قزوینی‌ها در اهدای خون پیش‌قدم هستند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در دیدار مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: مردم متدیّن استان قزوین همواره در کارهای خیر که یکی از مصادیق آن اهدای خون است، پیش‌قدم هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین در دیدار با مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، اظهار کرد: استان ما به گونه‌ای است که بر سر راه استان‌های دیگر قرار دارد و به عبارتی شاه‌راه است، به همین دلیل اقتضا می‌کند که به مسئله انتقال خون جدی‌تر بنگریم تا در مواقع لزوم با مشکل مواجه نشویم.

او افزود: وظیفه ما این است که علاوه بر مشارکت در بحث اهدای خون، مردم را نیز در خطبه‌های نماز جمعه و در مناسبت‌های مختلف به این امر خداپسندانه دعوت کنیم.

امام جمعه قزوین گفت: ما مردم متدیّنی داریم، همین تدیّن موجب می‌شود مشارکت مردم در کمک و یاری رساندن به مردم در تمام بخش‌ها بیشتر باشد.

در این دیدار مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، بیان کرد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، شاخص‌های سلامت خون انتقال خون ایران با کشورهای توسعه‌یافته برابری می‌کند و حتی در برخی شاخص‌ها ما از آن‌ها جلوتر هستیم، این در حالی است که امکانات مالی ما حداقلی هستند.

او ادامه داد: از خونی که در ایران تهیه می‌شود، پلاسما هم تهیه می‌شود، پلاسما تبدیل به دارو می‌شود، ما هنوز فناوری تبدیل پلاسما به دارو را نداریم اما کشوری مانند آلمان پلاسمای ایران را به تبدیل به دارو می‌کند، زیرا به سلامت پلاسمای ما اعتماد دارند.

جمالی گفت: انتقال خون ترویج فرهنگ نوع‌دوستی است؛ در طول تاریخ سازمان انتقال خون، ما به اندازه چند ماه اخیر، چنین ذخیره خونی را نداشته‌ایم، ما در طول دو ماه گذشته به اندازه ۱۵-۱۶روز ذخیره خون داشته‌ایم، در حالی که ذخیره خون میانگین کشوری بالای ۸روز است.

این مسئول تأکید کرد: در شاخص اهدای خون توسط بانوان ضعف داریم که کمتر از ۵درصد است. یعنی از هر ۱۰۰نفر اهداکننده خون، ۵نفر آن‌ها خانم هستند و در این حوزه نسبت به کشورهای دیگر عقب هستیم و نیاز به کار فرهنگی داریم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران یادآور شد: استان قزوین نه تنها از لحاظ آمار خون پاسخگوی بیماران نیازمند استان است، بلکه به استان‌های دیگر نیز کمک می‌کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1652130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =