بر اساس فهرست منتشر شده از سوی بانک مرکزی سه بانک کشور در حال حاضر مدیرعامل ندارند.

بر اساس فهرست منتشر شده از مدیران بانکی مورد تائید بانک مرکزی در حال حاضر سه بانک توسعه صادرات ایران،سرمایه و ایران زمین در حال حاضر مدیر عاملی که مورد تائید بانک مرکزی باشد ندارد.

البته در این زمینه در حال حاضر بانک ایران زمین در حال طی کردن مراحل اولیه تاسیس و پذیره نویسی است و نداشتن مدیرعامل امری طبیعی است، اما در مورد بانک سرمایه و توسعه صادرات در فهرست منتشر شده از سوی بانک مرکزی نامی از مدیرعامل ذکر نشده است و تنها تعدادی از اعضای هیات مدیره بانک به عنوان مدیران صاحی صلاحیت و مورد تائید بانک مرکزی ذکر شده است.

در مورد بانک سرمایه نیز در حالی که پیام غلامرضا حاجی زاده به عنوان مدیر عامل بانک در سایت بانک خود نمایی می کند در فهرست اعضای هیات مدیره این بانک نامی از مدیر عامل ذکر نشده و جای مدیر عامل خالی است، البته غلامرضا حاجی زاده در حال حاضر مدیر عامل بانک شهر است و در فهرست بانک مرکزی نیز نام وی به عنوان یکی از مدیران مورد تائید بانک مرکزی و مدیر عامل بانک شهر ذکر شده است.

در مورد بانک توسعه صادرات هم در حالی که در سایت رسمی این بانک بهمن وکیلی به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک معرفی شده است در فهرست بانک مرکزی نامی از مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران برده نشده است ولی در فهرست اعضای هیات مدیره بانک صادرات از بهمن وکیلی به عنوان یکی ازم دیران مورد تائید بانک مرکزی نام برده شده است.

قابل ذکر است در پی انتشار این اسامی روابط عمومی بانک مرکزی در توضیحی عنوان کرده است:«تائید مدیران بانکی بر اساس تکلیفی که قانون پنجم در تبصره 4ماده 96 برای بانک‌مرکزی تعیین کرده است. این بانک وظیفه دارد تطبیق شرایط مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک‌ها را با ضوابط مندرج در قانون که شامل برخورداری از حداقل دانشنامه کارشناسی مرتبط و حداقل 10 سال سابقه کار در نظام بانکی برای دست کم دوسوم اعضای هیات مدیره است، بررسی کند.شایان ذکر است براساس این تکلیف قانونی، بانکها موظف شده اند ترکیب اعضای هیات مدیره خود را طبق این ماده قانونی اصلاح کنند».

بخشی از ضوابط و مقررات مربوط به مدیران بانکها و موسسات اعتباری :

بر اساس اعلام رسمی بانک مرکزی ایران شرایط مدیر عاملی و عضویت در هیات مدیره بانکهای کشور به این شرح است:

  • دارا بودن بیش از 5 سال سابقه در امور مدیریت بانکی یا بازار پول و سرمایه برای مدیر عامل و قائم مقام وی و اکثریت اعضای هیات مدیره الزامی است.
  • محکومین به سرقت، ارتشاء ، اختلاس، خیانت در امانت، کلاهبرداری، جعل و تزویر،‌صدور چک بی محل، ورشکستگی به تقصیر یا تقلب، اعم از اینکه حکم از دادگاههای داخلی یا خارج از کشور صادر شده یا محکوم مجرم اصلی یا شریک یا معاون جرم بوده و مشمول بند الف ماده 35 قانون پولی و بانکی و ماده 111 قانون تجارت باشند، از تصدی اداره امور بانک به هر عنوان ممنوع می‌باشند.
  • متصدیان اداره امور بانک باید دارای حسن شهرت و دارای شرایط مقرر در ماده 98 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون اجازه تاسیس بانک‌های غیردولتی مصوب بیست و یکم فرودین ماه 1379 باشند.

قابل ذکر است دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی برای مدیر عامل، قائم مقام مدیر عامل و اعضای هیات‌مدیره الزامی است. یک نفر از اعضای هیات مدیره در صورت دارا بودن سایر شرایط می‌تواند از این شرط معاف باشد.

/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهاجر IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    اگر در ليست دقت كنيد از ميان موسسات مالي و اعتباري فقط نام ((موسسه اعتباري توسعه)) وجود دارد،دليل اين امر چيست؟آيا ساير موسسات مالي و اعتباري مجوز و تائيديه لازم را ندارند يا موسسه هعتباري توسعه با مابقي موسسات فرق ميكند؟
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    جالب اينكه بهمن وكيلي كه مديرعامل فعلي بانك توسعه صادرات است صلاحيستش در عضو هيات مديره بانك صادرات كه اكنون اين سمت را ندارد را بانك مركزي تاييد كرده !!!! ولي در بانك توسعه صادرات اسمش نيست. نكته ديگر دكتر ابوالحسني معاون امور بانك و بيمه وزارت اقتصاد هم نامش جز مديران تاييد نشده است http://www.bsi.ir/About-bank-managers/default.bsi
  • بدون نام US ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    اقا یا خانومی که نظرهای ما رو تایید می کنید لطفا عکستون را در صفحه وب چاپ کنید تا هم آشنا شویم و هم در این قسمت نظرات از خجالتتون در بیایم!!!