۳۴ نفر
۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
آیا غرب دوباره پیروز است؟

حتی اگر تهاجم روسیه به اوکراین به طور کامل شکست بخورد، غرب همچنان باید با دنیای آشفته دست و پنجه نرم کند.

سونامی جدیدی از تفکرات فاتحانه در پایتخت های غربی به ویژه در واشنگتن و لندن در حال به پا خاستن است: تهاجم غیرمشروع روسیه به اوکراین خنثی شده است. اوکراینی ها برای دفاع از آزادی خود مبارزه ای باشکوه به راه انداختند. همبستگی جدیدی بین آمریکا و اروپا شکل گرفته است. تحریم های مشترک غرب اقتصاد روسیه را فلج و منزوی کرده است. مطمئناً چین با فکر گذاشته شدن چنین تحریم‌هایی علیه خودش لرزه بر تنش می افتد.

تنها یک مشکل بنیادی با ذهنیت پیروزی گرایانه وجود دارد. این ذهنیت باعث خطاهای ژئوپولتیکی می شود و به همان ترتیبی که غرب لحظه پایان تاریخ پسا جنگ سرد را به هدر داد بار دیگر می تواند پیروزی پس از جنگ اوکراین را به هدر دهد مگر آنکه بخصوص ایالات متحده بپذیرد که واقعیت های ژئوپولتیکی تغییر نکرده است که اینجا به چند مورد آن اشاره می کنیم:

اول اینکه غرب هنوز تنها ۱۲ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد. بقیه ۸۸ درصد هستند. درست است که اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل متحد رای دادند تا تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کنند اما کشورهایی که رای ممتنع دادند بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. این خیلی مهم است که ۸۸ درصد از جمعیت جهان، مسئله اوکراین را به عنوان جنگ خیر و شر یا جدال دموکراسی در برابر خودکامگی نمی بینند بلکه آنها آن را پروژه ای برای فلج کردن روسیه می داند. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، علناً به این موضوع اعتراف کرده است. ببسیاری از کشورهای جهان، از جمله دوستان ایالات متحده، مانند هند، فلج شدن روسیه را مطابق منافع ملی خوشان نمی بینند.

دوم، اقدامات غرب علیه روسیه، به ویژه تحریم های اقتصادی و مصادره دارایی های بانک مرکزی روسیه واقعاً عالی بود. این اقدامات قدرتمند بودند. چینی ها در حال حاضر در خواب هم نمی بینند که روزی تحت تحریم های مشابهی قرار بگیرند با این وجود اینکه چین برای دفاع ازخود در برابر تحریم های مشابه برنامه ریزی نکند کاملاً غیرمسئولانه است. از این رو، اگر مثلا ده سال بعد گلوله های مشابهی به سمت چین شلیک شود، بی تاثیر خواهند بود. چین برای اینکه تحت چنین شرایطی از تحریم ها لطمه نخورد وابستگی خود را به دلار آمریکا به تدریج کاهش خواهد داد و به مرور جهانی موازی از کشورهایی که بیشتر به اقتصاد چین گره خورده اند، پدیدار خواهد شد.

ثالثاً، برای اکثر کشورهای جهان عاقلانه نیست که از چین در مورد مصون کردن خودش در برابر تحریم های غرب پیروی نکنند. حتی کشورهای متحد غرب مانند عربستان سعودی و آفریقای جنوبی نیز می خواهند خود را در برابر تحریم ها بیمه کنند. کوتاه فکری غرب در برخورد با روسیه با تلاش های نابخردانه برای حذف روسیه از نشست آتی G۲۰ آشکار می شود. کشورهای G۷ که از حذف روسیه از گروه ۲۰ حمایت می کنند، حدود ۱۱ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. کشورهایی که از حذف روسیه حمایت نمی کنند، بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. همانطور که سفیر اندونزی، نگوراه سواجایا اخیراً گفت: تحت فشار قرار دادن اندونزی زمانی که تلاش دارد با همه کشور های G۲۰ بخصوص کشورهای در حال توسعه در ارتباط باشد ناعادلانه است.

به‌طور خلاصه، حتی اگر تهاجم روسیه به اوکراین به طور کامل شکست بخورد،غرب به‌جای اینکه پیروزی به دست آورد، باید با دنیای آشفته‌ای دست و پنجه نرم کند، جایی که اکثر کشورهای جهان، سعی می کنند خود را در برابر ایالات متحده و چین مصون کنند.

خیلی از کشورها هنوز هم خاطراتی از فعالیت های استعمارگرانه غرب دارند. کمتر کسی در لندن یا پاریس به یاد می آورد که آنها تلاش کردند تایلند را مستعمره کنند. ولی تایلندی ها به خوبی به یاد دارد که تزار روسیه به تایلند کمک کرد تا در این دوره تاریک از تاریخ تایلند عبور کند.

عاقلانه ترین کاری که اکثر سیاستگذاران در واشنگتن باید انجام دهند این است که این طرز فکر فاتحانه را کنار بگذارند و محاسبات ژئوپلیتیکی سختی انجام دهند. این محاسبات نشان خواهد داد که تلاش آمریکا و انگلیس برای تضعیف و سرنگونی کامل روسیه عاقلانه نیست. چرا که روسیه ناپدید نخواهد شد. روسیه عصبانی و بیگانه به نفع اروپا نیست. روسیه تا هزار سال آینده همسایه اروپا خواهد بود و روابط خوبی با اکثر کشورهای جهان، به جز غرب (۱۲ درصد) خواهد داشت.

وینستون چرچیل زمانی توصیه کرد: «در هنگام پیروزی جوانمرد باش».

در مورد اوکراین، بر اساس فرمول هنری کیسینجر استقلال سیاسی اوکراین، بی طرفی بین المللی و آشتی ملی بهترین راه برای خروج از این بحران خواهد بود. اینک اکثر کشورهای جهان (۸۸ درصد) واقعاً از اینکه هیچ صدایی درغرب از صلح در اوکراین حمایت نمی کند، شوکه شده است، آنها فقط از سمت غرب صدای بلند طبل های جنگ را می شنوند. آنها موافق هستند که پوتین باید به دلیل حمله به اوکراین محکوم شود اما همچنین معتقدند که تلاش کامل برای شکست و حذف پوتین غیرعاقلانه است. نکته پایانی این است که صلح آشفته ای که نظم جهانی را حفظ کند بر بی ثباتی ناشی از درگیری طولانی ارجحیت دارد.

*نویسنده: Kishore Mahbubani

*منبع : National Interest

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1649595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    مطالبی که مطرح کردید خالی از منطق و نادرست می باشد برای اثبات ادعایی خود دوتا دلیل آوردید که البته در اصل اشاره هر دو به این است که 88 % مردم ( چین و روسیه) مخالف غرب بوده چنین ادعایی نادرست است چرا که این دوکشور بصورت دیکتاتوری اداره میشوند لذا نطر رهبران این دوکشور هم نطر با مردم آنها نبوده برای مثال پوتین با دستکاری قانون اساسی خود را ریس جمهور مادام العمر کرده و تمامی روزنامه و جراید حق انتقاد از حمله روسیه به اکراین را ندارند حتی بایستی بجای حمله از عملیات ویژه نام ببرند لذا این جنگ همان جنگ بین دمکراسی و دیکتاتور هاست و مشاهده نزدیک شدن دمکراسی به مرزهایشان باعث نابودی این حکام دیکتاتور میشود و دسته بندی جهانی هم در اصل بین قطب دیکتاتوری و دمکراسی است ولی از اینکه به پیروزی اکراین معترف بودی، حرف درستی بود
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      خیر، منظور از ۸۸% هر چیزی به غیر از اروپا و آمریکای شمالیه که واقعا همینطور بود، همه به جز غرب اعلام بی طرفی کردن. حالا تمام اینها دیکتاتور هستن؟! در ضمن چیزی به نام دموکراسی وجود ندارد ، در تمام کشور ها یک حزب حاکم هست که اجازه نمیده بقیه قدرت بگیرن مثلا تو آمریکا تفکر لیبرال حاکم هست و انتخابات فقط بین زیر مجموعه هاست. اینکه چه حکومتی خوب هست همون نظر ارسطو که حکومتی است که بر اساس فضیلت باشه، یعنی مسئولانش مصلح باشند حال خواه سلطنت باش یا هر چیز دیگری.
    • علی IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      بنده با حرف های شما در مورد چین موافقم چون چینی ها حتی به فضای مجازی هم دسترسی خوبی ندارند ولی درباره ی روسیه اینطوری نیست و طبق نظرسنجی اخیر بسیاری از مردم روسیه موافق سیاست های پوتین هستند
    • CA ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      12 4
      شما هم فقط شعار دادی و چاشنی دمکراسی بازی. منبع آماری خودت کجاست.. ۸۸٪ شامل نه فقط چین، روسیه، بلکه هند ، اندونزی و..و...همینطور 120 کشور جهان سوم هست..
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    بله نظریه ای کاملا واقع بینانه برای واقع بینان اما سوال اینجاست که زلنسکی دلقک هم واقع بین است و یا فکر می‌کند در یک کمدی است و واقعی نیست آدم بی عقلی که تاکنون حتی فکر نکرده که چرا غربی که خود را حامی تمام قد صلح و ثبات جهانی می داند تا بحال از کوچکترین تلاشی برای صلح دریغ نموده و بجای ارسال تسلیحات و قراردادن اکراین بعنوان گوشت قربانی دم توپ روسیه برای صلح و ثبات این کشور قدم بر نمی دارد تنها احمقی مانند زلنسکی می‌توانست اینقدر احمق باشد که ملت و کشورش را بعنوان پیاده نظام غرب علیه روسیه به صف کند و احمق تر اینکه هنوز به این باور نرسیده که این جنگ غرب با روسیه است و اکراین هزینه آن را می پردازد هنوز به این باور نرسیده که اکراین خاک روس بوده و اگر روند دیگر کشورها را در پیش می گرفت نه تنها در بهترین حالت ممکن به توسعه و پیشرفت می رسید بلکه جایگاه خود را به مرور در جهان تثبیت می‌کرد اما متاسفانه ملت اکراین سرنوشت خود را به دست احمقی بنام زلنسکی سپرده با هیاهوی غرب اکراین را نابود کرد و فکر می کند پیروز است و هنوز نفهمیده روسیه هنوز به میدان نبرد تمام عیار ورود نکرده
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      روسیه ورود نکرده چند ماه داره زور میزنه نمیتونه ...روسیه قدرت توخالی بیشتر نبود ...بنظرت ایران دچار ایطور جنگی بشه روسیه ایطور حمایت میکنه یا مثل الان توسوریه به اسراییل مجوز بمباران ایرانی ها رو میده
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      به خدا اگر پوتین به فکر غیر نظامیا نبود الآن کی یف نابود شده بود.
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    اینکه هیچ کشور غربی از صلح حرفی نمی زنن نفع خود را میبینن روسیه ضعیف واوکراین و یران بنفع اوست ولی اوکراین با افکار نا بخردانه باعث ویرانی کشورش شده
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      10 48
      اوکراین و احتمالا مولدوای اخرین جایی تو اروپا هستند که پوتین بهشون حمله می کنه. چندان هم پیروزی حساب نمیشه چون بقیه اروپا عضو ناتو هستند. پوتین هم بره با چهار تا زمین سوخته که اشغال کرده حل کنه. حداقل اسکاندیناوی را اشغال می کرد که کلی شرکت و منابع طبیعی داره نه فقیر ترین کشورهای اروپای شرقی را.
    • حسن IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      لعنت به متجاوز
  • علیرضا IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    اصل مسئله ساده هست پوتین میگفت حمله نمی‌کند بایدن گفت حمله می‌کند و همگان دیدین چطوری روسیه بعد از گرجستان به اوکراین هم حمله کرد و سودای تجزیه این کشور و حتی در ابتدا اشغال کل اوکراین را داشت حالا شما اگر بجای غرب بودید چکار می‌کردید جالب اینجاست روسیه و شخص پوتین یک حکومت استبدادی دارد و مخالفان روسی در زندان هستند پس چه ارمغانی برای دیگران دارند البته بجز دیکتاتورها
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      4 43
      بزن به افتخارش، تحلیلگر قرن
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    تیتر خبر توجه نداره اگه روسیه پیروز هم بشه این آشفتگی ادامه دار خواهد بود،تا وقتی پول خوب به افراد شرور برسه گروههای اشرار قوی و قویتر خواهد شد،این پول ها باید قطع بشه تا پول کثیف آدم کثیف رو تکثیر نکنه
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    اما کشورهایی که رای ممتنع دادند بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند. این خیلی مهم است که ۸۸ درصد از جمعیت جهان، مسئله اوکراین را به عنوان جنگ خیر و شر یا جدال دموکراسی در برابر خودکامگی نمی بینند . عزیزم رای حاکمان لزوما رای مردم اون کشور نیست
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      97 10
      رای مردم توسط حاکمان شون اعمال میشه
  • جهان IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    88 درصد مردم جهان رو چطور به دست آوردی درستش حاکمان 88 درصد مردم دنیاست
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    خدا نیاورد روزی را که روسیه و چین بر جهان مسلط شوند آنوقت دنیا ارباب و رعیتی خواهد شد
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      نه الان که حقوق بشری آنگلو ساکسون را خیلی خوب میبینی
  • Qwe IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    نصف اوکراین فتح شده تمام زیرساختهاش ازبین رفته حالا خبر آنلاین هی خبر از اروپا و آمریکا ترجمه کنه و منتشر کنه که روسیه شکست خورده!!!!!
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      روسیه 20 درصد اوکراین را داره عربستان و 60 درصد یمن. الان این یعنی عربستان تو یمن پیروز شده؟
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      بدنیست نقشه مناطق اشغالی اوکراینو یه نگاه بندازی همین الان ،وبا خودت حساب کتاب کنی و ببینی چطوربعد شش ماه تجاوز پوتین, به این نتیجه رسیدی که روسیه نصف اوکراینو اشغال کرده وپیروز جنگ شده:))؟!؟!نتیجه دشمنی وناراحتی ازمقاومت مردم اوکراین میشه این کامنت خیالی وکینه ایه شما ،
    • گلادیاتور IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      223 2
      خبرآنلاین داره به سمت " زرد " پیش میره - متاسفانه - رساله اصلیشو گم کرده و بیشتر دنبال جذب مخاطبه
  • حق IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    88 درصد هم موافق غرب هست فقط بخاطر منافع خودشون اعلام بیطرفی کردن والا همه دنیا خواهان نابودی دیکتاتورهایی همچون پوتین و دوستانش هستن
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    طرز تفکر غربی ازنظر توسعه سیاسی واقتصادی ونظامی یکصد سال از شرق کمونیست جلوتر است وقطعا اونا تصمیمات تشون موفقتر وغالبتر ازشرقیهاست ودرهمه عرصه هاپیروزند
  • معلم IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    15 5
    چرچیل برای ملت ما پست تر از آن است که حدیثی از او به میان آید. وقتی ما در حصاری خارج از این جهان زندگی می کنیم، بی نظمی جهان مانند جنگ اول و دوم بر ما صدمه خواهد زد ولی نظم آن ثمری برای ما نخواهد داشت. تمدن مهمان فرهنگ هاست خواه ناخواه از غرب رخت بربسته به دیاری دیگر خواهد رفت.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    روسیه برای اینکه خودشو توشطح جهان مطرح کنه دست به حمله به اوکراین زد روسیه اگه بال وپر بگیره تهدیدی هست برای تمام جهان
  • کیا GB ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    ادامه جنگ اوکراین بیش از آنکه موجب اتحاد بلوک غرب علیه روسیه شود باعث اتحاد و انسجام کشورهای شرق و خودکفائی و تقویت رابطه بین آنها میشود، چرا که این کشورها بخوبی می دانند که برخلاف تبلیغات دروغ، این تجاوز غرب به روسیه بوده نه روسیه به اوکراین و در صورت شکست روسیه پس از آن نوبت چین، ایران و دیگر کشورهاست. روسیه و چین قابل تحریم شدن نیستند بلکه اتحاد شرق بوجود می آورند.
  • ع.ص IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    نویسنده محترم از قول چرچیل گفتند موقع پیروزی جوانمرد باش !!! غربی ها هیچ وقت جوانمرد نبوده و نیستند انگلیس به هیچ کس رحم نکرده و آمریکا هم بسیار بدتر از انگلیس است . فرانسه زمانی که به روسیه حمله برد پایتخت را آتش زد و ناجوانمردی خود را نشان داد اما بعدها روسیه تزاری بر فرانسه پیروز شد ولی پاریس را آتش نزدند و فرانسه را بخشیدند !! این جوانمردی است است که روس‌ها در فرانسه انجام دادند. متاسفانه غربزده ها واقعیت ها را نمی ببینند اینکه حکومت اوکراین را دموکراتیک تصور می کنند و تراژدی دونباس را نادیده می گیرند حاصل افکار غربگرایانه است .
  • داریوش IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    9 112
    به حاکمان و درصدهای کشککی کاری ندارم ولی بی شک هر انسان با وجدانی، تجاوز به کشور دیگر و کشتار بی رحمانه مردم آن ها را با، هر بهانه ای که باشد، محکوم می کند؛ چه هیتلر باشد، چه صدام ، .... و چه پوتین.
  • امیر IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    خوی استعمارگر غرب وحشی، سبب شد که روسیه به‌ناچار به اوکراین حمله کند؛ اروپا و آمریکا بر خلاف تعهدات خود به روسیه، ناتو را از طریق اوکراین، گرجستان و آذربایجان توسعه دادند؛ هدف غرب آن است که ناتو را در مرزهای روسیه، چین و ایران مستقر سازد؛ تا بتواند؛ این سه کشور را کنترل کند؛ از این روی روسیه برای دفاع از خود ناچار بود که واکنش نشان دهد؛ کاری که ایران هم دیر یا زود در برابر آذربایجان و ترکیه انجام خواهد داد.
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    با تحریم روسیه ساختار تحریم ها به شدت ضربه خواهد خورد غریبی ها نشان دادن که اسلحه ‌‌‌‌‌‌‌ای جز تحریم ندارند همین باعث میشه که بقیه کشور های ا دنیا وابستگی خودشون به دلار و یورو رو کاهش بدن
  • علی IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    امیدوارم کمر غرب وحشی بشکند و یقینا به همت مردان بزرگ خواهد شکست