فعال سیاسی اصولگرا : تا چهارپنج روز دیگر نتیجه نهایی مذاکرات امضا می‌شود

فردا نوشت : عزت‌الله یوسفیان‌ملا گفت: اروپایی‌ها اگر نتوانند به بازارهای نفتی ایران دست پیدا کنند، عملا باید پرچم تسلیم در برابر روسیه بالا ببرند.

بالاخره مذاکرات از سر گرفته شد اما اینبار در دوحه قطر و با حضور نمایندگان ایران، طرف‌های اروپایی و البته آمریکا. حالا در این شرایط آیا می‌توان گفت که این دور از مذاکرات، آخرین دور خواهد بود و نتیجه نهایی امضا و در پی‌اش تحریم‌ها رفع می‌شود؟

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مسلم است که در چهار-پنج‌ روز آینده نتیجه نهایی مذاکرات امضا می‌شود. واقعیت این است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در تنگنای بسیار سختی قرار دارند. اروپا از یک سو مشکل سوخت دارد و در شرایطی که با روسیه دچار مشکلات فراوان است هراس دارد که هر زمان روسیه سوخت خود را قطع کند، به مشکل بر بخورد و از آن سو عربستان و سایر کشورهای نفتی و البته گازی هم نمی‌توانند تولید نفت نفت و گاز خود را بالا ببرند. آمریکا هم بسیاری از منابع نفتی و گازی خود را عرضه کرده و دیگر شرایطی مانند سابق ندارد. در این شرایط اروپایی‌ها نیاز دارند که در وهله اول ایران و سپس ونزوئلا را به بازارهای نفتی بازگردانند».

او ادامه داد: «اروپایی‌ها اگر نتوانند به بازارهای نفتی ایران دست پیدا کنند، عملا باید پرچم تسلیم در برابر روسیه بالا ببرند و هرچه روسیه گفت را انجام دهند؛ از جمله آنکه روسیه می‌گوید باید بهای انرژی را به واحد پول روسیه پرداخت شود که اروپایی‌ها بر این موضوع مشکل دارند».



تا چهارپنج روز دیگر نتیجه نهایی مذاکرات امضا می‌شود

بیشتر بخوانید :

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «ایران هم از این‌سو می‌خواهد تحریم‌ها رفع شود و حتی در موضوع تحریم‌های سپاه هم گویا تحریم‌های بخش اقتصادی سپاه حذف خواهد شد. به هر حال همه طرف‌ها دیگر نمی‌خواهند مذاکرات فرسایشی شود؛ به همین دلیل می‌بینیم که در دوحه صرفا یک نمایده از ایران، یک نماینده از کشورهای اروپایی و یک نماینده از آمریکا مذاکره خواهند کرد».

یوسفیان‌ملا در پایان گفت: «ارتباط احتمالی با اروپا و فروش نفت به این کشورها به معنای خدشه‌وارد شدن به روابطمان با روسیه نیست. اگر مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شود، ما به شرایط قبل از وضع تحریم‌ها برمی‌گردیم و مانند آن زمان نفت می‌فروشیم و قرار نیست برای مقابله با روسیه تولیداتمان را دو برابر کنیم و روسیه این اطمینان را دارد که امضای توافق به معنای دوستی با آمریکا نیست. علاوه بر اینها ایران کشوری مستقل است که مراودات اقتصادی خود را دارد و در عین حالل که با روسیه و چین ارتباط خوبی داریم، در عرصه بین‌المللی هم فعالیت خودمان را انجام می‌دهیم».

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1646277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =