هدف پوتین از استقرار اسکندر در بلاروس چیست؟

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز شنبه گفت: روسیه در ماه های آینده سامانه های موشکی اسکندر-ام با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را به متحد خود بلاروس منتقل خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، به گفته کرملین، پوتین در نشستی در سن پترزبورگ به الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس گفت که این سامانه های موشکی می توانند برای موشک های بالستیک و کروز و همچنین برای موشک های متعارف و یا هسته ای مورد استفاده قرار گیرند.

پوتین همچنین گفت که روسیه به بلاروس کمک می کند تا ناوگان جنگنده های سوخو-۲۵ خود را ارتقا دهد تا آنها را قادر به حمل سلاح هسته ای کند.

روسیه بخشی از حمله خود در ۲۴ فوریه به اوکراین را از طریق خاک بلاروس که همسایه اوکراین است، انجام داد. بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط هواپیماهای ناتو، در طول جنگ، مسکو از میسنک به عنوان پایگاه ماهواره ای از جمله برای بسیاری از عملیات های هوایی روسیه در اوکراین استفاده کرده است.

اسکندر –ام چیست؟

اسکندر-ام یک سامانه موشکی بالستیک کوتاه برد ساخت روسیه است که می تواند کلاهک های متعارف یا هسته ای را با حداکثر برد تا ۵۰۰ کیلومتر (۳۱۰ مایل) حمل کند.

این سلاح از هر دو سیستم هدایت نوری و اینرسی برای حمله به اهداف خود استفاده می کند و آنها را با طیف وسیعی از کلاهک ها، مانند مهمات خوشه ای، بمب های خلاء، بمب های مخفی، و کلاهک های پالس الکترومغناطیسی مورد اصابت قرار می دهد.

اسکندر-ام اولین بار در سال ۲۰۰۸ در جریان درگیری روسیه و گرجستان استفاده شد، زمانی که ارتش روسیه از آن برای هدف قرار دادن اهداف در "گوری" استفاده کرد.

تهدیدهای هسته ای روسیه

پوتین از آن زمان شروع جنگ تاکنون چندین بار به سلاح های هسته ای اشاره کرده است که برخی آن را هشداری به کشورهای غربی برای عدم مداخله تعبیر کرده اند.

پوتین یکبار در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: من به وزیر دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح دستور می‌دهم که نیروهای بازدارنده ارتش روسیه را در حالت ویژه خدمات جنگی قرار دهد ... نیروهای «بازدارنده» که رئیس جمهور پوتین به آن اشاره کرد، شامل نیروهای اتمی است.

کارشناسان معتقدند که حمله اتمی روسیه به اوکراین بسیار بعید است چرا که اولا پوتین به دنبال راه انداختن جنگ جهانی سوم نیست و از ابتدا هم به این دلیل به اوکراین حمله کرد که می دانست اوکراین برای ناتو آنقدر با ارزش نیست که به خاطر آن مستقیما وارد جنگ با روسیه شوند.

ثانیا پوتین به دنبال تصرف اوکراین است نه تلی از خاک و رادیو اکتیو. علاوه بر اینها دکترین اتمی روسیه که خود پوتین در سال ۲۰۲۰ آن را تدوین کرده است، بیان می‌کند که این کشور تنها در یکی از چهار مورد به حملات اتمی متوسل می‌شود:

۱- زمانی که موشک‌های بالستیک به سمت روسیه یا متحدانش شلیک شود

۲- زمانی که دشمن در پاسخ از سلاح اتمی استفاده کند

۳- حمله به یک محل تسلیحات اتمی روسیه

۴- در پاسخ به حمله‌ای که موجودیت کشور روسیه را تهدید کند

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1645999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرش IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    5 0
    هر چیز که خوار اید روزی بکار اید، امروز ناتو تهدید کننده موجودیت بشر است....