از «مدرسه موش‌ها» تا پشه‌ای که می‌خواهد بزند

وقتی صحبت از عروسک می‌شود، بیش‌تر آدم‌ها یاد اسباب بازی‌هایی می‌افتند که کودکان به دست می‌گیرند، اما همیشه این‌گونه نیست. کودکی دهه ۵۰،۶۰،۷۰،۸۰ و حتی دهه۹۰ با عروسک‌هایی شکل گرفته که هدفشان آموزش در کنار سرگرمی بوده، حتی گاهی اوقات این برنامه‌ها برای بزرگسالان هم جذاب است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احتمالا شما هم این ترانه را شنیده و گاهی زمزمه کرده باشید. «خونه مادربزرگه هزارتا قصه داره، خونه مادربزرگه شادی و غصه داره. خونه مادربزرگه حرفای تازه داره، خونه مادربزرگه گیاه و سبزه داره، دل وقتی مهربونه، شادی میاد میمونه خوشبختی از رو دیوار، سر می‌کشه تو خونه.» این ترانه شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد جز قصه و کودکی و تلویزیون. برنامه‌ای که نقش اول‌هایش عروسک بودند. البته به مرور زمان و در هر دوره‌ای عروسک‌هایی آمدند که محبوبیتشان وصف نشدنی است. از کپل و نارنجی «شهر موش‌ها» گرفته تا بچه و پشه «مهمونی».

به بهانه پخش دوسریال عروسکی که اتفاقا هیچ کدام هم مناسب کودکان نیستند، نگاهی به محبوب‌ترین برنامه‌های عروسکی از دهه ۶۰ تا کنون پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

برنامه نام عروسک‌ها کارگردان سال تولید پلتفرم توضیحات

از «مدرسه موش‌ها» تا پشه‌ای که می‌خواهد بزند

«مدرسه موش‌ها»

کپل، نارنجی، دم باریک، معلم، عینکی، خوش‌خواب،گوش دراز

مرضیه برومند، سیما ایلخان ۱۳۶۰ تلویزیون چند موش در یک مدرسه در حال تحصیل هستند

بخشی از برنامه عروسکی هادی و هدی /فیلم

«هادی و هدی»

هادی و هدی، پدر، مادر، آق‌بابا

اردشیر کشاورزی،

ساسان امیرپور

۱۳۶۴ تلویزیون هادی و هدی

صداپیشگی «شهر موش ها 2» آغاز شد - ایرنا

«شهر موش‌ها۱»

«شهر موش‌ها ۲»

نارنجی کپل، دم باریک، عینکی به همراه همسران و فرزندانشان و اسمش را نبر مرضیه برومند

۱۳۶۴

۱۳۹۳

سینما اهالی شهر موش‌ها همان عروسک‌هایی بودند که در «مدرسه موش‌ها» حضور داشتند و در فصل دوم نیز همان افراد سنشان بالا رفت و حالا عروسک‌هایی که به این مجموعه اضافه شدند.

تغییر چهره و سرنوشت بازیگران چاق و لاغر بعد از 35 سال !

«چاق و لاغر»

چاق و لاغر مسعود رسام
ساسان‌امیرپور
کامبیزصمیمی‌مفخم
حسن زارعی
امیر قهرایی
۱۳۶۵ تلویزیون یکی از خاطره انگیزترین زوج‌های تلویزیون کشورمان چاق و لاغر هستند. در روزگاری که کمتر چیز دندان گیری برای سرگرمی پیدا می‌شد، این دو شخصیت عروسکی به خوبی دهه شصتی‌ها را سرگرم کردند. این زوج خنگ و کله‌پوک ابتدا سال ۶۵ در قاب تلویزیون ظاهر شدند.

مادربزرگی که خانه‌اش فراموشی محض از زشتی‌های دنیا بود

«خونه مادربزرگه»

مادربزرگه، هاپو کومار، مخمل، مراد، آقا حنایی و گل‌باقالی خانوم، نوک‌سیاه و نوک‌طلا، نبات و حلزون مرضیه برومند ۱۳۶۶ تلویزیون مجموعه تلویزیونی عروسکی بود که از سال ۱۳۶۶ و به کارگردانی مرضیه برومند و تهیه‌کنندگی سید حسن بنی‌طبا و عکاسی سر صحنه رحیم جلودار ساخته شد.

دانلود فیلم گلنار

«گلنار»

خاله قورباغه، خرس قهوه‌ای کامبیز پرتوی ۱۳۶۷ سینما لنار با پدربزرگ و مادربزرگش زندگی می‌کند. روزی به کنار چشمه می‌رود تا آب بیاورد. باد دستمال آبی او را، که یادگار مادرش است، با خود می‌برد. گلنار در پی دستمال به جنگل می‌رود و راه را گم می‌کند و گرفتار خاله خرسه می‌شود. خرس‌ها او را برای انجام کارهای روزانه و پختن کلوچه پیش خود نگه می‌دارند. پدربزرگ و مادربزرگ به کمک اهالی به دنبال گلنار می‌گردند، اما او را نمی‌یابند.

بازگشت سنجد به تلویزیون پس از سال‌ها در برنامه حالا خورشید +فیلم

«سنجد»

سنجد ۱۳۷۱ تلویزیون سنجد خبرنگاری بود که آخرین بار در برنامه «خندوانه» حاضر شد.

کلاه قرمزی و بچه ننه راهی سفر اروپا و آمریکا شدند - همشهری آنلاین

«کلاه‌قرمزی و پسرخاله »

«کلاه‌قرمزی و سروناز »

کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه »

در سری اول این مجموعه سینمایی عروسک‌های کلاه قرمزی و پسر خاله به شهرت رسیدند و در سری‌های بعدی این مجموعه، سروناز هم به این مجموعه اضافه شد اما جزو عروسک‌هایی بود که مانند کلاه قرمزی ماندگار نشد. در فصل سوم هم بچه به این مجموعه اضافه شد و بعدها پیرو همین سه گانه سینمایی، مجموعه تلویزیونی ساخته شد که به آن عروسک‌هایی مانند دیوی، آقای همساده، فامیل دور، جیگر و ببعی اضافه شدند. ایرج طهماسب

۱۳۷۳

۱۳۸۱

۱۳۹۱

سینما کلاه‌قرمزی اولین بار در مجموعه‌ای تلویزیونی به نام «سقائک و شانه‌به‌سر دانا»در سال ۱۳۶۰ و سپس با ظاهری جدید در برنامه «جغجغه و فرفره» ظاهر شد که در ابتدای دهه ۱۳۷۰ پخش می‌شد.

کرکتر «امیر آقای جمالی» زی زی گولو در گذر زمان - آی فیلم 2

«قصه‌های تابه‌تا»

زی‌زی گولو مرضیه برومند ۱۳۷۳ تلویزیون مجموعه شخصیت محوری سریال عروسکی است به نام «زی‌زی گولو آسی پاسی دراکوتا تابه‌تا»که از یک سیاره ناشناخته به زمین آمده و مهمترین توانایی او این است که با خواندن وِرد «زی‌زی گولو آسی پاسی دراکوتا تابه‌تا»، کارهای خارق‌العاده انجام می‌دهد و علاقه زیادی به حضور در کنار نوشیدنی‌ها به عنوان گارنیش دارد. این سریال در میان کودکان و نوجوانان ایران و حتّی رده سنّی بزرگسال شهرت و محبوبیت زیادی پیدا کرد به گونه‌ای که واژه «زی‌زی گولو» به فرهنگ گفتاری مردم نیز راه یافت.

دانلود سریال مجید دلبندم همه ی قسمت ها رایگان - فارسی دانلود

«مجید دلبندم»

مجید رضا عطاران ۱۳۷۷ تلویزیون شخصیت «مجید دلبندم» در این مجموعه از شخصیت مجید در سیب خنده الهام گرفته شده و در مورد دو برادر به نام های رضا و مجید و خواهرشان معصومه است. رضا با دیدن قسمت آخر سریال «سیب خنده» دلش برای مجید تنگ می شود و مجسمه‌ای از مجید می سازد. مجسمه خود به خود زنده می شود و ماجراهای مختلف را رقم می زند.

از «مدرسه موش‌ها» تا پشه‌ای که می‌خواهد بزند

«رنگین کمان»

چرا

پنگول

علی‌اکبر ذاکری

۱۳۸۰

۱۳۸۷

تلویزیون چرا اولین‌بار در سال ۱۳۸۰ روی آنتن شبکه پنج سیما رفت و دقیقا هفت سال بعد عروسک پنگول روی آنتن رفت و جای چرا را گرفت.

اظهارات رامبد جوان درخصوص بازگشت جناب خان به خندوانه

«خندوانه»

جناب‌خان رامبد جوان ۱۳۹۵ تلویزیون جناب خان، تنها عروسک برنامه «خندوانه» است که محمد بحرانی به جای او صحبت می‌کند،

نقد و بررسی مجموعه عروسکی مهمونی - پرشین مگ

«مهمونی»

پشه، قیمه خانم، مگسی، دی‌جی، کته، بچه، ایرج طهماسب ۱۴۰۱ شبکه نمایش‌خانگی این مجموعه برای اولین‌بار در نوروز امسال به نمایش درآمد و پس از گذشت چند قسمت شخصیت روحی نیز به این مجموعه اضافه شد.

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1647927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    10 26
    والدین مراقب محتوای پخش شده از تلویزیون باشند. بعضی کاراکترها حتی مناسب بزرگسالان نیست مثل شخصیت " پشه". خدا رحمت کنه آیت الله فاطمی نیا رو که چه خوب توصیف کرد صداوسیما رو.
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      7 0
      آخه شنگول خان ، پشه که از تلویزیون پخش نمیشه .
    • مونا IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      6 4
      اه بسه دیگه جمع کنید بابا .چیکار به کار برنامه های این چنینی دارید اخه تو هر کاری دخالت میکنید و نظر میدید حتما باید تماشا کنید این برنامه ها رو ؟؟؟؟ شما نبین نظر هم نده دخالت هم نکن بذار اهلش ببیننن ...سرتون تو کار خودتون باشه دیگه بابا .... عیسی به دین خود موسی به دین خود
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      4 2
      خدا شفات بده
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 1
      من هم به عنوان یک مادر موافقم، دنیای بچه ها را با این شوخی های زننده؛ کثیف نکنیم، بگذاریم کودکان بچگی خودشان را داشته باشند، با رویاهای بچگی سرکنند. با همه احترامی که برای آقای طهماسب قایلم به نظرم این برنامه برای کودکان نیست و انگار برای ما مادر پدران دهه شصتی است.
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 1
      متاسفانه نا پدر و مادرها به خاطر مشغله ها متوجه نیستیم چه چیزهایی را شبانه روز به خورد کودکانمان می دیم، بعد هم با فاجعه هایی مانند بلوغ زودرس و ... مواجه می شیم که کلا بخشی از زندگی و استعداد فرزندانمان از بین می ره، کاش اینقدر زود کودکان را وارد دنیای بزرگترها نمی کردیم
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      1 0
      مثبت فکر کنید تفکرات منفی رودوربریزید خندیدن شاد بودن و گوش دادن به موسیقی نیاز هرانسان امروزیست التماس تفکر
  • PL ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 0
    چرا کلیه و دمنه مرضیه برومند نیست
  • تارا IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    10 3
    بچه و پشه و طهماسب .....عالین بخدا ....
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    همه عالی فقط حیف که از تلوزیون رفتن و دیگه اونجا جا نداشتن یعنی رفتونده شدن