یافت و گفت: از مشکلات معیشتی مردم با خبر هستم و افتخارم این است که در درون مردم هستم و اطلاع دارم. از مشکلاتی که عزیزان ما بعضاً به آن گرفتار هستند، بسیار رنج می‌برم اما با اقدامات دولت، صبر و همکاری مردم پیگیری مجدانه مسئولان، حضور همه فعالان اقتصادی به لطف خداوند شرایط را به نفع مردم رقم خواهد زد.

به همه کسانی که در دلشان شک وجود دارد تاکید می‌کنم که ما می‌توانیم

وی افزود: ملت ایران در عرصه‌های مختلف طرفداری شعار «ما می‌توانیم» هستند، اگر کسانی تعبیر کنند که مگر می‌شود مسائل اقتصادی را حل کرد، این صحبت‌ها را به شهید سلیمانی و خرازی هم می‌زدند، اما شهیدان و مکتب شهید سلیمانی ثابت کرد ما می‌توانیم. امروز به همه کسانی که در دلشان شک و تردید وجود دارد تاکید می‌کنم که ما می‌توانیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: این امر را با تمام وجود باور دارم و در شهر انقلاب، ولایت، شهادت و شهر ایثار می‌گویم؛ اعتقاد و باور دارم که با ظرفیت امروز کشور و با این نیروی کارآمد و ذخایر مادی و معنوی کشور، آینده را بسیار روشن و امیدوار کننده می‌بینم. به هر کس با قلمش، با قدمش، با فعلش و با ترک فعلش مردم را ناامید و مأیوس کند، بداند در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

در این سفر وزرا و معاونان رئیس جمهور نیز هریک در یکی از شهرستانهای استان حضور یافتند که خلاصه ای از مهم ترین اظهارات آنها به شرح زیر است.

ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی: قوانین رایج دریافت وام های بانکی به هیچ عنوان نباید در مورد تسهیلات دامدار کارت برای فعالان حوزه دامداری اعمال شود.

تا پنجشنبه آینده تسهیلات دامداران و مرغداران به طور کامل پرداخت خواهد شد.

خاندوزی وزیر اقتصاد: مردم ایران نگران افزایش قیمت‌ها و بی‌ثباتی در بازارها نباشند. تلاش دولت این است که از طریق انضباط بخشی و نظارت صحیح بر بازار قیمت‌ها کنترل شود تا جامعه با صبر و تاب‌آوری بالاتری بتواند این شرایط را پشت سر بگذارد. انتظار داریم در ماه‌ها و فصول آینده تورم و فشار قیمتی کاهش یابد.

باید در حوزه سیاست‌های بانکی و مالیاتی و ساختار بودجه‌ای کشور همت جدی و حرکت شتابان شکل بگیرد؛ شرایط تامین کالاهای اساسی در کشور مطلوب است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

رستمی وزیر راه و شهرسازی: مسائل فنی پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران تا دو- سه هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

یک میلیون و ۳۵۸ هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در کشور در دست اجرا است.

خزعلی معاون رئیس جمهور در امور بانوان: برای زنان کارآفرینی که به وام بانکی نیاز دارند، اما از ضمانت کافی برای ودیعه نزد بانک برخوردار نیستند، زمینه‌های تسهیل موانع در قالب صندوق حمایت از زنان سرپرست خانوار ایجاد می‌شود.

با تأکید ریاست جمهوری، بر روی سازمان ملی مهاجرت کار و علاوه بر مباحث کودکان کار، مسائل ورود و خروج، خانواده و کارت‌های هویت بررسی می‌شود.

ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی: جذب گردشگر به خصوص از کشورهای همسایه و آسیایی یک اولویت برای توسعه گردشگری سلامت است.

تعیین تکلیف مالکیت زمین‌های منطقه حصه و همچنین لزوم آزادسازی این مناطق به‌منظور ساخت مدرسه، مسجد، اماکن فرهنگی و خدمات عمومی را پیگیری می کنیم.

سجادی وزیر ورزش و جوانان: مهم‌تر از داشتن فضاهای ورزشی هنر استفاده از آن است، از فضاهای زیبا حاشیه زاینده رود استفاده کنید و انتخاب‌های خوبی در حوزه ورزش همگانی بیفتد، چند رویداد بین المللی در اصفهان پیش بینی شده است.

اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: تلاش دولت برای به نتیجه رسیدن زودهنگام طرح‌های نطنز است، این اولویت ها قابلیت عملیاتی شدن دارد.

مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای استان اصفهان تصویب شد؛ افراد حقیقی و حقوقی متقاضی دریافت این تسهیلات نیابد مشکلی در بانک ها و یا بدهی داشته باشند.

آلودگی هوا از مهم ترین مشکلات شهرداری است که بخشی از این آلودگی به دلیل فرسودگی وسایل نقلیه عمومی به خصوص ناوگان حمل و نقل شهری است؛ تامین اتوبوس یکی از نیازهای اصلی شهرداری ها است، با مساعدت وزارت کشور امیدواریم اعتبارات و تسهیلات لازم برای این منظور از جمله در اصفهان فراهم شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1642078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =