اولین صندوق تضمین اصل سرمایه چندضامنی در یک قدمی پذیره‌نویسی

پس از اتفاقات سال 99 و در حالی که میلیون‌ها نفر به واسطه رشد شاخص به بازار سرمایه وارد شدند  و سپس با ریزش‌هایی که پس از آن گریبان‌گیر شاخص شد با ضررهای هنگفتی مواجه شدند، وزارت اقتصاد و سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال به کارگیری ابزاری بودند که این ابزار بتواند از اصل سرمایه سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه حفاظت کند.

ایده راه‌اندازی صندوق تضمین اصل سرمایه چندضامنی اولین بار توسط گروه مالی کاریزما ارائه و از نیمه دوم سال 1400 تاکنون طراحی سازوکار این صندوق‌ به طول انجامیده است. هفته گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت اصولی "صندوق تضمین" را به گروه مالی کاریزما اعطا کرد. از تاریخ 22 خرداد ماه 1401 مدارک و اطلاعات مربوط به صندوق تضمین گروه مالی کاریزما در سایت سازمان بورس قرار گرفته و قابل مشاهده است.

نوع صندوق تضمین مختلط بوده و بسته به شرایط بازار می‌تواند 70درصد در سهام و 30 درصد در اوراق با درآمد ثابت یا بالعکس سرمایه‌گذاری انجام دهد. تعیین نسبت‌های سرمایه‌گذاری در اوراق و سهام، بسته به شرایط بازار توسط مدیر صندوق تصمیم‌گیری می‌شود.صندوق تضمین اصل سرمایه دارای دو نوع واحد است. یکی صندوق تضمینی که رکن ضامن دارد و نوع دیگر که در آن نقش رکن ضامن توسط سهامداران ممتاز ایفا می‌شود؛ صندوق تضمین کاریزما از نوع صندوقی است که سهامداران ممتاز سرمایه سهامداران عادی را تضمین می‌کنند، این صندوق چندضامنی است و همین ویژگی باعث می‌شود توزیع ریسک به بهترین صورت ممکن اتفاق افتد.در حقیقت داشتن رکن چندضامنی را باید لازمه سرمایه‌گذاری در سطوح بزرگ برای صندوق‌های تضمینی و به علاوه کاهش ریسک به میزان حداقلی و جلوگیری از نکول چنین صندوق‌های دانست.

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما پانزدهمین صندوق سرمایه‌گذاری این مجموعه محسوب می‌شود. با توجه به اینکه گروه مالی کاریزما همواره در پی ارائه ابزارهای نوین مالی و راه‌اندازی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز در بازار سرمایه ایران است در آخرین اقدام خود نیز به زودی راه‌اندازی صندوق تضمین چندضامنی را در بازار سرمایه ایران کلید خواهد زد.

صندوق تضمین کاریزما دو نوع واحد ممتاز و واحدهای سرمایه‌گذاری عادی را شامل می‌شود. بر این اساس دارندگان واحدهای ممتاز افرادی محسوب می‌شوند که سرمایه افراد دارای واحدهای عادی را تضمین می‌کنند که همین مساله می‌تواند ریسک موجود را توزیع و احتمال نکول را از بین ببرد. سرمایه‌گذاران واحدهای عادی این صندوق نیز افرادی را شامل می‌شود که بسیار ریسک‌گریز بوده و ریسکی را در خصوص تهدید اصل سرمایه خود نمی‌پذیرند که با توزیع ریسک صورت گرفته توسط رکن چندضامنی، سهامداران عادی از مواجهه با ریسک از دست دادن سرمایه خود در امان خواهند ماند.

واحد ممتاز نوع دوم صندوق تضمین به شکل etf در بورس مورد خرید و فروش قرار خواهد گرفت و واحدهای عادی نیز به شکل صدور و ابطالی بوده که افراد به راحتی می‌توانند از سایت charisma.ir برای خرید آن اقدام کنند؛ به علاوه از طریق پنل کارگزاری‌ها نیز می‌توانند واحدهای ممتاز آن را خریداری کنند.

در حال حاضر صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما در یک قدمی مرحله پذیره‌نویسی قرار گرفته و در مراحل نهایی به سر می‌برد، گروه مالی کاریزما به زودی اولین صندوق تضمین اصل سرمایه با شیوه چندضامنی بازار سرمایه ایران را مورد پذیره‌نویسی قرار می‌دهد.

به زودی جزییات بیشتری از نحوه و تاریخ پذیره‌نویسی این صندوق منتشر خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1646187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =