اختصاص  ۴.۵ میلیارد دلار برای رسیدگی به بحران غذایی

گروه جی هفت روز سه‌شنبه متعهد شدند که ۴.۵ میلیارد دلار برای رسیدگی به بحران جهانی غذایی، ناشی از حمله روسیه به اوکراین هزینه کنند.این تصمیم در آلمان در نشستی سه روزه که رهبران اقتصادهای توسعه یافته جهان در آن حضور داشتند گرفته شد.

به گزارش خبرآنلاین، یک مقام ارشد دولت ایالات متحده گفت که از مجموع تعهدات G-۷، ایالات متحده ۲.۷۶ میلیارد دلار را به عهده خواهد گرفت که از بسته کمکی به اوکراین که در اوایل سال جاری توسط کنگره تصویب شد، تامین می شود. این بودجه از تلاش هایی که در بیش از ۴۷ کشور و سازمان منطقه ای جهت مقابله با بحران جهانی غذا انجام می شود، حمایت می کند.

این مقام گفت: اقدامات پوتین باعث بلوکه شدن مواد غذایی و تولیدات کشاورزی و استفاده از غذا به عنوان سلاح جنگی شده است.

رهبران گروه هفت در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما، رهبران گروه ۷، از هیچ تلاشی برای افزایش امنیت جهانی غذا و تغذیه و محافظت از آسیب‌پذیرترین قشرهایی که بحران غذایی بیشترین ضربه را به آنها وارد می‌کند، دریغ نخواهیم کرد.

در حالی که رهبران گفتند رسیدگی به کمبود مواد غذایی اولویت اصلی این نشست بود، آنها هیچ راه حلی برای نحوه خروج غلات اوکراین از کشور نداشتند. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، هنگامی که یک خبرنگار از رهبران درباره طرح آنها پرسید، گفت: «ما در حال کار روی آن هستیم».

قبل از حمله روسیه به اوکراین، این دو کشور در میان سه صادرکننده برتر ذرت، کلزا، تخمه آفتابگردان و روغن آفتابگردان بودند. که بخش اعظم این صادرات به دلیل جنگ متوقف شده است .

همچنین روسیه و اوکراین حدود ۳۰ درصد گندم و جو جهان را قبل از جنگ تامین می کردند. سی و شش کشور، از جمله برخی از آسیب پذیرترین و فقیرترین کشورهای جهان، بیش از نیمی از واردات گندم خود را به آنها متکی بودند.

گفتنی است که پیش از آغاز جنگ اوکراین، به دلیل کرونا، بروز مشکلاتی در زنجیره تامین مواد غذایی، باعث بروز تورم شد. زبانه کشیدن جنگ اوکراین باعث شد این تورم به بالاترین حد خود برسد. با شروع جنگ، محروم ترین مردم در خاورمیانه، آسیای مرکزی و بیشتر آفریقا غیر مستقیم درگیر این جنگ شدند چرا که قیمت مواد غذایی افزایش و بسیاری از اقلام نایاب شدند. اینک در ۳۶ کشور، تورم مواد غذایی ۱۵ درصد یا بیشتر است، که باعث ایجاد مشکلات عمده برای خانواده های فقیر می شود که بیش از ۵۰ درصد از درآمد خود را صرف غذا می کنند.

در سال ۲۰۲۱، تقریباً ۷۰۰ میلیون نفر یا ۹ درصد از جمعیت جهان - تقریباً دو سوم آنها در جنوب صحرای آفریقا - با کمتر از ۱.۹۰ دلار در روز زندگی می کردند، چیزی که بانک جهانی آن را فقر شدید تعبیر کرد. این رقم با آغاز جنگ اوکراین به دلیل بحران جهانی غذایی افزایش چشمگیری داشته است . در ۸۱ کشوری که برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) در آنها کار می کند، پیش بینی می شود تعداد افراد دچار گرسنگی حاد ۴۷ میلیون نفر افزایش یابد و آمار این افراد از ۲۷۶ میلیون به ۳۲۳ میلیون نفر برسد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1646033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =