۱ نفر
۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
چرا ارز دیجیتال سقوط کرد؟

بازارهای مالی همواره با فرازوفرودهای عجیب و غیرمنتظره‌ای روبه‌رو هستند. بازار ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نیست و هرازگاهی فعالان خود را با تغییرات ناگهانی شگفت‌زده می‌کند. البته معامله‌گران و تحلیل‌گران ماهر و باتجربه قبل از ورود به بازار به سراشیبی سقوط، آن را پیش‌بینی می‌کنند و اقدامات لازم برای جلوگیری از ضرر را انجام می‌دهند.

پیدا کردن علت سقوط و زمان برگشتن اوضاع به حالت عادی از مهم‌ترین مسائلی است که ذهن فعالان بازار کریپتو را درگیر خود کرده است. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم چرا ارز دیجیتال سقوط کرد و آیا این اتفاق در سال‌های گذشته نیز افتاده بود یا خیر؟ اگر شما هم از ریزش شدید ارزهای دیجیتال شگفت‌زده شده‌اید، به خواندن این مطلب ادامه دهید تا علت سقوط را برایتان شرح دهیم.

هاوینگ بیت کوین؛ تکرار تاریخ هر ۴ سال یک‌بار

دنیای ارز دیجیتال انتها ندارد و سرشار از اتفاقات و اصطلاحات متعدد و پیچیده است؛ بنابراین آموزش ارز دیجیتال نباید صرفا به چند تکنیک تحلیل تکنیکال و روش‌های معامله‌گری محدود شود. معامله‌گران باتجربه و کسانی که مهم‌ترین نکات آموزش‌های ارز دیجیتال را به‌خوبی فرا گرفته‌اند، به‌طورقابل‌توجهی کمتر از سایر فعالان بازار درگیر مشکلات ناشی از سقوط ارز دیجیتال می‌شوند؛ زیرا آن‌ها با بررسی روند تاریخی بازار کریپتو می‌توانند چنین اتفاقاتی را پیش‌بینی کنند و در بهترین زمان ممکن سرمایه خود را از سقوط نجات دهند.

هاوینگ بیت کوین یکی از رخدادهایی است که هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد و قیمت بیت‌کوین و سایر آلت‌کوین‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ به وجود آمد. در آن زمان، پاداش ایجاد هر بلوک جدید در شبکه بلاک‌چین ۵۰ بیت‌کوین بود؛ اما ازآنجایی‌که تعداد محدودی بیت‌کوین در جهان وجود دارد، برای حفظ ارزش آن سازوکاری به نام هاوینگ توسط سازنده آن مطرح شد. در سال ۲۰۱۲ (چهار سال بعد از پیدایش بیت‌کوین)، پاداش استخراج این ارز به ۲۵ بیت‌کوین کاهش پیدا کرد. همچنین چهار سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۶ این پاداش به ۱۲.۵ بیت‌کوین رسید. این اتفاق در سال ۲۰۲۰ نیز رخ داد و پاداش ایجاد هر بلوک به ۶.۲۵ بیت‌کوین کاهش یافت.

تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت ارز دیجیتال

در بازار کریپتو قیمت بیت کوین تا حد قابل‌توجهی روی قیمت سایر ارزهای دیجیتال نیز تاثیر می‌گذارد. از طرفی تاریخ نشان می‌دهد که هاوینگ بیت کوین به‌طورچشمگیری روی قیمت آن موثر است. اجازه بدهید روند قیمت ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت‌کوین را در سال‌های گذشته بررسی کنیم تا تاثیر هاوینگ بر بازار را متوجه شوید.

  • هاوینگ اول: اولین هاوینگ در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و در عرض یک سال قیمت آن را از ۱۲ دلار به ۱۱۰۰ دلار افزایش داد.
  • هاوینگ دوم: در سال ۲۰۱۶ بیت کوین بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار در نوسان بود و با هاوینگ دوم به ۲۰ هزار دلار رسید.
  • هاوینگ سوم: با هاوینگ سوم در سال ۲۰۲۰ روند قیمتی بیت کوین دوباره صعودی شد.

توجه کنید که بعد از افزایش قیمت بیت کوین ناشی از هاوینگ، ارزهای دیجیتال نوسان‌های شدیدی را تجربه می‌کنند؛ زیرا هاوینگ به‌تنهایی محرک افزایش قیمت به حساب نمی‌آید. یک یا دو سال بعد از هاوینگ، ارزش بیت کوین کاهش پیدا کرده و در هاوینگ بعدی شاهد بالا رفتن ارزش آن هستیم. معامله‌گران حرفه‌ای از روند قیمتی بازار ارزهای دیجیتال در این سال‌ها استفاده می‌کنند تا به سوال چرا ارز دیجیتال سقوط کرد، پاسخ دهند و جلوی ضررهای سنگین را بگیرند.

چرا ارز دیجیتال سقوط کرد؟

ارتباط تنگاتنگ بازار ارزهای دیجیتال با بازار سهام

بازار ارزهای دیجیتال ارتباط نزدیکی با بازار سهام دارد. اگر روند نزولی در بازار سهام دیده شود، همین روند به احتمال زیاد در بازار کریپتو نیز تکرار خواهد شد. بسیاری از عوامل که بر بازار سهام تاثیر می‌گذارند، روی قیمت کریپتو نیز موثر هستند. طبق گزارش‌های اینوستوپدیا در اواخر سال ۲۰۲۱ تا اواسط سال ۲۰۲۲، قیمت ارزهای دیجیتال به‌طورمشابه با قیمت سهام فرازونشیب داشته است.

کاهش ۶ درصدی سهام شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آمازون، تسلا و اپل ریزش بازار ارزهای دیجیتال را نیز به همراه داشت. این در حالی است که بازار کریپتو به‌طورایده‌آل باید مستقل از بازارهای مالی سنتی مانند نزدک عمل کند. به همین خاطر است که تحلیل تکنیکال به‌تنهایی جواب‌گوی رسیدن به سود در بازارهای مالی نیست و همه معامله‌گران باید بدانند تحلیل فاندامنتال چیست و چگونه از آن برای موفقیت استفاده کنند.

افزایش نرخ بهره در آمریکا؛ یکی از مهم‌ترین دلایل حمام خون در بازار کریپتو

فدرال رزرو آمریکا برای کاهش تورم، تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفته است. گزارش‌های وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که فدرال رزرو از استراتژی تهاجمی برای افزایش قیمت بدهی، کاهش هزینه‌ها و مهار تورم استفاده می‌کند. افزایش تهاجمی نرخ بهره معمولا به‌عنوان شاخص اصلی رکود در نظر گرفته می‌شود.

پس از انتشار این خبر، بازار سهام و همچنین بازار کریپتو شاهد افت شدیدی بود. در نتیجه سرمایه‌گذاران اعتمادشان را از دست دادند و شروع به فروش دارایی‌های دیجیتال خود کردند؛ بنابراین کاهش تقاضا باعث ایجاد حمام خون در بازار ارزهای دیجیتال شد.

چرا ارز دیجیتال سقوط کرد؟

تنظیم سیاست‌های جدید در کشورهای مختلف علیه ارزهای دیجیتال

حرکت قیمتی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ مانند یک ترن هوایی بوده است. در این سال افزایش شدید و کاهش ناگهانی ارزهای دیجیتال بسیاری از فعالان این حوزه را شگفت‌زده کرد. در سال‌های اخیر، بازار کریپتو تحت نظارت دولت‌های جهانی بوده است و آن‌ها همواره تلاش می‌کنند تا سیاست‌هایی برای ارزهای دیجیتال تنظیم کنند. به‌عنوان مثال، دولت هند نه‌تنها استفاده از ارزهای دیجیتال را قانونی نکرده، بلکه ۳۰ درصد مالیات برای سرمایه‌گذاران کریپتو وضع کرده است. همچنین بانک مرکزی روسیه قصد دارد استفاده و استخراج رمز ارزها در خاک روسیه را ممنوع کند. سیاست سایر کشورهای بزرگ جهان مانند چین و همچنین جنگ روسیه علیه اوکراین از دلایل دیگر سقوط ارزهای دیجیتال هستند.

با دوره آموزشی داجکس، جلوتر از بازار حرکت کنید!

در این مقاله به بررسی دلایل قرمز شدن بازار رمزارزها و پاسخ به پرتکرارترین سوال روز، یعنی چرا ارز دیجیتال سقوط کرد، پرداختیم. کاهش و افزایش شدید قیمت‌ها در انواع بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال همواره می‌تواند فعالان این حوزه را شگفت‌زده کند؛ اما کسانی که به‌صورت حرفه‌ای آموزش دیده باشند، راحت‌تر از سایر افراد می‌توانند سقوط بازار را پیش‌بینی کرده و حتی از بازارهای منفی هم سود دریافت کنند؛ بنابراین نقش آموزش اصولی و کسب دانش لازم را در موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال نادیده نگیرید. تیم متخصص داجکس با تکیه بر دانش و تجربه چندین ساله خود، به شما کمک می‌کند تا مسیر حرفه‌ای شدن در معامله‌گری را به‌سرعت طی کرده و احتمال موفقیت در این بازار را افزایش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس dogex.ae مراجعه کرده و برای تهیه بسته آموزشی متناسب با نیاز خود، از کارشناسان داجکس مشورت بگیرید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1648093

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =