هادی حجازی‌فر از جزئیات «جشنواره مبارک» می‌گوید/افزایش بودجه ۴۰۰ درصدی داشتیم

مهر نوشت: «هادی حجازی فر دبیر جشنواره نمایش عروسکی جزئیات برگزاری این رویداد را تشریح و عنوان کرد در تلاش است تا یکی از سالن‌های تئاتر شهر به صورت اختصاصی به اجرای نمایش عروسکی اختصاص یابد.»

صبح امروز سه شنبه ۱۴ تیر نشست رسانه ای نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک با حضور هادی حجازی فر دبیر جشنواره و کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست رسانه ای کاظم نظری عنوان کرد: از آقای حجازی فر تشکر می کنم که با وجود وقت کمی که داشتیم قبول زحمت کرد و مسئولیت دبیری جشنواره را پذیرفت و به سرعت و با همفکری استادان و صاحب نظران تئاتر عروسکی دبیرخانه را تشکیل و فراخوان را تنظیم کردند. از او می خواهم با برگزاری جشنواره نمایش عروسکی در توسعه نمایش عروسکی اهتمام بورزد.

حجازی فر نیز در ادامه بیان کرد: تلاشمان این است که جشنواره ای متفاوت داشته باشیم. با همفکری و نشست هایی که با خانواده عروسکی برگزار شد فراخوان جشنواره با توجه به آسیب شناسی دوره های قبل تدوین شد. تلاش کردیم فراخوان جامع و کامل باشد اما طبعا ایراداتی دارد ولی همه تلاش ما این است که جشنواره را به بهترین شکل ممکن و بدون نقص برگزار کنیم. این مطلب را هم شفاف بگویم که هرجا احساس کنیم اشتباه کردیم به اشتباه‌مان اعتراف می کنیم و روندمان را تغییر می دهیم. الان تحرک دادن به جشنواره ای که مدت هاست درجامانده و نزدیک به ۴ سال است که به دلیل کرونا و مسائل دیگر راکد بوده، سخت است اما مطمئنم اتفاقات خوبی می افتد. با خیلی از دوستان برای حضور در این دوره صحبت کردیم تا دست به تولید بزنند.

هادی حجازی‌فر از جزئیات «جشنواره مبارک» می‌گوید/افزایش بودجه ۴۰۰ درصدی داشتیم

وی تاکید کرد: «همیشه بهانه تولید تئاتر عروسکی جشنواره‌ها بوده‌اند و حالا تصور کنید کسی که ۴ سال قبل وارد دانشگاه شده تا به حال چقدر کم کار عروسکی دیده‌است. از آقای سالاری و نظری کمال تشکر را دارم که در این فرصت کم برای راه اندازی جشنواره از ما حمایت کردند. امیدوارم بتوانیم از دوستان شهرداری و میراث فرهنگی هم برای برگزاری هرچه باشکوه جشنواره کمک بگیریم.»

این هنرمند درباره جزئیات برگزاری این دوره از جشنواره توضیح داد: «جشنواره بر اساس درجه‌بندی مخاطب در سه بخش برگزار می‌شود. از امروز ۱۴ تیر از طریق سایت جشنواره ثبت نام انجام خواهد گرفت. در این دوره ۴۰ نمایش داریم که ۱۰ نمایش متعلق به بخش فضای باز و ۳۰ نمایش نیز در بخش بزرگسال و کودک و نوجوان حضور خواهند داشت که البته با توجه به کیفیت کارها قابلیت افزایش آثار وجود دارد.»

حجازی‌فر با اشاره به تغییرات فراخوان این دوره عنوان کرد: «در این دوره بخش بازخوانی متون را حذف کردیم و فقط گروه‌ها بازبینی خواهند داشت. همچنین برای حفظ انگیزه بچه ها به ۲۰ گروهی که در بازبینی رد شده‌اند هم کمک هزینه پرداخت خواهد شد تا هزینه تمرین و آماده‌سازی کارهایشان تامین شود. کمک هزینه ها بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان در بخش صحنه‌ای و برای بخش فضای باز بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان خواهد بود، البته می‌دانیم که هزینه نمایش‌های عروسکی بسیار زیادتر از کارهای دیگر است.»

کارگردان نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» یادآور شد: «در این دوره ۲ تغییر عمده در فراخوان داشته‌ایم؛ اول اینکه چون بچه‌های عروسکی در حوزه‌های دیگر فعال هستند در فراخوان این بند که یک کارگردان فقط با یک نمایش می‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد حذف شده‌است و مساله بعدی درباره کارهایی است که از سه دوره قبل تر در جشنواره حضور داشتند و کمتر دیده شدند که این آثار می‌توانند دوباره در جشنواره حضور یابند. حیف است بچه‌های جوان عروسکی از دیدن نمایش‌های تاثیرگذار سال‌های گذشته محروم باشند.»

وی درباره رقابتی برگزار شدن جشنواره گفت: «این دوره جشنواره ۱۱۰ درصد رقابتی برگزار خواهد شد و خیلی امید داریم که بتوانیم چند چهره را به دنیای عروسکی معرفی کنیم. همچنین جایزه ویژه‌ای هم برای دوستانی داریم که به بچه های عروسکی کمک می‌کنند یا طرح ویژه ای برای اجرای‌شان دارند. از طرف دیگر تلاش می‌کنیم برنامه ریزی به شکلی باشد که گروه‌ها یک روز کامل سالن را در اختیار داشته باشند و از سالن های خصوصی هم برای برگزاری جشنواره کمک می‌گیریم. همچنین مهمترین بزرگداشت ما در این دوره برای آقای حسن دادشکر خواهد بود که امیدوارم از لحاظ روحی و جسمی در حالشان تاثیرگذار باشد.»

هادی حجازی‌فر از جزئیات «جشنواره مبارک» می‌گوید/افزایش بودجه ۴۰۰ درصدی داشتیم

این کارگردان درمورد میزان بودجه جشنواره بیان کرد: «می‌توانم همین را بگویم که جشنواره امسال نسبت به دوره گذشته افزایش بودجه ۴۰۰ درصدی داشته‌است. چون این پول از بودجه تئاتر هزینه می‌شود تمام تلاشم را می‌کنم تا زمان برگزاری جشنواره این بودجه را به جیب تئاتر بازگردانم و امیدوارم که بتوانم اعلام کنم این جشنواره صددرصد با هزینه‌ای خارج از تئاتر برگزار شده‌است چون معتقدم تئاتر عروسکی این توان را دارد که هم درآمدزایی کند و هم مورد توجه قرار گیرد.»

وی تاکید کرد: «صادقانه بگویم شاید اگر کسی جای «کاظم نظری» که خودش اهل تئاتر است، بود این اتفاق نمی‌افتاد. من عمیقا باور دارم که تئاتر عروسکی توان این را دارد که بخش خصوصی را پای کار بیاورد.»

نظری نیز در این زمینه عنوان کرد: «جشنواره تئاتر عروسکی برای ما جشنواره ویژه‌ای است و به دلیل ماهیتش در همه جای دنیا مورد توجه قرار دارد. نه تنها من بلکه معاون هنری و وزیر ارشاد نیز در تلاش برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن جشنواره هستند.»

حجازی‌فر درباره بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد: «بخش بین‌الملل خیلی مهم است و تلاش می‌کنیم که‌ کارهای خوبی را به این بخش دعوت کنیم. ارتباط‌های بین‌المللی از طریق همه بچه‌هایی که ارتباط دارند در حال انجام است و امیدواریم‌ بتوانیم با کمک بچه های عروسکی و مساعدت دوستان در اداره کل هنرهای نمایشی ورک شاپ، داور بین‌المللی و برنامه‌های جذاب بین‌الملی داشته باشیم. در بخش بین الملل اولویت‌مان کار خوب است و تعارف هم نداریم چون این پول از جیب مردم هزینه می‌شود، ازاین‌رو فارغ از نام‌ کشورها دوست داریم پذیرای نمایش‌های باکیفیت داشتیم.»

در ادامه نظری درباره حمایت از اجرای عمومی آثار بعد از جشنواره بیان کرد: خبر خوب این است که حمایت‌ها و کمک هزینه‌هایی که در جشنواره به گروه‌ها داده می شود به شکلی خواهد بود که بعدا شرایطی برای اجرای گروه‌ها فراهم کند و محصولی که از این‌ جشنواره بیرون می آیند بتوانند یک سال تئاتر عروسکی را تامین کنند. جشنواره نمایش عروسکی یک‌ رویداد شهری است، ‌انعکاسش باید برای همه باشد از این رو در تلاش هستیم نمایش‌های جشنواره به شهرستان‌ها هم اعزام شوند.»

تشریح جزئیات جشنواره «مبارک»/ افزایش بودجه ۴۰۰ درصدی داشتیم

حجازی‌فر در این زمینه افزود: «نتوانستم این قول را بدهم که جشنواره همزمان در استان‌ها هم برگزار شود اما قرار بر این است که یک‌ کارشناس برای گروه‌های شهرستانی که در جشنواره پذیرفته می‌شوند، اعزام شود تا در همه مراحل همراه‌شان باشد و به آنها راهنمایی دهد. همچنین حمایت از تولید برای اجرای آثار را خواهیم داشت و تلاش می کنیم محل و سالن تمرین نیز در اختیار گروه‌ها قرار دهیم.»

وی درباره همراه کردن و حضور مردم عادی و خانواده‌ها با جشنواره گفت: «یکی از مهمترین برنامه‌های ما درگیر کردن خانواده‌ها با تئاتر عروسکی در افتتاحیه و اختتامیه است اما باید برنامه‌ای تدارک ببینیم که با وجود عمومی‌تر شدن جشنواره بتوانیم امنیت را برای خانواده‌ها تامین کنیم و در حریم تئاتر شهر فضا برای حضورشان فراهم شود.»

این بازیگر تئاتر و سینما ادامه داد: «من به عنوان یک عضو خانواده عروسکی نگران خالق‌ها هستم نه مخلوق‌ها. تفاضا برای تولید آثار عروسکی وجود دارد و باور دارم تئاتر عروسکی به‌راحتی می تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و خودگردان باشد اما نیازمند حمایت مسئولان است. خروجی این دوره جشنواره را ما سال بعد خواهیم دید. باور دارم همه هنرمندانی که دارند در این حوزه فعالیت می کنند محصول همین جشنواره هستند. اگر ما بتوانیم انگیزه و امید را به خالقان نمایش عروسکی بازگردانیم به هدف‌مان رسیده ایم.»

وی تاکید کرد: «همچنین امیدوارم با مساعدت آقای نظری و محمد جواد طاهری رئیس تئاتر شهر این‌ امکان فراهم شود که یکی از سالن های تئاتر شهر برای همیشه به اجرای نمایش های عروسکی اختصاص پیدا کند و ما این اتفاق را در اختتامیه اعلام کنیم. از شهرداری تهران و شرکت ها و موسسات نیز خواهش می‌کنم که با ما همراهی کنند. هرچند وظیفه شهرداری است که از نمایش عروسکی حمایت کند و عناوینی که در بیلبوردها درباره شهر تهران می‌آیند، در عمل هم اتفاق بیفتد. خانواده عروسکی، خانواده نجیبی است اما امیدواریم با توجه به اینکه صداسازی هم بلدیم، برای تحقق خواسته هایمان مجبور نشویم فرکانس صدای خود را بالا ببریم.»

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1648249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =