خارجی‌های بنجل!

تیم فوتبال پرسپولیس معمولا از خرید بازیکنان خارجی ضربه خورده هرچند در این میان نفراتی هم بودند که عملکرد خوبی از خود نشان دادند.

زاوش محمدی: تیم فوتبال پرسپولیس همواره در ادوار لیگ برتر به خرید بازیکن خارجی علاقه نشان داده، اما به‌جز چند مورد، بقیه آن‌ها عملکرد مثبتی نداشتند و باعث بروز مشکلات زیادی برای این باشگاه شده‌اند. حالا برای فصل جدید هم یحیی گل محمدی اصرار عجیبی برای جذب کاسیانو مهاجم برزیلی دارد که عملکردش چندان چنگی به دل نمی زند. به همین دلیل به بررسی بازیکنان خارجی پرداختیم که در سال‌های اخیر به پرسپولیس آمدند و کیفیت لازم را نداشتند.

عجیب‌ترین قرارداد پرسپولیس

یکی از عجیب‌ترین قراردادهای باشگاه پرسپولیس با یک بازیکن خارجی در لیگ برتر، در دومین دوره این رقابت‌ها شکل گرفت. کریستوفر ره بازیکن لیبریایی بود که حتی بدون حضور در تهران، با باشگاه قرارداد بست و سپس از پرسپولیس غرامت گرفت.

فاجعه لیگ چهارم

سامبو جوچی از بی‌کیفیت‌ترین خارجی‌های تاریخ پرسپولیس است. او که در لیگ چهارم به پرسپولیس آمد بدیهی‌ترین اصول فوتبالی را هم نمی‌دانست و به معنای واقعی کلمه، یک توریست بود. ایلیا پرسکی هم دیگر خارجی پرسپولیس در لیگ چهارم بود که در پست دفاع وسط بازی می‌کرد و از بدترین مدافعان ادوار لیگ برتر به شمار می‌رفت. کارلوس ریوه بازیکن پانامایی که سابقه‌ی بازی برای تیم ملی کشورش را هم داشت، عملکرد بسیار ضعیفی در تمرینات پرسپولیس نشان داد تا بدون بازی برای این تیم، باشگاه را ترک کند. البته این بازیکن بعدها با شکایت خود از باشگاه برای عدم دریافت مبالغ قراردادش، برای پرسپولیس دردسرساز شد.

امتیازاتی که سوخت

افشین قطبی در لیگ هفتم و هشتم روی نیمکت پرسپولیس حضور داشت، او که توانست سرخ‌پوشان را قهرمان لیگ برتر کند، اما در زمینه خریدهای خارجی کارنامه خوبی ندارد. در لیگ هفتم کسر ۶ امتیاز به خاطر شکایت رافائل ادرهو مهاجم نیجریه‌ای به پرسپولیسی که رقابت تنگاتنگی با سپاهان برای قهرمانی داشت ضربه زد. این شکایت مربوط به دو فصل قبل بود و به پرسپولیس و قطبی ارتباطی نداشت اما با وجود کسر ۶ امتیاز، در پایان شاگردان قطبی فاتح لیگ شدند.

در مورد این بازیکن نیجریه‌ای گفته شد در امارات کارگری می‌کرد. او در زمان مدیرعاملی محمدحسن انصاری‌فرد که در حال حاضر هم دوباره همین سمت را در پرسپولیس در اختیار دارد، جذب تیم شد. قرارداد ادرهو پیش از حاضر شدن جواب آزمایشات پزشکی، منعقد شده بود. این بازیکن هپاتیت داشت و به همین خاطر قرارداد وی فسخ شد، اما او توانست از پرسپولیس به فیفا شکایت کند و خساراتش را بگیرد.

خارجی‌های بنجل!

داستان دی‌کارمو و توره

یکی دیگر از بازیکنان خارجی که در زمان قطبی خریداری شد، خورخه کونستانتینو گائونا آراندا بازیکن اهل پاراگوئه بود. این هافبک ۲۲ ساله پاراگوئه قراردادی شش ماهه با باشگاه پرسپولیس به ثبت رساند. او ۷ جلسه در تمرینات پرسپولیس حضور داشته و قطبی با توجه به مصدومیت‌های پیاپی الونگ الونگ و کریم باقری در طول نیم فصل اول از کاشانی خواسته بود که مقدمات حضور آراندا در پرسپولیس را فراهم کند، اما این بازیکن تنها یک نیمه برای سرخ‌پوشان پایتخت بازی کرد. دیگر افتضاح خرید خارجی در زمان قطبی پائولو روبرتو دی‌کارمو، مهاجم برزیلی بود که گفته می‌شد ۱۷ گل در ۱۹ مسابقه در لیگ برزیل به ثمر رساند، اما نمایش ناامیدکننده‌ای در پرسپولیس داشت. در مورد ابراهیم توره، اما موضوع فرق می‌کند. پرسپولیس برای لیگ هشتم ابراهیم توره را از پیکان به خدمت گرفت. توره در پرسپولیس عملکرد درخشانی داشت و موفق شد با ۱۱ گل زده در لیگ برتر بهترین گلزن این باشگاه در لیگ هشتم شود اما در اواسط فصل با دعوا و درگیری و حواشی که ساخت، از چشم هواداران افتاد.

خارجی‌های بنجل!

باز هم یک برزیلی بی‌کیفیت

وسلی برازیلیا مهاجم برزیلی در ۲۸ سالگی و در لیگ نهم به پرسپولیس پیوست. او در زمانی به پرسپولیس آمد که زلاتکو کرانچار هدایت پرسپولیس را برعهده داشت. این بازیکن چهارده بازی کرد و دو گل به ثمر رساند. برازیلیا در نیم فصل و تعطیلات از ایران رفت و گفته می‌شد که فرار کرده است، اما بعد از مدتی بی‌خبری دوباره به تمرینات برگشت. هرچند او دیگر تا پایان مسابقات برای این تیم بازی نکرد.

خارجی‌های بنجل!

آفریقایی بیمار

هروه اوساله مدافع بورکینافاسویی در لیگ دهم به پرسپولیس پیوست، اما یک ماه پس از قراردادش این تیم را به علت بیماری ترک کرد و بعد از آن به تیم مولودیه الجزایر پیوست. اوساله در اردوی پرسپولیس در آلمان مورد توجه علی دایی قرار گرفته بود.

دایی خرید، استیلی اخراج کرد

سکوبرت مدافع اهل مالی که سابقه بازی در تیم‌های مختلف اروپایی از جمله موناکو و تروا فرانسه، وست برومویچ انگلیس و پانیونیوس یونان را در کارنامه داشت و ملی‌پوش بود بعد از حضور در تمرینات پرسپولیس در فصل لیگ یازدهم توسط علی دایی جذب شد، اما در اغلب بازی‌ها نیمکت‌نشین بود و با انجام تنها ۵ بازی برای پرسپولیس با نظر حمید استیلی، سرمربی وقت تیم کنار گذاشته شد.

خرید معمولی گل‌محمدی

ولاتکو گروزدانوسکی هافبک اهل مقدونیه در لیگ دوازدهم و در زمان مربی‌گری یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس پیوست و عملکرد قابل قبولی داشت هرچند او هم مانند بسیاری دیگر از خارجی‌های پرسپولیس، به دلیل عدم دریافت مطالباتش از باشگاه به فیفا شکایت کرد.

خارجی‌های بنجل!

مارکوپولو ناموفق

مارکو پروویچ هافبک چپ پای سابق ستاره سرخ بلگراد، بازل سوئیس و نیوانگلند امریکا که در نقاط مختلف جهان بازی کرده بود، عملکرد خوبی در پرسپولیس داشت و به عنوان یک هافبک، در ۱۵ بازی ۲ گل برای سرخ‌پوشان تهران به ثمر رساند.

خارجی‌های بنجل!

خریدهای عجیب برانکو، از اوکراینی‌ها تا گولچ

اولکسی پلی‌یانسکی که به عنوان مدافع میانی در لیگ شانزدهم و در زمان برانکو به پرسپولیس آمد، اضافه وزن داشت و هیچ‌گاه به کار پرسپولیس نیامد. او بعد از رفتن از پرسپولیس، هیچ تیمی پیدا نکرد. اما دیگر خرید اوکراینی ناموفق همان فصل برانکو، ولادیمیر پریموف مهاجم بود که بعد از پرسپولیس به تیم اولکساندریا از لیگ برتر اوکراین پیوست. او آنجا ۷ بازی انجام داد و گلی نزد، اما بعد از آن به تیم المپیک دونتسک رفت که در این تیم هم ۵ بازی ۹۰ دقیقه‌ای و ۲ بازی یک نیمه‌ای انجام داد.

آنتونی گولچ یکی دیگر از خریدهای عجیب برانکو بود. این مدافع استرالیایی هم در لیگ شانزدهم به عضویت پرسپولیس درآمد و بعد از تعطیلات ابتدای فصل راهی کشورش شد و هرگز بازنگشت. او در ادامه با شکایت از باشگاه مطالبات خود را بدون اینکه دقایقی برای این تیم به میدان برود دریافت کرد. غرامتی که ده برابر بیشتر از قراردادش بود!

خارجی‌های بنجل!

۲۵۲ یورو برای روپایی پشت‌دروازه

جونیور براندائو مهاجم برزیلی این فصل پرسپولیس روزهای بسیار بدی را در ایران تجربه کرد. جونیور بعد از سپری شدن هفته‌ها از آغاز لیگ، هیچ آمار گلی را برای خود ثبت نکرد. این مهاجم ۵۰۰ هزار یورویی که قراردادش را فسخ کرد، در اواخر حضورش با دستور کالدرون سرمربی پرسپولیس در تمرینات گروهی تیم شرکت نمی‌کرد و تنها در پشت دروازه روپایی می‌زد.

خارجی‌های بنجل!

کروات بی‌کیفیت

برانکو ایوانکوویچ در یکی از جنجالی‌ترین تصمیماتش روی نیمکت پرسپولیس، در پنجره زمستانی نقل‌وانتقالات گادوین منشا را کنار گذاشت و ماریو بودیمیر کروات را به‌جای او برای پیشانی خط حمله تیمش جذب کرد. برانکو در توجیه این تصمیم، به وضوح به آمار پایین گلزنی منشا اشاره کرد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسید او مهاجمی جذب خواهد کرد که متخصص گلزنی باشد، اما بودیمیر اینطور نبود.

۲۵۶ ۲۵۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1648348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 1
    سطح فوتبال ما همینه
  • تاج IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    7 0
    درسته اینا برای باشگاه هزینه زیاد داشتن و دردسر ساز شدن ولی خیلیا پولایه خوبی به جیب زدن حتماً که اینارو می آوردن پرسپولیس.به این لیست استوکس و اوساگونا و تاجیکستانیا و تمیرف رو .........هم اضافه میکردین.