مدیرکل بهزیستی استان کرمان: رسالت اصلی سازمان بهزیستی ارتقاء سلامت اجتماعی و آگاهی بخشی است

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: رسالت اصلی سازمان بهزیستی ارتقاء سلامت اجتماعی و آگاهی بخشی است؛ زیرا آگاهی بخشی نسبت به امور مختلف سبب کاهش بسیاری از آسیب‌های پیچیده اجتماعی می‌شود که در این امر نقش رسانه‌ها بسیار پررنگ وحائز اهمیت خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ علیرضا وحیدزاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه و خبرنگاران رسانه‌های استان کرمان به مناسبت هفته بهزیستی با تبریک اعیاد دهه ولایت و تبریک هفته بهزیستی به تمام کسانی که ارتقاءِ سلامت ورفاه اجتماعی را سر لوحه اهداف و تلاش‌های خود قرار داده‌اند، از همراهی و همکاری ارزشمند اصحاب فهیم رسانه دراستان کرمان با اهداف و فعالیت‌های بهزیستی تقدیر نمود و افزود: بالا بردن سطح آگاهی در جامعه زیر بنای هر کار اثربخش در حوزه اجتماعی است.
وحیدزاده تاکید کرد: رسالت اصلی سازمان بهزیستی ارتقاء سلامت اجتماعی و آگاهی بخشی است؛ زیرا آگاهی بخشی نسبت به امور مختلف سبب کاهش بسیاری از آسیب‌های پیچیده اجتماعی می‌شود که در این امر نقش رسانه‌ها بسیار پررنگ وحائز اهمیت خواهد بود.
او در ادامه گفت: هفته بهزیستی صرفا برای ارائه گزارش و ارائه آمار و ارقام به مردم جامعه نیست بلکه هفته بهزیستی بهترین فرصت برای بیان مسئله وطرح دغدغه‌های متولیان مسائل متعدد اجتماعی است و ما باید در موضوع آگاهی بخشی به مردم و افزایش سطح توانمندی آنان در مواجهه با مسائل اجتماعی قدم‌های موثری برداریم و از این طریق با توانمند کردن افراد در مواجهه با مشکل، با کاستن از هزینه‌های دولت در ارائه خدمات حمایتی مسیر را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در امور زیر بنایی و توسعه هموارتر نماییم.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت آگاهی بخشی در رابطه با ارتباط درست واصولی والدین و فرزندان نسبت به گسترش پدیده گسست نسلی هشدار داد و گفت: باید با برنامه ریزی درست وهمکاری همه آحاد جامعه از ایجاد بحران در این حوزه پیشگیری به عمل آید.
او در ادامه به موضوع معتادین متجاهر پرداخت و گفت: بحث معتادین یک مسئله جدی است و نیروی انتظامی با دستور قضایی این افراد را تحویل کمپ بهزیستی می‌دهد که مطابق دستورالعمل هر فرد دو دور می‌تواند در کمپ درمان شود و حضور او در دور سوم جرم تلقی می‌شود اما نکته مهم در تکمیل چرخه درمان می‌باشد و برنامه ریزی برای تکمیل چرخه درمان پس از به دست آوردن پاکی توسط این افراد بسیار مهم واساسی است که تکمیل این چرخه پس از درمان بر عهده دستگاه‌های اجرایی متعددی است که با تکمیل کردن خدمات یکدیگر فضای مناسب زندگی سالم و پایدار را برای انان فراهم آورد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان در رابطه با موضوع حاشیه‌نشینی توضیح داد: بهزیستی و دستگاه‌هایی مانند دانشگاه علوم پزشکی این بحث را انسانی دانسته و در حال حاضر نیز بسیاری از افراد تحت پوشش ما از حاشیه هستند و تا حد توان به این شهروندان کمک می‌کنیم.
او اضافه کرد: همچنین اورژانس‌های اجتماعی سطح سه منطقه را کاملا پایش کرده و تحت پوشش قرار داده و در زمان مشکلات مداخله می‌کند اما گاهی مداخلات اجتماعی به‌ خصوص در حاشیه‌ شهر هزینه‌های بالایی دارد.
وحیدزاده با اشاره به هزینه‌های بالای خدمات اجتماعی عنوان کرد: اگر قرار باشد درصد بالایی از مردم تحت حمایت دولت باشند چیزی برای توسعه باقی نخواهد ماند.
او افزود: با دیدن حجم اختلالات متوجه می‌شویم دولت مجبور است بیشتر منابعش را صرف پایداری جامعه کند.
وحیدزاده تأکید کرد: جامعه به‌شدت مطالبه‌گر است و انتظار داریم دولت همه این‌ هزینه‌ها را پرداخت کند در حالی‌که اگر وظایف در آگاهی‌بخشی درست انجام شود شاید نیاز نباشد این هزینه‌ها انجام شود.
وحیدزاده کودکان کار را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: کودکان کار در خیابان پس از جذب بهزیستی اگر والدین مؤثر نداشته باشند تا ۱۸ سالگی تحت حمایت هستند و پس از آن که وارد جامعه می‌شوند و سایر نهادها باید در زمینه‌های مختلف کمک کنند تا این کودکان دوباره به خیابان‌ها بازگشت نداشته باشند. وی افزود : در مورد کودکان کار دارای خانواده نیز بهزیستی حمایتهای مالی ومعنوی و اموزش‌های فراگیری را برای آنها در نظر گرفته تا این کودکان بتوانند مانند کودکان دیگر جامعه از امکانات لازم بهرمند باشند
مدیرکل بهزیستی استان کرمان اظهار کرد: با ارزیابی انجام شده متوجه شدیم بالای ۶۰ درصد کودکان کار افاغنه هستند اما ما به همه کودکان کار به عنوان کودک و فرامرزی نگاه ‌می‌کنیم که نباید آسیب ببینند.
او تصریح کرد: در حوزه جذب کودکان کار بیش از ۲۰ دستگاه درگیر هستند اما به‌هم متصل نیستند و نگاه‌ها نسبت به یک آسیب به مدیریت و هماهنگی نیاز دارد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان بر لزومِ همکاری نهادهای مختلف برای آگاهی‌بخشی مردم تاکید و عنوان کرد: بحث‌های اجتماعی در زندگی ما مغفول مانده است و هراندازه بافت اجتماعی ضعیف‌تر شود آسیب‌پذیری ما نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین لازم است توجه به مسئولیت‌های اجتماعی توسط همه ما افزایش یابد و نباید آن را صرفاً به مسائل اقتصادی مربوط کرد.
او در پایان با تاکید بر اینکه باید برای سلامت اجتماعی وقت گذاشت، گفت: باید متخصصان و سیستم‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند را گسترش داده وبا حمایت موثر منجر به ایجاد زمینه به زیستن برای همه افراد جامعه شد.
در پایان مدیرکل بهزیستی استان کرمان به همراه معاونین تخصصی به سوالات خبرنگاران پیرامون مسائل مطرح شده پاسخ دادند.
48
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1652258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =