۱ نفر
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
چرا سیمان گران شد؟

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به کاهش قیمت سیمان گفت: با توجه به تمهیدات انجام شده برای تامین برق کارخانجات و تنظیم بازار کاهش قیمت سیمان در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

سیف الله امیری گفت: تمهیداتی اندیشیده شده تا برق کارخانجات سیمان به طور کامل از 12 شب تا 8 وصل باشد تا این کارخانجات در این ساعات تولید داشته باشند و همچنین در بقیه روز بر اساس درصدهای تولید می‌کنند.

* دلالان سیمان قطعا ضرر خواهند کرد

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش قیمت سیمان اظهار داشت: متاسفانه به محض اینکه شایعاتی در بازار در مورد قطع برق و یا سایر مسائل مطرح می‌شود یک عده دلال که در کمین برای سوء استفاده از شرایط نشسته‌اند با خرید بیشتر و انبار کردن محصولات قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، اما این افراد مطمئن باشند که براساس تمهیدات اندیشده شده برای تنظیم بازار سیمان قطعا متضرر خواهند شد.

وی اظهار داشت: براساس تمهیدات اندیشیده شده برای کنترل بازار سیمان خریدران سیمان باید از قبل خرید داشته باشند. به عنوان مثال اگر یک تعاونی دارای هزار عضو است و بطور متوسط 300 عضو آن در طول سال خرید سیمان انجام می‌دهند، در صورتی که قیمت‌ها افزایش یابد آن تعاونی نمی‌تواند هزار عضو خود را وادار به خرید کند تا از شرایط سوء استفاده کنند، زیرا به آنها اجازه خرید نمی‌دهیم.

* قیمت سیمان باز هم کاهش می‌یابد

امیری با اشاره به کاهش قیمت سیمان اظهار داشت: از آنجا که در هفته گذشته تعدادی از معاملات سیمان در بورس کالا ابطال شد لذا کاهش قیمت سیمان به رقم مورد نظر است ما نرسیده است اما به دنبال عرضه اخیر سیمان در بورس قیمت سیمان کاهش یافته و در عرضه‌های بعدی هم حتما قیمت سیمان کاهش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های تولید کننده سیمان که در بورس کالا عرضه نداشته باشند، اجازه صادرات نخواهند داشت، گفت: برق به کارخانجاتی داده می‌شود که عرضه مداوم در بورس داشته باشند. صادرات سیمان کم است، اما یک مقدار آن را محدودتر می‌کنیم، اما صادرات کلینکر ادامه دارد.

امیری اظهار داشت: موضوع تامین برق همه شرکت‌های فولادی، سیمانی را درگیر کرده است اما باید تامین آن به گونه‌ای انجام شود تا مشکلی در بخش تولید ایجاد نشود.

وی افزود: متاسفانه دلال‌ها در بازارهای مختلف از جمله فولاد، آهن، سیمان و ... وجود دارد و با حمله به بازارهای مختلف آن را متشنج می‌کنند که امیدواریم سازمان حمایت و سایر سازمان‌ها نظارتی با آنها برخورد کنند، ضمن اینکه پیدا کردن این افراد کار سختی نیست و از خریدهای انجام شده در بورس کالا می‌توان آنها را یافت.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: در حال حاضر 4 میلیون تن سیمان در بازار و انبارها موجود است، بنابراین نباید قیمت سیمان گران شود، ضمن اینکه هر هفته بطور متوسط حدود یک میلیون و 200 هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود.

* خرید مجدد سیمان مشروط به فروش 70 درصد خرید قبلی

امیری اظهار داشت: برای خرید سیمان از بورس کالا خریدار باید 70 درصد سیمان خریداری شده را فروخته باشد و فاکتور آن را در سامانه جامع تجارت بارگذاری کند. یعنی اگر فردی 500 هزار تن در هفته جاری سیمان خریداری کرده در صورتی در هفته آینده می‌تواند از بورس کالا سیمان خریدار کند که 350 هزار تن از 500 هزار تن سیمان خریداری شده را به فروش رسانده باشد و فاکتور آن نیز در سامانه جامع تجارت بارگزاری شده باشد و در غیر این صورت امکان خرید مجدد سیمان را نخواهد داشت.

وی افزود: قیمت‌ها در فاکتور نیز مشخص است و سوء استفاده کنندگان مطمئن باشند که نمی‌توانند سود ببرند.

امیری در پاسخ به این سوال که برای تنظیم بازار سیمان آیا ستاد تنظیم بازار برای صادرات سیمان محدودیتی را اعمال کرده است، گفت: اجازه صادرات به کسانی داده می‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در پاسخ به سوالی که آیا ستاد تنظیم بازار برای صادرات سیمان محدودیتی را اعمال کرده است، گفت: با توجه به کمبود برق اجازه صادرات سیمان به شرکت‌هایی داده می‌شود که در بورس عرضه داشته باشند، لذا اگر در بورس خریدار نداشته باشند می‌توانند صادرات داشته باشند. استان‌های شرق کشور به اندازه کافی در بورس عرضه می‌کنند و خریدار چندانی نیز ندارند، بنابراین می‌توانند صادرات داشته باشند.

وی افزود: اما شرکت‌های سیمانی اطراف تهران و تهران از آنجا که نیاز بازار به تولیداتشان زیاد است بهتر است در بازار داخلی عرضه کنند و صادر نکنند ضمن اینکه قیمت فروش صادراتی و فروش داخلی نیز برای آنها در حال حاضر یکسان است.

امیری در پاسخ به این سوال که قیمت سیمان نسبت به هفته گذشته چقدر کاهش یافته است، گفت: بطور دقیق نمی‌توانم رقمی را اعلام کنم. البته به رقم مورد نظر ما نرسیده است.

وی افزود: هر کسیه سیمان با توجه به شرایط و تقاضا بین 25 تا 30 هزار تومان در بورس کالا عرضه می‌شود، بنابراین با در نظر گرفتن با در نظر گرفتن هزینه حمل و ارزش افزوده و سود بطور معمول حداکثر قیمت سیمان باید به قیمت حدود 37 تا 45 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

امیری گفت: در شرایط فعلی نیز با وجود کمبود برق و قرار داشتن در فصل ساخت و ساز، حداکثر قیمت هر کیسه سیمان برای مصرف کننده باید 45 هزار تومان باشد.

وی بیان داشت: کسانی که پروانه ساخت و ساز دارند می‌تواند به راحتی و با برخورداری از یک کد بورسی نسبت به خرید سیمان از بورس کالا اقدام کند و نیازی نیست که سیمان را از بازار و یا دلالان خریداری کند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت: با توجه به قول وزیر نیرو برای تامین برق سیمانی‌ها می‌توان بصورت متوسط بیش از یک میلیون تن در بورس کالا عرضه کرد و لذا بازار را کنترل کرد.

* افزایش تقاضای خرید سیمان بعد از شایعه قطع برق سیمان‌های

وی افزود: با توجه به شایعات قطع برق دو میلیون تقاضا خرید سیمان در بورس کالا ایجاد شده بود که این رقم نیاز کاذب در بازار بود در صورتی یک میلیون و 200 هزار تن تقاضا کاذب است.

امیری اظهار داشت: در هفته‌های گذشته که مشکلی برای تامین برق وجود نداشت یک میلیون تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شد در حالی که فقط برای 800 هزار تن آن خریدار وجود داشت.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت: هفته گذشته یک سری معاملات خرید سیمان به علت تقاضای کاذب و افزایش نامتعارف قیمت‌ها باطل شد.

وی افزود: با توجه به قول وزیر نیرو برای تامین برق کارخانجات سیمان انشاء‌الله با کاهش تولید مواجه نخواهیم بود و قیمت‌ها نیز افزایش نمی‌یابد.

امیری بیان داشت: در هفته گذشته با توجه به شایعات قطع برق قیمت هر کیلو سیمان به 8 هزار تومان افزایش یافت، بطوری که هر کیسه 50 کیلویی سیمان به قیمت 41 تا 43 هزار تومان عرضه شد و هر 50 کیلو سیمان فله‌ای نیز بین 40 تا 42 هزار تومان عرضه شد.

وی افزود: بدون استثنا هر هفته یکشنبه‌ها عرضه سیمان خواهیم داشت، ضمن اینکه با اعمال برخی ابزارهای کنترلی یعنی لزوم فروش 70 درصد خرید قبلی بازار را کنترل خواهیم کرد.

امیری بیان داشت: با توجه به قیمت فعلی عرضه سیمان در بورس کالا و گرانی کاذب ایجاد شده و با در نظر گرفتن 10 درصد ارزش افزوده و 12 درصد هزینه حمل و نقل و 17 درصد نرخ سود سود قیمت فعلی هر کیسه سیمان در بازار برای مصرف کننده باید حداکثر 51 هزار تومان باشد که البته همانطور که اشاره شد با توجه به شرایط به وجود آمده این قیمت کاذب خواهد بود و در هفته‌های آینده با توجه به افزایش عرضه قطعا قیمت سیمان کاهش می‌یابد و امیدواریم که قیمت مصرف کننده سیمان در هفته آینده به 45 هزار تومان برسد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت: حدود 8 میلیون تن کلینکر در انبارهای شرکت‌ها وجود دارد و حتی اگر برق نیز به اندازه کافی تامین نشود، این 8 میلیون تن را که نیاز به برق زیادی ندارد، به سیمان تبدیل می‌کنیم و در بازار عرضه خواهیم کرد.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1643614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =