امام خمینی : امروز همه چیز ما در معرض خطر است ؛ خطر از جانب دوستان نادان تفرقه‌افکن

جماران نوشت : امام خمینی در پیامی خطاب به ملت و دولت، در هفت بند توصیه هایی فرمودند.

امام خمینی (س) در هجدهم تیرماه سال ۵۸ در پیامی خطاب به ملت ایران، مسلمین و مستضعفین توصیه هایی را به آنان فرمودند. متن پیام امام به شرح زیر است:

"بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

میلاد شکوهمند امام امت و عصارۀ خلقت و وارث نبوت، ولیّ عصر ـ عجل‌اللّه‌ تعالی فرجه الشریف ـ را به عموم مسلمین و مستضعفین تبریک عرض می‌ کنم. سال قبل در چنین ایامی برای مصیبات وارده بر اسلام و مسلمین عید مبارک به صورت تعطیل درآمد. گر چه وابستگان به رژیم شاهنشاهی کوشش می‌کردند که ملت را برای مراسم اسلامی از مصالح اسلامی بازدارند بحمداللّه‌ موفق نشدند. ولی در این سال جشن های توأم با پیروزی هر چه شکوهمندتر بر پا شد. و مراسم عظیم مذهبی، مشتی محکم به دهان بدخواهان کوبید و با این حماسۀ تاریخی تفاله‌های رژیم سابق و وابستگان به شرق و غرب را مأیوس نمود، و خط بطلان بر نقشه‌های تار عنکبوتی آنان کشید و باید این ریشه‌های گندیده بدانند که حرکات مذبوحانۀ آنان جز به رسوایی خود و اربابان تبهکارشان تمام نمی‌شود. و ملت حماسه‌آفرین ما که با مشت خالی و قدرت ایمان قدرتهای شیطانی را به خاک سپرد، این ریشه‌های پوسیده را دفن خواهد کرد. من به این منحرفین که با صورتهای مختلفه رو در روی ملت ایستاده و به نفع اجانب به خرابکاری مشغولند اخطار می‌کنم که تا وقت نگذشته و جرمها و خیانتها ثابت نشده به صفوف فشردۀ ملت بازگردید و از روز انتقام حق تعالی که به دست توانای ملت انجام می‌گیرد، بهراسید.

اکنون اینجانب با تشکر وافر از همت والای ملت بزرگ ایران، از بدو نهضت عظیم اسلامی تا بزرگداشت با شکوه جشن میلاد مسعود، ولیّ اللّه‌ الاعظم ـ ارواحنا فداه ـ لازم است تذکراتی بدهم:

۱ـ بارها تذکر دادیم که باید ایرانی بسازیم که بتواند بدون اتکا به امریکا و شوروی و انگلستان ـ این جهانخواران بین المللی ـ استقلال سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی خویش را به دست گیرد و روی پای خود بایستد و هویت اصیل خویش را به جهان عرضه کنند. افسوس که هنوز عده‌ای از روشنفکران نمی‌توانند دست از غرب و یا شرق بکشند؛ و این دو را سر مشق کارهای خود قرار داده‌اند. امیدواریم با تحول فرهنگ حاکم اسلامی، این گروه به خود مشغول و از مردم بریده به خود آیند و اصالت خویش را دریابند و از وابستگی نجات پیدا کنند.

۲ـ کلیۀ متهمین که در رژیم سابق مرتکب تقصیراتی شده‌اند بخشوده می‌شوند، به استثنای اشخاصی که مبادرت به قتل مردم نموده یا دستور آن را صادر کرده‌اند، یا زندانیان انقلابی ما را شکنجه داده‌اند. تشخیص جرایم فوق را باید هیأتی مؤمن به انقلاب اسلامی به عهده بگیرند.

۳ـ حفظ استقلال و امنیت و بقای جنبه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی هر کشور مستقیم یا غیر مستقیم وابسته به قوای انتظامی ارتش، ژاندارمری و شهربانی آن است. و در کشور ما که در حال انقلاب به سر می‌برد. در کنار قوای انتظامی پاسداران انقلاب نیز موجود و به حفاظت انقلابی اشتغال دارند. و باید ملت محترم با تمام قوا کوشش در حفظ این قوای انتظامی و فعال نمایند و از پشتیبانی آنها دریغ ننمایند؛ که این قوا در خدمت اسلام و از جنود اسلامند؛ که مولا امیرالمؤمنین دربارۀ آنها فرموده: حُصُونُ الرَّعِیَّةِ، و زَینُ الوُلاةِ، و عِزُّالدینِ، و سُبُلُ الأمنِ، و لَیسَ تَقُومُ الرَّعِیَّةُ اِلاّ بِهِم[۱] و چون این قوای انتظامیه ـ که در خدمت خالق و خلق هستند ـ باید با روحیۀ قوی سربازی و در امن و امان به سر ببرند، و نیز در چنین حالی که سربازان اسلامند مورد نظر مقدس، ولیّ عصر ـ عجل‌اللّه‌ فرجه ـ هستند قوای سه گانه مورد عفو هستند و اینجانب و ملت شریف آنها را عفو نمودیم و البته موارد استثنا شده در بند دو در اینجا نیز جاری است. لکن تا جرم آنها به ثبوت شرعی نرسیده است، احدی حق تعرض به آنها را ندارد، و متهمین به جرمهایی که بخشوده نشده، باید از طریق ارتش و ژاندارمری و شهربانی تسلیم دادگاه انقلاب شوند؛ و دیگران حق هیچ گونه تعرض به آنها را ندارند.

۴ـ چون ملت مبارز رمز پیروزی را یافته است، و با هوشیاری دریافته که بسیج عمومی از سنگرهای الهیِ مساجد و منابر و محافل دینی گردید، لازم است این سنگرهای اسلامی را حفظ نمایند. و در این موقع حساس سرنوشت ساز، که با ماه مبارک رمضان نیز مصادف است، باید اجتماعات در مساجد و محافل مذهبی هر چه بیشتر و با شکوهتر برپا شود، و اهل منبر و خطبای محترم به روشنگری و سازندگی هر چه بیشتر قیام و اقدام نمایند، و توطئۀ خیانتکاران و وابستگان به اجانب را خنثی نمایند، و نهضت اسلامی عظیم را حفظ نموده و به پیش ببرند؛ و ملت شریف با اجتماعات خود قطع طمع اجانب و مفتخوار را بنمایند.

۵ـ لازم است ملت بدانند که ما در نیمه راه پیروزی هستیم و پیروزی نهایی وقتی است که ریشه‌های گندیدۀ رژیم سابق و طرفداران آن قطع، و دندان طمع چپاولگران از کشور ما کنده شود. و جمهوری اسلامی وقتی متحقق می‌شود که محتوای آن صددرصد اسلامی شود؛ در کشور احکام قرآن و خداوند تعالی اجرا شود و از قوانین طاغوتی و انحرافی بکلی تصفیه شود؛ و عناصر انحرافی از توطئه مأیوس شوند و این به خواست خداوند تعالی و همت والای ملت انجام خواهد گرفت. و خدای تعالی با شماست.

۶ـ از جمله چیزهایی که محتمل است توطئه باشد برای تضعیف دولت اسلامی، مطالبی است که در بین ملت پخش می‌شود و در رسانه‌ها تعقیب می‌شود و از دولت انتقادهای غیر صحیح می‌شود؛ و کوشش می شود دولت را در نظر مردم بد جلوه دهند. دوستان از این توطئه، غافل و دشمنان در کمین هستند. من نمی‌گویم دولت صد در صد موفق است؛ لکن می‌گویم خدمتگزار است و کوشش دارد انجام خدمت بدهد. لکن خرابیها به قدری است که با فوریت قابل ترمیم نیست. انتقادهای بیجا سوء استفاده از آزادی است. و کسانی که به کشور و اسلام علاقه دارند در موارد صحیح، دولت را هدایت کنند و از او پشتیبانی نمایند؛ و تحت تأثیر تبلیغات دشمنان نروند، و دولت اسلامیِ خدمتگزار را تضعیف نکنند.

۷ـ آنچه اینجانب را نگران می‌دارد آن است که ملت ما چون لشکر فاتحی است که پس از فتح مغرور شود و از داخل رو به پوسیدگی و تشتت گذارد؛ و حریف ما چون لشکر شکست خورده‌ای است که با حساب و توطئه مشغول به انسجام و بسیج قواست. درست به عکس آنچه قبل از پیروزی بود و عاقبت این امر تکان دهنده است. من از تمام قشرهای مذهبی و ملی و اسلام دوست و ملت و کشور خواه اکیداً و با تواضع می‌خواهم که به انسجام قبل از پیروزی برگردند، و از تفرق و گروه گروه شدن در این موقع حساس بپرهیزند؛ که این تفرقه‌ها به منزلۀ انتحار است و ممکن است خدای نخواسته نهضت را به عقب براند.

 امام خمینی : امروز همه چیز ما در معرض خطر است ؛ خطر از جانب دوستان نادان تفرقه‌افکن


بیشتر بخوانید:

  • سید حسن خمینی : «انقلاب» مقابل «عقلانیت» نیست / مشکلات جامعه باید با راهکار عاقلانه پرفایده تر و کم هزینه تر ، حل شود

دوستان عزیز، امروز همه چیز ما در معرض خطر است؛ خطر از جانب دوستان نادان تفرقه‌افکن، و با نقشۀ حساب شده از ناحیۀ دشمنان توطئه‌گر. بیدار شوید که حفظ پیروزی و نهضت بسیار مشکلتر از اصل آن است. از خداوند متعال، عزت اسلام و مسلمین را خواهانم.

والسلام علیکم و رحمة‌اللّه‌ و برکاته"

۱ - «لشکریان، به رخصت خداوند، پناهگاه و نگاهبان مردمان و زیور والیان، و شوکت دین و راههای ایمنی‌اند. و کار رعیت جز بدانان سامان نپذیرد». نهج‌البلاغه، نامۀ ۵۳.

صحیفه امام؛ ج ۹، ص ۲۴-

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1649792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =