۳۴ نفر
۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
پوکه معدنی قروه

 پوکه معدنی چیست؟ پوکه معدنی چگونه به وجود می آید؟ فواید پوکه، انواع پوکه، لیست قیمت پوکه چقدر است؟

پوکه معدنی چیست؟ پوکه یک سنگ بافتی است و نه سنگی که بر اساس کانی شناسی یا شیمی طبقه بندی می شود. پوکه معدنی اساساً فوم جامد شده ای است که از گدازه ای غنی از مواد فرار یا گاز تشکیل می شود. هنگامی که سنگ مذاب در حال جوشیدن به حدی است که کف تشکیل می دهد و سپس جامد می شود، در نتیجه پوکه معدنی است. پوکه دارای فضاهای باز یا وزیکول های متعدد به شکل حباب های گرد، لوله های خطی یا حفره های نامنظم است. تخلخل در پوکه معدنی بسیار زیاد است که اغلب فضای خالی بیشتری نسبت به سنگ واقعی وجود دارد و در واقع مقداری پوکه می تواند روی آب شناور باشد.

تعریف پوکه معدنی در علم چیست؟

به نقل از باستان شناس قروه ای پوکه معدنی یک سنگ بیرونی متخلخل و روشن رنگ است. حاوی حفره هایی به نام وزیکول است که نشانه حباب های گاز به دام افتاده در مواد داغ و مذاب است. این ترکیب معمولاً ریولیتی یا فلسیک است.

پوکه معدنی چگونه تشکیل می شود؟

پوکه از فوران های بسیار انفجاری مانند فوران های پلینین و ایگنیمبریت تشکیل می شود. این فوران‌ها معمولاً دارای ترکیب ماگمای فلسیک هستند، از ماگمای بسیار چسبناک تشکیل شده‌اند و حاوی مقادیر زیادی مواد فرار (مانند آب و دی‌اکسید کربن) هستند. این محصول از سرد شدن سریع و کاهش فشار ماگما به هنگام صعود به دریچه یا شکاف است. هنگامی که رشد حباب سریعتر از تکه تکه شدن ماگما باشد، مواد مذاب کف آلود خارج می شوند، به سرعت سرد می شوند و قطعاتی مانند پوکه را تشکیل می دهند.

انواع پوکه معدنی

پوکه معدنی قروه

پوکه معدنی به چند دسته تقسیم می شود هر کدام کاربرد خاص خودش را دارد، در مطلب زیر کاربرد هر کدام را توضیح خواهم داد.

پوکه معدنی کشاورزی

پوکه بادامی خرد شده بیشتر برای کشاورزی و داخل گلخانه ها استفاده می شود. این نوع پوکه از طرفی باعث تقویت خاک و مرطوب شدن خاک می شود و مواد معدنی بیشتری را وارد ریشه گیاهان می کند و همینطور به نقل از شرکت بام پوکه با استفاده از پوکه معدنی در مصرف زیاد آب به هنگام آبیاری در باغات جلوگیری می شود. فواید مواد معدنی موجود در پوکه معدنی که گیاهان را تحت تأثیر قرار می دهد به شرح زیر است:

سیلیس به تقویت دیواره سلول های گیاهی و افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری ها کمک می کند.

پتاسیم به ضخیم شدن دیواره سلولی گیاه کمک می کند. این باعث می شود که ساقه های گیاه قوی تر شوند. اگر وجود نداشته باشد، گیاهان به راحتی سقوط می کنند. علائم کمبود پتاسیم عبارت است از شکاف در لبه برگ و زرد شدن لبه ها.

منیزیم یکی از اجزای مهم کلروفیل در گیاهان است. این امر باعث ایجاد رنگ سبز تیره سالم در برگ های گیاه می شود. منیزیم همچنین فتوسنتز گیاهان را افزایش می دهد. در صورت عدم وجود، لبه برگ های گیاه زرد می شود یا دارای لکه های سوختگی می شود.

منگنز جزء مورد نیاز بسیاری از آنزیم ها است. به این آنزیم ها «شیره معده» می گویند. در صورت کمبود، مرکز برگ ها یا وسط درخت ممکن است زخم داشته باشد.

کلسیم بخش مهمی از ساختار سلولی است و به عملکرد طبیعی سلول های گیاهی کمک می کند. فواید یا کلسیم عبارتند از:

کلسیم باعث تقویت لوله های آب و لوله غذای گیاهان می شود. این امر باعث افزایش راندمان انتقال آب و غذا به قسمت های مختلف گیاه می شود.

کلسیم بخش مهمی از تولید هورمون های طبیعی است، مانند هورمون ها، سیتوکین ها، که به تقویت جوانه های گل کمک می کنند. اگر گیاه کمبود کلسیم داشته باشد، هورمون گیاهی نیز کاهش می یابد و منجر به شکوفایی گل کمتر و رشد کندتر گیاهان می شود.

کلسیم سیستم ریشه ای قوی ایجاد می کند که آب را بهتر جذب می کند. در صورت کمبود کلسیم، سیستم ریشه ضعیف می شود. سلول‌های ریشه به راحتی می‌شکنند و بیماری خاک راحت‌تر وارد ریشه می‌شود.

کلسیم به سیستم ریشه کمک می کند تا در برابر خاک های شور مقاومت کند.

کلسیم به گیاهان کمک می کند تا نیترات ها را در خود جمع کنند. این امر به رشد بهتر گیاه به خصوص در دوره هایی که گیاهان به نیترات بالا نیاز دارند کمک می کند. در صورت کمبود کلسیم، سیستم ریشه گیاه رشد نمی کند و کوتاه نمی شود. هنگام رشد ریشه های جدید، گیاه به کلسیم بالایی نیاز دارد.

پوکه ساختمانی

پوکه معدنی قروه

پوکه نخودی بیشتر در ساخت بلوک های سبک استفاده می شود چون این نوع پوکه وزن خاصی ندارد باعث می شود بلوک های بتنی سبک بشوند و از نظر مقاوم بودن هم از بلوک های قدیمی 90 درصد محکم تر می شود به همین دلیل الان بیشتر سازندگان ساختمان ها از این نوع بتن پوکه ای استفاده می کنند.

پوکه معدنی شیب بندی

برای این که شیب سقف ساختمان ها و شیب کف ساختمان هارو درست کنیم باید از خاکی اسفتاده کنیم سبک باشد تا وزنی بر سقف ساختمان ایجاد نکند باعث سنگین شدن سقف ساختمان نشود به همین دلیل از پوکه معدنی قروه استفاده می کنیم. این نوع پوکه بهترین نوع پوکه در ایران است که توسط شرکت بام پوکه bampooke.ir تولید می شود.

پوکه معدنی چه ویژگی هایی دارد؟

پوکه دارای بافت تاولی است که با وجود حفره هایی در سطح و داخل سنگ مشخص می شود. وزیکول های آن می توانند از شکل کروی تا لوله ای متفاوت باشند و از 1 میلی متر تا بیش از 1 سانتی متر متغیر باشند. رنگ آن از سفید تا خاکستری روشن تا مایل به قهوه ای روشن است. چگالی کمی دارد و به دلیل وجود وزیکول های متعدد در آب شناور می شود.

پوکه برای چه استفاده می شود؟

پوکه دارای طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی و تجاری از جمله موارد زیر است:

  • مواد ساینده در کاغذ سنباده و چرخ های آسیاب.
  • ساینده برای شلوار جین سنگ شسته.
  • پاک کننده ملایم و لایه بردارها در اسکراب ها و پاک کننده های صورت.
  • ساینده ملایم همانطور که در سنگ پا یافت می شود.
  • تنظیم کننده رطوبت در کشاورزی.
  • شیب بندی سقف ساختمان ها
  • سبک کردن بتن و بلوک ساختمان ها

لیست قیمت پوکه معدنی را از کجا می توانم تهیه کنم

برای اطلاع از لیست قیمت پوکه معدنی می توانید با شماره هایی که در آخر این مطلب گذاشته شده اند تماس بگیرید تا کارشناسان لیست قیمت ها را برای شما ارسال کنند.

از کجا می توانم پوکه معدنی تهیه کنم

در کشور ما فقط در تبریز شهرستان بستان آباد و کردستان شهرستان قروه روستای احمد آباد معادن پوکه معدنی وجود دارد که شرکت بام پوکه معروف ترین شرکت تولید کننده پوکه معدنی در این منطقه به حساب می آید. شما می توانید با شماره این شرکت تماس حاصل بفرمایید تا کارشناسان این شرکت شما را در این مورد راهنمایی کنند.

شماره تماس: 09185314481

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1650126

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =