دولت باید از مداخله بیش از حد در صنعت خودداری کند

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه سیاست دولت سیزدهم برای توسعه بخش صنعت هدایت‌گری، حمایت‌ و تشدید نظارت‌هاست، گفت: سال گذشته و با حمایت مسئولان کشوری هشت هزار هکتار راضی به نواحی صنعتی کشور اضافه شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ، علی رسولیان امروز در همایش تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی و معدنی شهرستان گرمسار و آرادان که با حضور مسئولان استانی در فرهنگسرای خورشید تابان گرمسار برگزار شد، با اشاره به دغدغه وزارت صمت برای صنعتی شدن، توسعه و ایجاد اشتغال در کشور، اظهار کرد: نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت حکمرانی دقیق در حوزه صنعت است، از این رو وزارت صمت چهار وظیفه اساسی برای صنعتی شدن و ایجاد اشتغال کشور را مبنای کار خود قرار داده که عبارتند از اولویت‌بندی، هدایت گری درست، حمایت و نظارت.

وی با بیان اینکه اولویت بندی باید بر اساس جغرافیای منطقه، ظرفیت ها و زیرساخت‌های حاکم بر هر منطقه باشد، یادآور شد : حمایت گری وظیفه دولت است که باید امکانات را به منظور توسعه کلان فراهم کند.

رسولیان با اشاره به اهمیت بخش نظارت گفت: مهمترین بخش، بخش نظارت است و دولت باید از مداخله بیش از حد در بخش صنعت خودداری کند چرا که مداخله بیشتر توسط دولت، توسعه صنعتی را با مشکل مواجه می‌کند.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بیان کرد: در هر جای دنیا که توسعه تجارت و تولید رقم خورد، بخش خصوصی کار اصلی را برعهده داشت و دولت نقش نظارت را ایفا کرد، بنابراین سیاست دولت سیزدهم نیز هدایت گری، حمایت و نظارت برای توسعه صنعتی کشور است.

وی با اشاره به شکوفایی تولید محصولات داخل، افزود: در حال حاضر فعالان بخش خصوصی محصولاتی تولید می کنند که قابل باور نیست و شرکت‌های دانش بنیان به سرعت در حال رشد هستند.

به گفته وی، ۱۶۰۰ نیاز فناورانه شناسایی و ۱۲۳ محصول و قطعه جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تولید شده است.

رسولیان ادامه داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران باید در بخش حمایت‌گری نقش ایفا کند و با تأمین زیرساخت‌های صنعت برای استقرار صنایع به این وظیفه مهم خود جامه عمل بپوشاند.

وی به تلاش‌های صورت گرفته برای واگذاری اراضی بیشتر به شهرک‌های و بخش‌های صنعتی گفت: در سال ۹۹ تنها ۵۷۰۰ هکتار اراضی در سهرک‌ها و نواحی صنعتی به فعالان اقتصادی واگذار شد و یکهزار و ۶۰۰ هکتار زمین به شهرک‌ها و نواحی صنعتی اضافه شده بود.

وی افزود: اما سال گذشته با حمایت مسئولان هشت هزار هکتار اراضی به شهرک ها و نواحی صنعتی کشور اضافه شد.


توسعه ۴۰۰ هکتاری اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی گرمسار

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به برنامه توسعه اراضی در گرمسار و آرادان گفت: در این نواحی توسعه ۴۰۰ هکتار در دست اجرا داریم تا شرایط را برای فعالیت اقتصادی فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در تهران و البرز مشکل زمین وجود دارد و با محدودیت زمین مواجه هستیم حرکت استقرار صنایع به سمت استان سمنان است بنابراین باید زیرساخت‌ها در این استان فراهم شود.

وی گفت: بحث آب موضوع جدی است که در حال حاضر بهره وری آب در واحدهای صنعتی افزایش یافت.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ادامه داد: سیاست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران استفاده از پساب شهرها برای صنایع مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور است که البته این پساب‌ها قابل استفاده در همه صنایع نیست اما پایدار می باشد.

وی تصریح کرد : در حال حاضر ۲۰۰ نقطه صنعتی کشور را شناسایی کردیم که می‌توانند از پساب شهری می‌توانند استفاده کنند.

وی حمایت از صنایع به ویژه صنایع کوچک را یکی دیگر از اولویت ها و وظایف سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران دانست و افزود:
۵۸۰ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شهرستان گرمسار آرادان در دست اجراست.

رسولیان بیان کرد: احداث واحدهای کارگاهی خرد از دیگر برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران است، هر واحد کارگاهی خود برای حدود ۹ نفر اشتغال ایجاد می کند.

معاون وزیر و عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: بحث احیای واحدهای صنعتی راکد از موضوعاتی است که مورد توجه مقام معظم رهبری و جزو اولویت های سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران می باشد.

رسولیان ادامه داد: یک هزار و ۵۷۵ واحد صنعتی راکد در دولت سیزدهم احیا و ۳۰ درصد از این واحدها توسط افراد توانمند حوزه صنعت با سرمایه گذاری جدید از رکود خارج شده است.

دولت رئیسی دولت خدمتگذار است

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش ضمن تقدیر از فعالیت صنعتگران اظهار کرد: باید قدر قشر صنعتگر را دانست چرا که فعالان اقتصادی این حوزه بخش اعظمی از گره‌های اقتصادی جامعه را با آوردن سرمایه خود حل و فصل می‌کنند.

مطهری با بیان اینکه دولت رئیسی دولتی خدمتگزار است و با گذر چند ماه انتطار داریم که گره‌های موجود را باز کنند، اظهار کرد: در حال حاضر کشور در مرحله جراحی اقتصادی قرار گرفته تا وضعیت را به حالت ثبات برساند.

اردشیر مطهری یادآور شد: باید سعی کنیم در خواسته ها و مطالبات خود واقع بینانه باشیم و باید به دولت فرصت منطقی بدهیم تا به مرور گره کور مشکلات اقتصادی را باز کند.

وی افزود: چنان که می‌دانیم نماینده ایران از نشست دوحه سربلند بیرون آمد و اقتدار و مقاومت همیشه هزینه در بر دارد.

مطهری با اشاره به تسویه بدهی دولت قبل توسط دولت رئیسی گفت:
۶۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل توسط دولت رئیسی صفر شده و این حرکت بزرگی است.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارشکنی‌های عده‌ای معلوم الحال که هدفی جز تخریب دولت ندارند و نیز برخی ناخواسته، اظهار کرد : ۱۰ هزار منافق با اکانت فیک در فضای مجازی مأموریت تخریب دولت و نظام را برعهده دارند که اگر از این موضوع غفلت کنیم هزینه‌اش باخت سنگین است.

وی گفت: باید به وزارت صمت فرصت داده شود تا ماموریت های خود را به سرانجام برساند و اقدامات خود را عملیاتی کند، سپس به فکر توسعه باشیم.

مطهری ادامه داد: ما ضمن اینکه دشمن خارجی داریم نفوذی‌هایی در داخل کشور داریم که خواسته و ناخواسته سنگ خواسته‌های خارجی ها را بر سینه میزنند و از این حیث باید همیشه مصلحت کشور در اولویت باشد.


نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دستبرد به بیت‌المال برای هزینه های شخصی، اظهار کرد: دست‌درازی به اعتبار حاکمیت و نظام در بکارگیری از بیت المال به نفع خود و خانواده خود،کاری قبیح است و باید جلوی فساد در دولت‌ها گرفته شود و در حال حاضر نیز نسبت به گذشته فساد کمتر شده است.

وی با تقدیر و تشکر از مسوولان استانی به ویژه استاندار سمنان؛ اظهار کرد: انتظار دارم کارگروه حوزه صنعت، بیشتر حامی بخش صنعت باشد چرا که صنعتگران مظلوم هستند و در مسائلی گرفتار هستند که جای تاسف دارد.

وی گفت: مسؤولان ارشد اقتصادی استان باید با مدیرانی که سنگ جلو پای سرمایه گذاران میگذارند،برخورد کنند.

مطهری ادامه داد: بانک ها هم باید آنطور که شایسته است همراه سرمایه گذار باشند و در بروز رفتار خود با آن‌ها تجدیدنظر کنند چرا که بعضاً شاهدیم برخورد مناسبی با آنان ندارند و در پرداخت تسهیلات با مدیران واحدهای صنعتی همراهی ندارند که باید این رویه اصلاح شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1647553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =