آب شیرین کن چیست؟ کاربردهای آب شیرین کن را بشناسیم

آب شیرین کن در واقع می تواند بسیاری از مشکلات و تنش های آبی کشور را رفع کند و به دولت برای امنیت پایدار در زمینه منابع آبی کمک نماید.

به جرئت می توان گفت که یکی از نیازهای قطعی کشور ما نصب و راه اندازی انواع آب شیرین کن است. این دستگاه اگرچه ممکن است برای دولت یا مردم هزینه هایی را به همراه داشته باشد؛ اما استفاده به موقع از این دستگاه می تواند جلوی خسارات فراوان زیست محیطی در سال های آتی را بگیرد. برای همین است که تا این اندازه در مقالات دانشگاهی مربوط به منابع آبی، به اهمیت آب شیرین کن پرداخته می شود.
تقریبا تمامی کشورهای مشابه ایران که با مشکل کم آبی مواجه هستند، استفاده از دستگاه های تصفیه آب قوی برای شیرین سازی و تصفیه آلاینده های آب را در دستور کار خود قرار داده اند.

اما شاید برای شما هم این سوالات مطرح باشد که دستگاه آب شیرین کن چیست؟ عملکرد این دستگاه به چه صورت است؟ آیا تاثیر منفی بر روی کیفیت آب دارد؟ کاربردهای این دستگاه در بخش صنعت، کشاورزی و خانگی چیست و در چه مناطقی از کشور می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد؟

دستگاه آب شیرین کن چیست؟

به دستگاهی که با استفاده از فیلترهای پیشرفته توان جداسازی املاحی چون سدیم از آب را دارد، دستگاه آب شیرین کن گفته می شود. این دستگاه علاوه بر اینکه توان شیرین سازی آب را دارد، به کمک سختی گیر و فیلتر ممبران با کیفیت و اصل، آلودگی ها و دیگر املاح موجود در آب را نیز از بین برده و به نوعی گندزدایی می کند.
این دستگاه برای شیرین کردن آب از تکنولوژی فوق پیشرفته اسمز معکوس بهره می گیرد که مورد تایید تمامی محققان علمی در سراسر دنیا است. به طور کلی می توان گفت که روش تصفیه آب به روش اسمز معکوس که در این دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، یک روش بین المللی و کاملا مورد تایید است.
آنچه در این دستگاه اهمیت ویژه ای داشته و بر روی کیفیت شیرین کردن آب و کاهش سختی آب اثر می گذارد، کیفیت فیلتر است. اگر از فیلتر ممبران با کیفیت و اصل استفاده شود، بهترین نتیجه کسب خواهد شد.

دستگاه تصفیه آب

کاربردهای دستگاه آب شیرین کن

وقتی در مورد کاربرد دستگاه آب شیرین کن صحبت می کنیم، باید 2 مورد را بررسی کنیم. اول اینکه ورودی آب شیرین کن چه نوع آبی می تواند باشد و در چه مناطقی کاربرد دارد.
دوم اینکه آب خروجی از این دستگاه برای چه مواردی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اینکه اصلا دستگاه آب شیرین کن می تواند به عنوان یک دستگاه تصفیه آب خانگی مورد استفاده باشد یا خیر، خود یکی از موضوعات مهمی است که باید در بررسی کاربردهای این دستگاه مورد توجه قرار گیرد.
ابتدا باید بگوییم که انواع آب های جاری، آب چاه، پساب های کشاورزی و صنعتی و حتی برخی پساب های شهری مثل آب خروجی کارواش، می تواند به عنوان منبع ورودی این دستگاه مورد استفاده قرار گیرد. البته اینکه چه آبی را به عنوان آب مناسب ورودی دستگاه آب شیرین کن صنعتی در نظر بگیریم، به خروجی مورد انتظار آن نیز وابسته است.
اما کاربردهای استفاده از آب شیرین کن چیست؟ در ادامه به برخی از مهمترین آن ها اشاره می کنیم.
• تامین آب مورد نیاز صنایع مختلف
برای تامین آب صنایع مختلف نیاز است تا آب شور دریا به آب شیرین تبدیل شود. به این دلیل که در واقع دستگاه تصفیه آب صنعتی با فیلتر ممبران نوعی از سختی گیر آب نیز محسوب می شود، کاربرد مناسبی برای مناسب سازی آب دریا به ویژه برای کارخانجات بنا شده در نزدیک دریا دارد.
کارخانجات زیادی برای خرید دستگاه آب شیرین کن باکیفیت اقدام کرده اند. چرا که در وضعیت فعلی و خشکسالی به وجود آمده در سال های اخیر، استفاده از این دستگاه هم جنبه های مالی فراوان و هم جنبه های زیست محیطی مهمی دارد.
صنایع نفت و پتروشیمی از مهمترین صنایعی هستند که به این نوع دستگاه نیاز دارند.
• تامین آب سیستم های برودتی و حرارتی
یکی از مهمترین کاربردهای دستگاه شیرین کننده آب، استفاده در دستگاه های حرارتی و برودتی است. این کاربرد هم در مجتمع های صنعتی و هم در برج های تجاری و مسکونی مورد توجه است. با نصب دستگاه آب شیرین کن، می توان در درصد قابل توجهی از هزینه های آب مورد نیز این دستگاه ها صرفه جویی کرد.
• کاربرد در شرکت های خدمات شهری
بسیاری از مجموعه های ارائه دهنده خدمات شهری از نظافت و پاکیزگی شهر گرفته تا کارواش ها می توانند از این دستگاه برای صرفه جویی در مصرف آب و افزایش کیفیت آب مصرفی از چاه ها استفاده کنند.
• استفاده از آب تصفیه شده برای کشاورزی
یکی از کاربردهای فوق العاده عالی این دستگاه ها، تصفیه آب، پساب و فاضلاب برای آبیاری در کشاورزی است. این آبیاری می تواند مربوط به فضای سبز یک برج شهری یا یک هتل باشد و یا اینکه باغات و زمین های کشاورزی زیر کشت انواع محصولات کشاورزی را شامل شود. البته در این خصوص نمی توان از هر نوع آبی برای ورود به دستگاه تصفیه آب استفاده کرد.

• استفاده در صنایع داروسازی
استفاده در صنایع دارویی و برای تولید آب مورد نیاز در این صنعت ، از دیگر کاربردهای دستگاه آب شیرین کن می باشد. با توجه به نوع محصول دارویی استانداردهای مختلفی برای آب های مورد نیاز در صنایع دارویی وجود دارد که از این بین می توان به WFI یا آب مورد نیاز برای تزریق، PW یا آب خالص، HPW یا همان آب فوق خالص اشاره کرد.

البته این تنها بخشی از دسته بندی کلی موارد کاربرد دستگاه آب شیرین کن است. برای کسب اطلاع از تمامی کاربردها باید به مقالات تخصصی در این زمینه مراجعه کنید.
نکته ای که وجود دارد این است که دستگاه آب شیرین کن با دستگاه تصفیه آب خانگی عملکرد متفاوتی دارد. از این دستگاه نمی توان برای تصفیه آب شرب استفاده کرد. اما با استفاده از این دستگاه به منظور تصفیه و شیرین سازی آب های غیرقابل استفاده برای شرب و با کاهش میزان مصرف آب قابل شرب توسط کارخانجات و زمین های کشاورزی، شاهد رفع مشکل کم آبی در بخش خانگی و مصرفی نیز خواهیم بود.

فراموش نکنید که برای خرید دستگاه آب شیرین کن بهتر است با افراد باتجربه و خبره مشورت کنید. در این زمینه مشاوران حرفه ای ایکو( ایلیا ایده اسپادانا ) به صورت رایگان با شماره تماس 09120574757 برای ارائه مشاوره در خدمت شما هستند تا هوشمندانه خرید کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1647207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =