بر اساس مصوبه مجلس، به جز افراد لیسانسه با سابقه نمایندگی مجلس و یا جانبازی، هیچ فرد لیسانسه دیگری نمی​تواند در انتخابات مجلس نهم نامزد شود.

به گزارش خبرآنلاین، موضوع مدرک تحصیلی نمایندگان از اسفند ماه سال گذشته در قالب اصلاح قانون انتخابات مجلس کلید خورد. در حالی که نمایندگان مجلس هفتم، سطح تحصیلی نامزدهای این انتخابات را به لیسانس افزایش داده بودند، مجلس هشتمی​ها هم آن را تا مقطع کارشناسی ارشد افزایش دادند. تصمیمی که به تازگی در صدد اصلاح دوباره آن برآمدند.

مجلسی​ها با این تصور که نمایندگان لیسانسه این دوره با احتساب این دوره نمایندگی​شان می​توانند برای انتخابات مجلس نهم نامزد شوند، به این مصوبه رای دادند اما بعد وزارت کشور استنباط خود را اعلام کرد که چون این دوره نمایندگی تا زمان ثبت نام به پایان نرسیده، نمی​توان آن را معادل یک پایه تحصیلی به شمار آورد.

سیر تصمیم​گیری​های مجلس و مصوبات خانه ملت، موضع​گیری شورای نگهبان و وزارت کشور را در جدول زیر می آید:

زمان

مرجع تصمیم

محتوای تصمیم

10 اسفند 89

نمایندگان در جلسه علنی مجلس

تصویب دو فوریت طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس که سطح مدرک تحصیلی نامزدها را از لیسانس به فوق لیسانس افزایش می​داد.

17 اسفند 89

نمایندگان در جلسه علنی مجلس

کاندیداتوری نمایندگی مجلس با داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن به اضافه حداقل 5 سال سابقه مدیریت یا فعالیت اجرایی آموزشی و پژوهشی همچنین حرفه ای سیاسی و قضایی و تقنینی (4 سال نمایندگی مجلس)، پس از اخذ مدرک تحصیلی خواهد بود.

22 اسفند 89

مصوبه شورای نگهبان

مصوبه مجلس به دلیل تبعیضات ناروا مغایر با قانون اساسی و شرع است.

28 فروردین 90

نمایندگان در جلسه علنی مجلس

دارندگان مدرک لیسانس تحت هیچ شرایطی امکان کاندیداتوری مجلس را نخواهند داشت. البته هر دوره حضور در مجلس معادل یک مقطع تحصیلی به شمار می​رود.

28 اردیبهشت 90

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به نامه رئیس شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران

مدارک تحصیلی ایثارگران (جانبازان و آزادگان) طبق ماده 18 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برای نامزد شدن در انتخابات مجلس شورای اسلامی یک مقطع بالاتر محسوب می شود.

24 خرداد 89

معاون سیاسی وزارت کشور در یک نشست خبری

 

شرط افزایش یک پایه تحصیلی معادل حضور در یک دوره مجلس، در صورتی مورد قبول است که دوره نمایندگی به پایان رسیده باشد. از این رو شامل حال نمایندگان لیسانسه این دوره مجلس نمی​شود.

29 خرداد 90

راهروهای پارلمان

جمع آوری امضا برای طرحی که مدرک تحصیلی فوق لیسانس را برای انتخابات مجلس نهم لازم الاجرا نمی​دانست و مصوبه مجلس را به انتخابات مجلس دهم موکول می​کرد.

حسین سبحانی​نیا عضو هیات رئیسه مجلس

محسن کوهکن سخنگوی هیات رئیسه از سوی مجلس مکل به مذاکره با وزارت کشور و شورای نگهبان برای یکسان سازی برداشت​ها از اصلاح قانون انتخابات شد.

5 تیر 90

نمایندگان در جلسه علنی مجلس

تصویب دو فوریت استفساریه​ای مبنی بر اینکه حضور در یک دوره مجلس پیش از پایان دوره آن نیز معادل یک پایه تحصیلی به شمار رود. یعنی حضور کمتر از 4 سال در مجلس نیز شامل یک دوره نمایندگی شود.

7 تیر 90

نمایندگان در جلسه علنی مجلس

تصویب نهایی استفساریه اصلاح قانون انتخابات مجلس و ارسال به شورای نگهبان. در نتیجه نمایندگان لیسانسه مجلس می​توانند کاندیدا شوند اما دیگر لیسانسه​ها نه.

11 تیر 90

سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه با مهر

نمایندگان لیسانسه مجلس هشتم با فرض اتمام دوره نمایندگی می‌توانند برای ثبت نام در رقابت های انتخاباتی دوره نهم مجلس شورای اسلامی اقدام کنند، اما این امتیاز شامل نمایندگان میاندوره ای لیسانسه نمی شود

27 تیر 90

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری

اطلاق یک دوره نمایندگی به کمتر از چهار سال، تبعیض ناروا و مغایر با بند 9 اصل 3 قانون اساسی است. از آنجا که توسعه مفهوم یک دوره نمایندگی، تفسیر نیست بلکه تقنین محسوب می شود، این بند مغایر با اصل 73 قانون اساسی شناخته شد. در نتیجه نمایندگان لیسانسه این دوره هم نمی​توانند نامزد انتخابات شوند.

29 تیر 90

جلسه غیرعلنی مجلس

رئیس مجلس به نمایندگان گفته است که هنوز تکلیف نمایندگان لیسانسه مشخص نیست و شخصا با شورای نگهبان مذاکره می​کنم تا مشکل رفع کند.

9 مرداد 90

محمدرضا باهنر در جلسه علنی مجلس

شورای نگهبان پذیرفت که لیسانسه​های این دوره نامزد شوند/ استفساریه مجلس از حیز انتفاع خارج شد/ نمایندگان لیسانسه میان دوره​ای نمی توانند نامزد انتخابات مجلس نهم شوند.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • [جعفر IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
    0 0
    با سلام چرا این بحث بی ارزش این همه وقت مجلس و نمایندگان را گرفته است. به رای احترام بگذارید و این همه قانون درست نکنید
  • جوان انقلاب IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
    1 0
    يك كودك 7 ساله بوده وارد مدرسه شده و 6 سال براي دبستان و 3 سال راهنمائي و 4 سال ديپلم و 3 سال فوق ديپلم و 4 سال ليسانس و 2 سال فوق ليسانس و 2 سال سربازي بابراين جوانان حق كانديداتوري در مجلس شوراي اسلامي را ندارند.