هرچند در سالهای اخیر رسانه ملی به شیوههای مختلفی به اطلاع رسانی درباره کتاب و ترویج کتابخوانی پرداخته و این اقدام تا حدی در افزایش گرایش به مطالعه موثر بوده است، اما شمارگان کم کتابهای انتشاریافته و پایین بودن سرانه مطالعه حاکی از ضرورت بازنگری جدی در قالبهای پرداختن به موضوع کتاب دارد.
تذکر مقام معظم رهبری به رسانه ملی در دیدار با جمعی از کتابداران درباره ضرورت تبلیغات گسترده کتاب، میتواند نگاه رسانه به تبلیغ کتاب را تغییر داده و آن را در راستای ماموریت صدا و سیما قرار دهد.
اگر امام راحل(ره) صدا و سیما را دانشگاهی عمومی برای هدایت و تربیت مردم نامیدهاند، سوق دادن مردم به سمت مطالعه کتابهای مفید اقدامی در راستای همین ماموریت ارزیابی میشود.
بنابراین نمیتوان معرفی کتاب را همچون تبلیغ کالاهای مصرفیای دانست کهای بسا بالا رفتن تقاضای مردم نسبت به آن کالا مصداق اسراف و مخالف با اهداف تربیتی اسلام و نظام اسلامی است.
صدا و سیما میتواند با تشکیل گروهی به نام کتاب، همانند سایر گروهها همچون سلامت، معارف و غیره، طبق ضوابطی تبلیغ کتابهای فاخر را در زمره ماموریتهای ذاتی خود قرار دهد و به دنبال کسب درآمد از این محل نباشد.
۶۰۶۰
نظر شما