زیرسویه جدید امیکرون تهدیدکننده ریه است

ایسنا نوشت: یکی از متخصصان بیمارستان سیریرج تایلند می‌گوید: جدیدترین زیرسویه امیکرون ویروس کرونا به اندازه سویه قبلی دلتا برای ریه‌ها مضر است؛ اگرچه هنوز هم عمدتا فقط به آسیب‌پذیرترین گروه‌ها یعنی افراد واکسینه نشده و تحت واکسیناسیون حمله می‌کند.

دکتر نیتیپات جراکول، رئیس بخش بیماری‌های تنفسی و سل بیمارستان سیریرج در بخش پزشکی داخلی، می‌گوید: میان کسانی که در تایلند در حال حاضر تحت درمان کووید ۱۹ هستند، حدود ۸۰۰ نفر از عفونت‌های ریوی رنج می‌برند که این تعداد حدود هشت درصد از کل بستری‌های کووید ۱۹ را تشکیل می‌دهد. این هشت درصد معادل کاهش پنج برابری نسبت به میزان عفونت ریه ۳۰ تا ۴۰ درصدی ناشی از سویه دلتا را نشان می‌دهد.

وی گفت: با این حال از نظر شدت عفونت‌های فعلی و عفونت‌های ناشی از دلتا تفاوت زیادی با هم ندارد.

دکتر یونگ پووراوان، رئیس مرکز تعالی بالینی و ویروس‌شناسی در گروه اطفال دانشکده پزشکی دانشگاه چولا لانگ کورن، گفت: زیرسویه فرعی BA.۵ عمدتا مسئول ابتلای کنونی است که انتظار می‌رود در اواخر این ماه به اوج خود برسد و ماه آینده قبل از آغاز کاهش در تعطیلات بعدی مدرسه همچنان در اوج باقی بماند.

دکتر نیتیپات اظهار کرد: عفونت‌های ریه در حال حاضر عمدتا بر افراد گروه به اصطلاح «۶۰۸»، افراد ۶۰ ساله و بالاتر، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و زنان باردار و همچنین کسانی که فقط یک یا ۲ دوز واکسن دریافت کرده‌اند، تاثیر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد بسیار کمی از بیماران مبتلا به عفونت ریه سابقه دریافت واکسن تقویت‌کننده را داشتند.

دکتر نیتیپات تاکید کرد: دریافت دوزهای تقویت‌کننده کافی می‌تواند از بستری شدن در بیمارستان و مرگ جلوگیری کند.

در همین حال معاون سخنگوی دولت تایلند، راچادا دهنادیرک، گفت: تعداد مبتلایان افزایش یافته است؛ اگرچه اکثر مبتلایان در گروه سبز با علائم خفیف مانند تب، از دست دادن موقت حواس چشایی و بویایی، گلودرد، سرفه و آبریزش بینی هستند.

به کسانی که جواب آزمایش مثبت دارند، توصیه می‌شود تحت برنامه بیمه سلامت همگانی مربوطه خود به پزشک مراجعه کنند. به کسانی که از علائم جدی کووید ۱۹ رنج نمی‌برند توصیه می‌شود به مدت ۱۰ روز در خانه ایزوله شوند. اگر بیماران در گروه ۶۰۸ قرار گیرند، پزشکان معاینه دقیق‌تری از شرایط آن‌ها انجام خواهند داد.

دفتر امنیت ملی بهداشت(NHSO) یک سرویس پزشکی از راه دور افزوده که در آن بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در انزوای خانگی می‌توانند مشاوره از راه دور دریافت کنند و در صورت نیاز داروهای رایگان از جمله فاوی پیراویر ضد ویروسی مستقیما به خانه‌شان ارسال شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1652077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =