۴ نفر
۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
کم توجهی به استادان دانشگاه در افزایش حقوق ها

برگرداندن احکام دانشگاهیان به صورت بی سابقه به قبل از سال ۱۴۰۰ و کاهش  ۳۰ درصد از افزایش حقوق، متوجه هزاران نفر از استادن کشور و هیات علمی عضو وزارت علوم  است.

نامه میرکاظمی به رئیس‌جمهور به تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۰ تاکید بر ممانعت از افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه است. او می نویسد« کسری بودجه به خاطر افزایش حقوق هیأت علمی تشدید می‌شود».
تردیدی نیست که همه اقشار اجتماعی باید از رفاه لازم برای مشارکت در حوزه توسعه برخوردار باشند. از این رو افزایش حقوق همه گروه های شغلی در برابر بحران های ناشی از برنامه، به منظور حفظ قدرت خرید شهروندان، همجنین تقویت به ویژه بنیه مالی نهادهای استراتژیک برای تفکر و برنامه نویسی به منظور متوازن سازی و تعادل بخشی میان زیست فرهنگی ، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آدمیان از مهمترین اهداف حکمرانی خوب محسوب می شود.
در این میان ، دانشمندان و استادان دانشگاهی در جوامع پیشرفته و توسعه یافته، به عنوان جمع بندی کننده مسایل تاریخی شده جامعه، قادرند، قواعد و قوانین رشد را تحلیل کرده با طرح فرضیات مبتنی بر مساله، قانونمندی های علمی را تدوین کنند. اما پیش از همه این امر نیازمند همه جانبه به نقش عالم و دانشگاه به حوزه پیشرفت است.
با این وجود ، گویی در تعیین سیاستگزاری های کلان کشورمان، حوزه علمی و دانشگاهی کشور ، حوزه ای حاشیه ای و دور از رادار تمرکز مسئولان محسوب می شود . دانشمندان و اساتید دانشگاهی ، علاوه بر تقویت حوزه پژوهش، با مشارکت در حوزه نظریه پردازی از یک سو، و تدوین سیاست های کلان و حمایت اجماع ساز عالمان از آن از سوی دیگر، امر آموزش اجتماعی جوامع را برای دستیابی به اهداف توسعه تسهیل می کنند.
برای تامین این هدف، عدم توجه سیاستگذاران کلان کشور به ساختارهای هنجاری علم که مبتنی بر عام‌گرایی به معنای سرشت عمومی ، اجتماعی و فراملی بودن دانش است، ، بی‌غرضی و حفظ عدم سوگیری سیاسی در له یا علیه، شک سازمان یافته به دور از نظارت نهادهای دولتی، از لوازم تولید و تکوین علم به شمار می روند. در این باره به ویژه استفاده از ابزار مالی به منظور در تنگنا قرار دادن دانشگاه و پژوهش، می تواند بنیه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور را تضعیف کرده حوزه عمومی را بدون داشتن سنجه های معرفت علمی، رها در برهوت هرج و مرج کند.
سنجه اقتصادی به عنوان تقویت حوزه استراتژیک پژوهش، دانشگاه، و استان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها، متاسفانه مورد غفلت واقع شده است. خوشبختانه دولت در افزایش حقوق و بودجه وزارتخانه ها و سازمان ها، هرچند بخش های مربوط به شهروندان طبقات فرودست به خوبی مورد توجه قرار داده، مانند افزایش حقوق ۵۷ درصدی کارگران، افزایش ۸۲ درصدی بودجه بخش کشاورزی، افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی گندم و ... ، اما نسبت به گروه های شغلی مربوط به طبقه متوسط مانند افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان، و کاهش حقوق هزاران استاد دانشگاه توجه درخوری متناسب با وزن استراتژیک آنان به عمل نیاورده است.
از این منظر ، شیوه تخصیص بودجه حکایت از دوقطبی سازی کاذبی می کند که گویی طبقه فرودست نیاز کشور بوده و به طبقه متوسط به ویژه دانشگاهیان و اعضای هیات عملی چندان نیازی نیست. بی تردید ایجاد موازنه منطقی رفاهی میان سه بخش فرودست، طبقه متوسط و طبقه برخوردار و ثروتمند است که می تواند برون رفت دراز مدت از بحران اقتصادی کشور را رقم بزند.
اما در این میان نکته در خور آن است که حرکت استراتژیک علمی ، و موازنه سازی مذکور توسط دانشگاه ممکن می شود. برگرداندن احکام دانشگاهیان به صورت بی سابقه به قبل از سال ۱۴۰۰ و کاهش ۳۰ درصد از افزایش حقوق، متوجه هزاران نفر از استادن کشور و هیات علمی عضو وزارت علوم است. نامه میرکاظمی به رئیس‌جمهور به تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۰ تاکید بر ممانعت از افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه است. او می نویسد« کسری بودجه به خاطر افزایش حقوق هیأت علمی تشدید می‌شود».
یکسان سازی حقوق هیات علمی وزارت علوم با اعضای هیات علمی وزارت بهداشت درمان و علوم پزشکی در سال ۱۳۹۹ مورد تصویب و در بودجه سال ۱۴۰۰ گنجانده و محل تامین بودجه آن نیز مشخص شد. حال سوال این است که در صورت کاهش بودجه انجام پروژه ها، و ایجاد فضای دلمردگی و یاس و حتی تمایل به مهاجرت و یا اخذ مرخصی های بدون حقوق در میان بخش استراتژیک کشور یعنی دانشگاهیان در حوزه های مختلف علمی چه ثمره ای برای کشور به همراه دارد؟
۲۱۲۱۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1647503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    10 15
    حقوق استادان هیئت علمی وزارت علوم دولتی را با حقوق هیئت علمی دانشگاه آزاد مقایسه کنید تا بفهمید چه ظلمی درحق اساتید هیئت علمی دانشگاه آزاد می شود. حقوق هیئت علمی دولتی درهمان رتبه و پایه تقریبا دو برابر اساتید استادان دانشگاه آزاد است. درحالی که معلوم نیست اینهمه درآمد از شهریه و... کجا صرف می شود. هرچند اگر دستمزدهای چندصد میلیونی بعضی روسا و مدیران دانشگاه آزاد را که از موسسات و دانشگاههای دولتی به این دانشگاه مامور شده اند را کنار بگذاریم. اساتید دانشگاه آزاد اغلب زیر فقر مطلق حقوق می گیرند.
  • علی IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    38 3
    متاسفانه برخورد با اعضای هیات علمی بسیار نامناسب است. به نظر آن چه منظورشان از این برخوردهاست این است: اگر خیلی کارتان درست است و می‎‌توانید که بروید و گرنه ساکت باشید و سرتان به کار خودتان باشد!!
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    11 45
    دقت کنید که حقوق هیئت علمی دولتی ها را آنقدر بالا برده بودند که خودشان هم رویشان نشده بیشتر افزایش بدهند. شاید یکی از دلایلش این باشد که هرصاحب منصبی که از وزارت و وکالت کنار می ماند یک جای امن به عنوان دانشگاه و هیئت علمی دانشگاهی وجود دارد که یکسره به همانجا وارد می شود.وهر افزایش حقوقی که دردوره صاحب منصبی داده بود و مصوب کرده بود درجیب خودشان می رود. والسلام. منتشر کن خبر آنلاین اینقدر محافظه کار نشو
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    7 30
    اشاره به ظلمی کنید که درحق اساتید هیئت علمی دانشگاه آزاد می شود. حقوق هیئت علمی دولتی درهمان رتبه و پایه تقریبا دو برابر اساتید استادان دانشگاه آزاد است. درحالی که معلوم نیست اینهمه درآمد از شهریه و... کجا صرف می شود. هرچند اگر دستمزدهای چندصد میلیونی بعضی روسا و مدیران دانشگاه آزاد را که از موسسات و دانشگاههای دولتی به این دانشگاه مامور شده اند را کنار بگذاریم. اساتید دانشگاه آزاد اغلب زیر فقر مطلق حقوق می گیرند.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    4 40
    دقت کنید که حقوق هیئت علمی دولتی ها را آنقدر بالا برده بودند که خودشان هم رویشان نشده بیشتر افزایش بدهند. شاید یکی از دلایلش این باشد که هرصاحب منصبی که از وزارت و وکالت کنار می ماند یک جای امن به عنوان دانشگاه و هیئت علمی دانشگاهی وجود دارد که یکسره به همانجا وارد می شود.وهر افزایش حقوقی که دردوره صاحب منصبی داده بود و مصوب کرده بود درجیب خودشان می رود. والسلام. منتشر کن خبر آنلاین اینقدر محافظه کار نشو
  • RU ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    41 7
    با سلام و عرض ادب متاسفانه به شکلی کاملا نادرست و ناصحیح و رسانه ای ،اساتید دانشگاه نجومی بگیر معرفی شده اند این چه عدالت محوری است در این تورم خرد کننده دریافتی یک استادیار دانشگاه حتی نسبت به سال پیش به میزان قابل توجهی کاسته شود. فردی که با انتظارات رو به تزاید آموزشی و پژوهشی حتی فرصت آزاد انجام کار نیمه وقت دیگری هم ندارد و ساعتها پس از پایان ساعات اداری باید از حق زن وبچه اش بزند تا اخراج نشود .دردناک است این رفتارهاو تلخ و گزنده بازخورد رفتن به سمت انش و خرد نه دلالی و خن مردم را درشیشه کردن
  • احمد IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    32 9
    یه نگاهی به افزایش تعرفه ها و حقوق های جامعه پزشکی بندازید تا متوجه بشید چه ظلمی در حق سایر رشته های دانشگاهی میشه. مطمئن باشید به ندرت میتونید یه متخصص پزشکی رو پیدا کنید که بتونه از یه دانشگاه درجه یک، دکترای برق یا مکانیک بگیره.
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      13 1
      کاملاً درست است. پزشکان یک مشت بیسواد پرمدعا بیشتر نیستند. در حالیکه اساتید سایر رشته‌ها صدها برابر به مردم و کشور منفعت می‌رسانند اما دریافتی ‌شان در حد متوسط به پایین جامعه است.
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    35 4
    اخوی! مثل اینکه شما تو باغ نیستی یا تجاهل می کنی! اینا، اساتید دانشگاه رو (البته اعضای هیات علمی که مطابق ضوابط و بر اساس سابقه علمی واقعی جذب شده اند) همچون استخوانی در گلو و خاری در چشم می بینن، و این تصمیم هم دقیقا برای ستیز با این قشر و فشار برای حذف اجباری اونهاست در راستای همان تصمیمات در زمان معجزه هزاره سوم که شامل اخراج و بازنشستگی اجباری می شد، برای استخدام و جایگزینی 7 هزار استاد بسیجی که الان همین عدد رو ضرب در 5 کن و بخوان جذب هزاران استاد "انقلابی" که اتفاقا از اول دولت سزدهم توی تمام گروهها و دانشکده ها شروع شده، یعنی هنوز نفهمیدی می خوان به هر روشی تصفیه کنن تا جا واسه لات و لمپن امنیتی انقلابی وفادارشون در نقش "استاد دانشگاه" باز بشه ! علاوه بر روش خاتمه خدمت دادن های اجباری توسل به روش فشار مالی معیشتی برای رها کردن اختیاری کرسی استادی توسط خود اساتید هم اضافه شد!
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      9 0
      احسنت! لب مطلب را بیان کردید.
  • داوود اسدی IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    7 5
    یک نکته خیلی مهم اینجا وجود دارد و آن این است که وجود برخی از استادان دانشگاه بسیار لازم و ضروری و وجود برخی واقعاً نالازم و غیرضروری است. نیاز کشور به رشته‌های مختلف متفاوت است.
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    5 25
    با سلام. خیلی از معلمان با مدرک دکتری چند برابر استادان بی سواد وبیکار در دانشگاهها کار میکنند ولی یک ششم حقوق اعضای هیات علمی حقوق می گیرند . با کمترین امکانات وبه سختی در دوران کرونا کار کردند اما خیلی از استادان با بهترین امکانات مشغول صحبتهای چرت و پرت با دانشجویان بودند. متاسفم برای دانشگاهی که فقط جایگاه نشر فساد شده است.
  • محمد IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 8
    کاظمی دروغ گیگه واسه اینکه حقوق کارمندان بیچاره رو اضافه نکنه این دروغ رو گفته.آخه خودش جزو هیات علمیه چطور این کارو میکنه
  • لیلا IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    8 2
    متاسفانه در حاکمیت یک جریان عامدانه و با برنامه مشخص قصد نابودی دانشگاه ها را دارد. کاستن حقوق اعضای هیات علمی و عدم افزایش آن متناسب به میزان تورم در همین راستا است. افرادی مانند میر کاظمی و علی احمدی صرفا مجری هستند و دستور از جای دیگری است.
  • تقی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    14 0
    این آقای پور کاظمی چند کلاس سواد دارد؟ لطفا اگر میشه کارنامه تحصیلی ایشان را نشان دهید، چون از ق یم گفته اند قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری. کسی که با حقوق اعضای دانشگاه اینگونه برخورد کند میزان درک و سوادش معلوم است. یحتمل از استادان عقده به دل دارد. چنین اشخاصی با این افکار هادم مملکتند نه خادم آن.
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 6
    بسیاری از اعضای هیات علمی بویژه در حوزه علوم انسانی شایسته دریافت این حقوق نیستند‌. چون با دوز و کلک و مقاله دزدی و پروژه قاپی و رانت عضو هیات علمی شده اند، این افراد صرفا هزینه هستند برای کشور و در افزایش سرانه تولید کشور هیچ تاثیری ندارند. در شیوه جذب اعضای هیات علمی جوان نیاز به تعریف شاخص ها و معیارهای جدیدی است و لازم است شاخص های مانند مقاله نویسی صرف تغییر کند.
  • امین IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 13
    بسیاری از اعضای هیئت علمی رانتی هستند،بنده خودم در ارشد روزانه دولتی دیدند،به والله سوادشان از دبیر کمتر است،بحث را سیاسی نکنید،میدانید همه جا رانت هست،اعضای هئیت علمی در دانشگاه چنان قدرت دارد برای آینده دانشجویان و اعتراض و بی عدالتی در دانشجویان ،روش تدریس بسیار بد و بی کیفیت تر از مدرسه ،که اگه اعتراض کنید در تحصیل دانشجو را بدبخت میکند و جای اعتراضی هم نیست معمولا از هم اند.
  • حسن IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 9
    حقوق اعضای هیات علمی شاید مناسب نباشه ولی نسبت به حقوق کارمندان با مدرک دکتری خیلی بیشتره و قابل قیاس نیست. در کل داریم به سمتی میریم که حقوق بگیرها در جامعه به خط فقر نزدیک میشن و در کوتاه مدت به زیر خط فقر سقوط میکنن در حالیکه مشاغل آزاد اجرت خدماتشون رو متناسب با تورم افزایش میدن و این ظلم آشکار نسبت به اقشار حقوق بگیر هست
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      9 2
      شما اول برو شرح وظایف کارمند با هیات علمی رو مطالعه کن بعد در مورد حقوق هاشون یکطرفه به قاضی برو، ساعت ها بعد ساعات اداری تا پاسی از نیمه شب اساتید مشعول انجام وظیفه هستن و از حق خودشون و خانوادشون می زنن مثل یک کارمند که بعد ساعت اداری کاری نداره که نیستن، انصاف هم خوب چیزیه
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    6 0
    دریافتی هیات علمی فوق تخصص از نگهبان بیمارستان کمتره وقتی مهاجرت کردن و رفتن برای معالجه بیماران مثل چند سال جلوتر باید خانه فروشی کرد و رفت خارج قدر فرزندان تحصیل کرده را بدانید مانند مریم میرزاخانی ها در مملکت کم نداریم ثروت ژاپن نیروی انسانی است ولاغیر
  • حسین IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 3
    سلام حقوق هیات علمی با قضات یا کارمندان دادسرا مقایسه کنید قاضی و کارمند باکلی مسولیت که حتی بعد مرگ هم باید پاسخگو باشند حقوق کارمند قضا از یه کارگر ساده کمتر و قاضی از یه کارمند ساده کمتر بهتر سکوت کنیم و نگاه
  • رضا IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 10
    مگه معلمین که دارای مدرک تحصیلی از استادان دانشگاه که بعضی حتی فوق لیسانس ندارن کمتر هستند؟
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 5
    خود دولت اطلاع داره که چطور خیلی از این اساتید جذب شده اند(چون از رانتهای دولتی استفاده کرده اند) بنابراین به همین اساتید محل نمیده!!
  • سید محسن IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    5 0
    نزدیک به چهل هزار مدیر ارشد و خصولتی هست با دریافتی بیش از پنجاه میلیون تومان ، میرکاظمی اگر راستگویان از مدیران کل و مدیران عامل و هیات مدیره های خصولتی ها کسر کند نه از معلمان و استادان