هود میکروبی، بررسی کامل کاربرد ها و ویژگی ها

در آزمایشگاه ها رعایت اصول ایمنی مهم ترین رکن است. بنابراین در تاسیس یک آزمایشگاه و بهره برداری از آن، باید برای حفظ سلامت پرسنل آزمایشگاه برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

تهویه هوای آزمایشگاه ها، خصوصا آزمایشگاه های میکروبی که امکان معلق بودن آئروسل های خطرناک در هوای آزمایشگاه وجود دارد، بیش از هر مسئله دیگر برای حفظ جان کاربران ضروری است. بنابراین نصب هواکش ها، فن ها و هود میکروبی مناسب در این گروه از آزمایشگاه ها اهمیت بسیاری دارد.

آزمایش هایی که در آن ها نمونه های آزمون میکروارگانیسم ها هستند، می توانند خطرات بالقوه ای برای جان پرسنل ایجاد کنند. حفاظت مناسب از نمونه ها حین کار می تواند خطرات را تا حد زیادی کاهش دهد. در نظر گرفتن فضای کار مناسب برای انجام آزمایش روی چنین نمونه هایی از مواردی است که هنگام فراهم کردن تجهیزات ویژه آن آزمایشگاه از موارد حساس است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

هود لامینار، که یک clean room کوچک است، فضای مناسب کار با نمونه های میکروبی را فراهم می کند. در واقع هود لامینار که محیط محصور و استریل است که نشت عوامل بیماری زا به خارج از این محیط بسته را نمی دهد. از طرفی می تواند از تاثیر ذرات معلق موجود در هوا و گرد و غبار روی نمونه ها جلوگیری کند. در نتیجه انتخاب هود میکروبی مناسب برای یک آزمایشگاه از حساسیت بالایی برخوردار است و باید نهایت دقت را در خرید دستگاه هود لامینار استاندارد به کار ببرید.

انواع هود لامینار و تفاوت های آن ها

این دستگاه با توجه به درجه محافظتی که می تواند ایجاد کند دارای سه نوع کلی مختلف است. تمام هود های لامینار در یک سری از مشخصات مشترک هستند. البته تفاوت های مختصری بین ویژگی های هود های میکروبی بین برند های مختلف دیده می شود. برخی از امکانات و ویژگی ها در بین دستگاه های تولیده شده توسط تولیدکنندگان مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال لامپ UV برای میکروب زدایی فضای داخلی هود می تواند بسیار مفید باشد یا برخی از کاربران شیشه بالا بر برقی را به نوع دستی ترجیح می دهند.

هود میکروبی، بررسی کامل کاربرد ها و ویژگی ها

این دستگاه در سه کلاس I، II و III در بازار موجود هستند. به ترتیب از کلاس I تا کلاس III میزان حفاظت بیشتر می شود. در ادامه ویژگی های کلی هر کلاس از این گروه از هود های آزمایشگاهی شرح داده خواهد شد:

هود لامینار کلاس I

این هود تنها با داشتن یک فیلتر هپا یا اولپا می تواند از کاربر در برابر خطرارات احتمالی ناشی از نمونه حفاظت ایجاد کند. در نتیجه استفاده از آن برای نمونه هایی که حساس به عوامل خارجی هستند، اصلا توصیه نمی شود.

هود لامینار کلاس II

رایج ترین کلاس هود میکروبی برای انواع آزمایشگاه ها است. این هود ها مجهز به دو فیلتر هپا هستند. حفاظت کامل تری را می توانند تامین کنند. در واقع نه تنها ایمنی کاربر در برابر میکروارگانیسم ها و نمونه های آزمایش تضمین می شود، بلکه اجازه ورود سایر ذرات به داخل محفظه اصلی هود نیز داده نمی شود. از این هود فقط برای آزمایشگاه ها میکروبی استفاده نمی شود. به عنوان مثال تولید کنندگان برد های الکتریکی خاص که به ذرات گرد و غبار معلق در هوا حساس هستند، باید از این کلاس حفاظت اسفتاده کنند تا خطایی در کار به دنبال نداشته باشند.

هود میکروبی، بررسی کامل کاربرد ها و ویژگی ها

هود لامینار کلاس III

بالا ترین درجه حفاظت را در این گروه از هود های آزمایشگاهی خواهید داشت. در واقع این نوع هود یک جعبه کاملا ایزوله و بسته است. شما حین کار هیچ گونه ارتباط مستقیمی با نمونه مورد آزمایش نخواهد داشت. با استفاده از دستکش های نصب شده روی دیواره جلویی هود می توانید آزمایش های مربوطه را روی نمونه انجام دهید. به همین دلیل هود میکروبی کلاس سه، با نام Glove Box نیز شاخته می شود.

در انتخاب هود میکروبی مناسب دقت کنید

این دستگاه در آزمایشگاه ها بسیار حیاتی است. بنابراین در خرید آن باید نهایت دقت و حساسیت را داشته باشید. این هود ها را حتما از مراکز معتبر فروش تجهیزات آزمایشگاهی پس از تحقیقات کامل خریداری کنید. ویژگی ها و ابعاد هر دستگاه را از فروشنده بخواهید و با لیستی از نیاز های خود مطابقت دهید. پس از اطمینان از استاندارد بودن دستگاه و تناسب آن با فعالیت های آزمایشگاهی مورد نظر، اقدام به خرید کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1646516

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =