گزارش لارا روزن از روند توقف مذاکرات دوحه

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا درباره مذاکرات دوحه گفت: «متاسفانه، هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به آن امیدوار بود، انجام نشده است.

به گزارش خبرآنلاین لارا روزن خبرنگار حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی در گزارشی برای نشریه دیپلماتیک نوشت: مذاکرات دو روزه غیرمستقیم آمریکا با ایران، چهارشنبه شب در دوحه قطر به پایان رسید و مقامات و کارشناسان آمریکایی اظهار داشتند که ایران همچنان برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران درخواست امتیازات بیش از حد می‌کند.

روزن در ادامه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: با توجه به آورده‌های تیم ایران به مذاکرات دوحه، معلوم نبود آنها اصلا برای چه به مذاکره آمده بودند.

انریکه مورا، معاون دبیرکل اتحادیه اروپا که میانجی مذاکرات بود، چهارشنبه شب (۲۹ ژوئن) در توییتر نوشت: «دو روز فشرده مذاکرات نزدیکی در دوحه». متأسفانه، هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده امیدوار بود، وجود ندارد.»

مورا ادامه داد: «ما با فوریت بیشتری به کار برای بازگرداندن یک توافق کلیدی برای عدم اشاعه و ثبات منطقه ادامه خواهیم داد.

علی واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بین المللی بحران، به من گفت: «بن بست مطلق».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اواخر روز چهارشنبه گفت: گفت و گوهای غیرمستقیم در دوحه به پایان رسید و در حالی که ما از تلاش های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم، از اینکه ایران باز هم نتوانسته است به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و در نتیجه هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، ناامید هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: در دوحه، مانند گذشته، آمادگی خود را برای انعقاد و اجرای سریع توافقی در مورد بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام بر اساس تقریباً یک سال و نیم مذاکرات، به وضوح اعلام کردیم. با این حال، ایران مانند گذشته در دوحه موضوعاتی را مطرح کرد که کاملاً نامرتبط با برجام بود و ظاهراً آماده تصمیم گیری اساسی در مورد اینکه آیا می خواهد این توافق را احیا کند یا آن را از بین ببرد نیست.

تیم آمریکایی به ریاست راب مالی، نماینده آمریکا در ایران، قرار بود روز پنجشنبه از دوحه برگردد. یک مقام اروپایی پیشتر گفته بود که روز اول مذاکرات سه شنبه "کند" بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه به رسانه های ایران گفت که مذاکرات دوحه قرار بود تنها دو روز ادامه داشته باشد. ناصر کنعانی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران در توئیتی نوشت: مذاکرات فشرده ای در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در دوحه با میانجیگری انریکه مورا انجام شد. کنعانی نوشت: «در مورد مرحله بعدی مذاکرات، ... مذاکره کننده هسته ای ایران علی باقری و مورا در تماس خواهند بود.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران بیش از دو سال است که به طور کامل به برجام پایبند بوده است. اما ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و تحریم های شدیدی را علیه بخش های بانکی و انرژی ایران اعمال کرد. ایران از سال ۲۰۱۹ به‌تدریج از محدودیت‌های هسته‌ای این پیمان در اعتراض به عدم لغو تحریم‌هایی که قرار بود در ازای لغو برنامه هسته‌ای خود دریافت کند، فراتر رفته است.

روزنامه اسرائیلی وای نت در آخر هفته گزارش داد که بسیاری از رهبران اطلاعات نظامی اسرائیل طرفدار احیای پیمان هسته ای هستند. مقامات حامی احیای توافق در اسرائیل شامل رئیس اداره اطلاعات نظامی [نیروی دفاعی اسرائیل]، سرلشکر آهارون هالیوا؛ سرتیپ ژنرال آمیت سار، که بخش تحقیقات اطلاعات نظامی را رهبری می کند؛ سرتیپ ژنرال اورن ستتر، رئیس بخش استراتژیک ارتش اسرائیل؛ و سرتیپ ژنرال تل کلمان، مقام نظامی مسئول امور ایران بودند. در تاریخ ۲۶ ژوئن، روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از وای نت این گزارش را ارائه کرد.

دنی سیترینوویچ، مقام اطلاعاتی اسرائیل که پیش از این ریاست بخش تحقیقات ایران را بر عهده داشت، به من گفت: «من معتقدم این به این دلیل است که آنها افراد باهوشی هستند که می‌دانند تنها گزینه‌های بد در مقابل اسرائیل وجود دارد و شما باید «کمترین بد» را انتخاب کنید و به همین دلیل است که اسرائیلی ها موافق احیای برجام هستند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1646604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =