سهم ۳۵۰۰ میلیارد تومانی خوزستان از تسهیلات زیرساختی شهرداری‌ها

ایسنا نوشت:نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومانی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بودجه امسال در قالب تسهیلات زیرساختی گفت: سهم خوزستان از این مبلغ، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است

مجتبی یوسفی در آیین بهره‌برداری و افتتاحیه مسیر ۳۰۰ L تقاطع چند سطحی شهید کجباف (میدان شهید بندر) که امروز (۱۲ تیرماه) انجام شد، با بیان اینکه اولویت کشور در حوزه خدمات‌رسانی نسبت به گذشته تغییر کرده است، اظهار کرد: در دهه ۵۰ و ۶۰ عمده سیستم ۲۰ درصد مردم در شهرها و حدود ۸۰ درصد در روستاها زندگی می‌کردند بنابراین نگاه به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از نظر عمرانی دقیق نبود و دولت‌ها بیشتر با منابع و اعتبارات دولتی کارهای خدماتی را انجام می‌دادند در حالی که اکنون وضعیت سکونت در روستاها و شهرها برعکس شده اما می‌گوییم خدمات‌رسانی با قوانین گذشته انجام شود.

وی با اشاره به گران شدن هزینه خدمات‌رسانی افزود: با این وجود به شهرداری‌ها می‌گوییم با منابع داخلی خدمات را ارائه دهند یعنی به نوعی با شهرفروشی و فشار بیشتر بر مردم، خود را اداره کنند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سطح کشور ۶۰ هزار روستا و یک هزار و ۳۶۸ شهر وجود دارد، گفت: ارزش افزوده می‌تواند کمی از منابع پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باشد بنابراین به جای افزایش سهم مردم در این وضعیت اقتصادی، سهم دولت را کاهش و سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را از سه درصد به چهار درصد افزایش داده‌ایم. این موضوع در مجلس دوره قبل مطرح شد که در این دوره به نتیجه رسید.

یوسفی ادامه داد: عملکرد مجموع ارزش افزوده برای همه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال ۱۴۰۰، ۳۳ هزار میلیارد تومان بود که امسال در پی رشد در حوزه مالیاتی ۴۰ هزار میلیارد تومان به این رقم افزوده شد.

وی عنوان کرد: دولت گفته است که بر اساس تبصره ۶ بند ز، اختیار این ۴۰ هزار میلیارد تومان و مازاد بر هزینه‌کرد ارزش افزوده در اختیار وزیر کشور قرار بگیرد که با پیشنهادی که در کمیسیون تلفیق داده شد، این موضوع حذف شد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع پرداخت عوارض آلایندگی تصریح کرد: موضوع پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی از دوره قبل و شهرداری آقای کتانباف آغاز شد و در سال ۹۸ حتی رای توقیف حساب شرکت نفت صادر شد اما با اعمال نفوذ معاون اول وقت آقای جهانگیری موضوع متوقف و یک ریال هم پرداخت نشد. متاسفانه دولت قبل در اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ مصوبه‌ای در شورای عالی مالیاتی در مورد تغییر روند پرداخت مالیات و حق عوارض آلایندگی گرفت که غیر قانونی بود و با استفاده از ظرفیت معاونت تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی این موضوع لغو شد.

یوسفی افزود: با ادامه پیگیری‌های شهرداری، در نهایت مقرر شد امسال ۶ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده که کمکی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های خوزستان و استان‌های جنوبی است، در حوزه نفت و آلایندگی پرداخت شود زیرا برای عمران و آبادنی این شهرها به نوعی حق سلامت مردم را می‌گیرند.

وی ادامه داد: در یک مرحله ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد اما مجددا وزارت نفت توقیف کار را دریافت کرد و سه قسط بعدی که قرار بود ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت کند را متوقف کرد. با هم‌افزایی انجام شده مقرر شده است مجددا این ارقام پرداخت شوند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کار عمرانی و زیرساختی در کشور با همراهی، همدلی و کار جمعی انجام می‌شود و در غیر این صورت اتفاقی نمی‌افتد.

وی بیان کرد: امسال در بودجه با پیشنهادات خوبی که ارائه شد و همراهی دولت، ۳۰ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد. این مبلغ در قالب تسهیلات و اهرم کردن در حوزه زیرساخت‌ها پرداخت می‌شود که سهم خوزستان از این مبلغ، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

یوسفی بیان کرد: حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری در ادارت دولتی بسیار سخت شده است؛ اکنون منابع پیش‌بینی شده اما شرط پرداخت این منابع این است که طرح‌های توجیهی که ارائه می‌شوند به گونه‌ای باشند که بتوان این تسهیلات را پرداخت کرد.

وی با اشاره به معضلات اهواز تصریح کرد: در سه سال گذشته به جز سال ۱۴۰۰، عنوان می‌شد در توزیع قیر رایگان سوءاستفاده شده است و توزیع قیر رایگان متوقف شده بود اما با همکاری وزارت نفت، سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان قیر رایگان بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شد. امسال این رقم به ۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده است و امیدواریم جذب در خوزستان بیشتر باشد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه تسهیلات در سال ۱۳۹۹، ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق برای قطار شهری در نظر گرفته شده بود اما به دلیل مسدود بودن حساب‌های شهرداری و بدهی‌های بانکی دریافت نشد.

یوسفی با اشاره به مشکلات شهری اهواز نیز افزود: مردم از وضعیت سد معابر و نخاله‌های ساختمانی گله‌مند هستند که باید همکاری دیگر مجموعه‌ها و تعیین بازارچه‌ها این مشکل رفع شود. به مناطق کم برخوردار نیز باید بیشتر توجه شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1647578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =