۰ نفر
۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
دیسک کمر چیست؟

انسان در تمام طول زندگی خویش ـ از بدو تولد تا لحظه پایانی زندگی ـ حرکات مختلفی انجام می‌دهد، خم و راست می­‌شود و باید کمر یا بدن انعطاف­‌پذیری داشته باشد. 

به دلیل انعطاف‌پذیری کمر، ستون فقرات ما به صورت یکپارچه ساخته نشده است؛ بلکه از قطعات مختلف تشکیل شده، هر قطعه مانند یک مهره تسبیح است که به یکدیگر متصل شده‌اند. این قطعات استخوانی، تنه مهره نامیده می‌شوند و قسمت‌هایی که این استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند دیسک نام دارد.

دیسک‌ها، صفحات نرمی هستند که در فاصله بین مهره‌های ستون فقرات قرار گرفته‌اند. این صفحات از سایش مهره‌ها روی یکدیگر جلوگیری کرده و اجازه چرخش یا تغییر حالت بدن را می‌دهند. زمانی‌که یکی از این صفحات به دلایل مختلفی چون فرسودگی ناشی از افزایش سن، ضربه خوردن، آسیب‌دیدگی، بیماری و… دچار پارگی شده و از جای خود خارج شود، دیسک کمر اتفاق می‌افتد. این عارضه یکی از شایع‌ترین عوارض مربوط به ستون فقرات و مشکلات اسکلتی ـ عضلانی است که منجر به درد، بی‌حسی و ضعف در اندام‌های حرکتی بدن می‌شود.

زمان مناسب برای جراحی دیسک کمر

یکی از رایج‌ترین دردها بین مردم سرتاسر دنیا، کمردرد است و بیشتر افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند؛ حتی اگر تنها برای یک بار باشد. بهترین رویکرد در چنین شرایطی مراجعه به دکتر فوق تخصص درد است که پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره با بهترین دکتر متخصص درد در تهران، دکتر بهامین عطار، بهره‌مند شوید.

کمردرد ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که شایع‌ترین آنها همان دیسک کمر است. اما برخلاف تصور عامه تنها راه درمان دیسک کمر، عمل جراحی نیست. در بیشتر موارد بر اساس توصیه جراح ارتوپد با تغییر سبک زندگی، کاهش وزن، فعالیت‌های و ورزش‌های ویژه این افراد، توصیه‌های ارگونومی و بهبود وضعیت بدن در حالت‌های مختلف نشسته، ایستاده یا خوابیده، استراحت کردن، کنار گذاشتن فعالیت‌های سنگین، گرمادرمانی، سرمادرمانی، ماساژ، آب‌درمانی و درمان‌های ساده‌ای چون تجویز دارو و فیزیوتراپی توصیه شده به‌وسیله فوق تخصص ارتوپد، درد و التهاب ناشی از پارگی بهبود می‌یابد.

اگر شرایط جسمانی فرد شدیدتر باشد، زمان استفاده از اعمال جراحی کمتر ‌تهاجمی توسط بهترین متخصص دیسک کمر است که ما دکتر بهامین عطار، بهترین فوق تخصص دیسک کمر در تهران را پیشنهاد می کنیم. اما در شرایطی که پارگی دیسک شدید بوده و به نخاع و ریشه‌های اعصاب آسیب برساند، تنها راه درمان و آخرین راهکار بهبود فرد عمل جراحی به وسیله پزشک متخصص ارتوپد و بهترین متخصص دیسک کمر خواهد بود که دکتر عطار، یکی از بهتری نها در این حوزه در تهران هستند.

بنابراین متخصص دیسک کمر شما، زمانی جراحی را پیشنهاد می‌کند که تمامی راهکارهای موجود و مراجعه به دکتر متخصص درد بی‌نتیجه مانده و فرد با علائم زیر مواجه باشد:

  • شدت درد به حدی باشد که فرد را در انجام فعالیت ها و کارهای روزمره خود ناتوان کند.

  • پارگی دیسک باعث فشار روی اعصاب و نخاع شده که پیامد آن، ضعف و بی‌حسی در اندام‌های حرکتی باشد.

  • فرد در کنترل روده و مثانه خودش به مشکل برخورده باشد.

  • فرد در راه رفتن دچار مشکل شده و تعادل نداشته باشد.

در این شرایط فوق تخصص ارتوپد شما، ناچار به انجام جراحی برای رفع پارگی دیسک و بهبود وضعیت بیمار می شود که در بهترین جراح دیسک کمر در تهران دکتر بهامین عطار هستند. روش جراحی نیز به صلاحدید فوق تخصص ارتوپد و جراح دیسک کمر، شرایط بیمار و شدت آسیب وارد شده بستگی دارد که با توجه به نظر پزشک انجام می‌شود.

دیسک کمر چیست؟

مراقبت‌های پس از عمل جراحی دیسک کمر

ستون فقرات و کمر به دلیل درگیر بودن در تمامی حرکات بدن به ویژه نشستن و ایستادن، پس از انجام عمل جراحی بسیار در معرض آسیب و مستعد درد است، به همین سبب بیمارانی که تحت جراحی ستون فقرات قرار می‌گیرند، باید مراقبت‌های ویژه‌ای را مد نظر داشته باشند. این دسته از بیماران، معمولا پس از یک شب از بیمارستان مرخص می‌شوند.

اما با این حال به ایشان توصیه می‌شود که به مدت ۲ هفته از تمامی فعالیت‌های خود دست کشیده و استراحت کنند. گاهی اوقات نیز متخصص جراحی دیسک کمر و یا فوق تخصص درد، برای بهبودی سریع‌تر بیمار فیزیوتراپی و توانبخشی را تجویز می‌کنند و از او می‌خواهد حرکاتی را زیر نظر متخصص درد انجام دهد تا ستون فقرات هرچه سریع‌تر عملکردهای طبیعی خود را به دست آورد.

برخی از پزشکان محدودیت‌های دیگری را هم برای فعالیت‌های بیمار قائل شده و او را از بلند کردن اجسام سنگین، نشستن‌های طولانی‌ مدت، خم شدن و چرخیدن، تا مدت ۶ هفته پس از عمل جراحی، منع می‌کنند.

بنابراین، اگر فعالیت‌های شغلی شما طوری است که نیازمند انجام کارهای سنگین است، بهتر است ۶ تا ۸ هفته پس از عمل جراحی مرخصی بگیرید و منتظر بهبود وضعیت جسمی خود بمانید و در نهایت با مشورت پزشک متخصص ارتوپد خویش، به سر کار بازگردید.

دیسک کمر چیست؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1655161

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =