روشی که امیدها را برای درمان طاسی زنده کرده است

ایسنا، به نقل از ساینس دیلی، نوشت: دانشمندان به یک کشف کلیدی در مورد ریزش مو و امکان رشد آن دست یافته‌اند که امیدها را برای درمان طاسی زنده کرده است.

دانشمندانی که سامانه‌های پیچیده پشت رشد مو را بررسی می‌کنند، به یک کشف کلیدی در مورد رفتار سلول‌های کلیدی در فولیکول‌ها دست یافته‌اند. این مطالعه نقش ناشناخته‌ای را برای یک مولکول سیگنال‌دهنده نشان می‌دهد که پیام‌های آن برای رشد جدید موها حیاتی است و می‌توان از آن برای رفع ریزش مو در انسان استفاده کرد.

سلول‌های مورد مطالعه در این تحقیق به عنوان "سلول‌های پاپیلای پوستی" شناخته می‌شوند که در فولیکول‌های مو زندگی می‌کنند و به تعیین سرعت رشد، ضخامت و بلندی مو کمک می‌کنند. این نقش، "سلول‌های پاپیلای پوستی" را در جبهه و در مرکز بسیاری از تلاش‌ها برای توسعه درمان‌های جدید برای ریزش مو و طاسی قرار داده است و تحقیقات جدید که نشان می‌دهد چگونه می‌توان آنها را از سلول‌های بنیادی تولید کرد یا در نسخه‌های سه‌بعدی به کار برد، احتمالات امیدوارکننده‌ای را ایجاد کرده است.

این مطالعه جدید توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین انجام شده است که در حال تحقیق در مورد درمان‌های جدید برای "آلوپسی آندروژنتیک" یا "طاسی با الگوی مردانه" بودند.

دانشمندان برای انجام این کار، مدل‌های موش را با سلول‌های پاپیلای پوستی بیش‌فعال طراحی کردند که در نتیجه، موها بیش از اندازه رشد می‌کردند.

این مطالعه، دانشمندان را قادر ساخت تا مشاهده کنند که سلول‌ها چگونه مولکول‌های سیگنال‌دهنده را که کلید رشد مو هستند، فعال می‌کنند و اینگونه بود که آنها نقش ناشناخته یک مولکول به نام "SCUBE۳" را کشف کردند. این نقش سپس از طریق آزمایش‌هایی بر روی فولیکول‌های انسان تایید شد.

ماکسیم پلیکوس، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: در زمان‌های مختلف در طول چرخه زندگی، فولیکول‌های مو، سلول‌های پاپیلای پوستی می‌توانند سیگنال‌هایی ارسال کنند که فولیکول‌ها را خفته نگه می‌دارد یا باعث رشد موهای جدید می‌شود.

وی افزود: ما نشان دادیم که مولکول سیگنال‌دهنده SCUBE۳ که سلول‌های پاپیلای پوستی به‌طور طبیعی تولید می‌کنند، پیام‌رسانی است که به سلول‌های بنیادی موی همسایه می‌گوید شروع به تقسیم کند و منادی شروع رشد موهای جدید است.

دانشمندان در دور دیگری از آزمایش‌ها، مولکول SCUBE۳ را به پوست موش تزریق کردند و فولیکول‌های پوست سر انسان را به آن پیوند زدند. این در واقع منجر به تحریک قوی رشد مو، هم در فولیکول‌های خفته انسانی و هم در فولیکول‌های موی موش که آنها را احاطه کرده بود، شد.

دانشمندان این را به عنوان شواهد بالینی امیدوارکننده می‌دانند که نشان می‌دهد، SCUBE۳ یا مولکول‌های مشابه می‌توانند به عنوان یک داروی درمانی برای ریزش مو به کار روند و یک درخواست ثبت اختراع موقت را برای این منظور ثبت کرده‌اند.

پلیکوس می‌گوید: نیاز شدیدی به داروهای جدید و مؤثر برای ریزش مو وجود دارد و ترکیبات طبیعی که معمولاً توسط سلول‌های پاپیلای پوستی استفاده می‌شوند، نامزدهای ایده‌آلی برای نسل بعدی برای این منظور هستند. مطالعه و آزمایش ما در مدل کاشت موی انسان، پتانسیل پیش‌بالینی SCUBE۳ را تایید می‌کند.

نتایج این تحقیق در مجله Developmental Cell منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

معرفی عصاره های گیاهی برای تقویت مو

کچل‌ها بیشتر کرونا می‌گیرند؟

۲۳۳۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1646877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =