۰ نفر
۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۲

هفته نامه سیاحت و تجارت نوشت:

  آثار و بناهای تاریخی در مواجهه با مترو سپری ندارند، بخش عمده‌ای از بناهای تاریخی، مانند عمارت «مسعودیه» بین ایستگاه ملت و بهارستان، حریم مسجد فخرآباد در ایستگاه دروازه‌ شمیران، موزه علی اکبر صنعتی، در ضلع شمال غربی میدان امام خمینی و مسجد فرازنده، ‌جنب متروی شوش قرار گرفته‌اند، این در حالی است که تعداد قابل توجهی از این آثار، از جمله ملک موقوفه قاجاری «فرمانیان» در تجریش و نابودی «قنات آب‌شاهی» و به دنبال آن، خشک شدن نیمی از درختان کاخ گلستان، قربانیان حضور و عبور مترو محسوب می‌شوند.

در حال حاضر بخشی از مهم‌ترین آثار تاریخ تهران در مسیر تردد مترو قرار گرفته‌اند و میدان امام خمینی، در حالی مرکز اتصال خطوط مختلف مترو است که بخش اعظم آثار تاریخی، از جمله بازار تهران و موزه علی اکبر صنعتی در اطراف آن واقع شده است، این در حالی است که نه‌تنها بخشی از آثار پراکنده تاریخی زخم‌خورده از حضور مترو، بلکه عبور مداوم و لرزش‌های تعداد آثار و بناهای تاریخی تهران که روی خط مترو واقع شده‌اند، کم نیست. از عمارت مسعودیه که هر 2 دقیقه یک بار با عبور مترو از ایستگاه ملت تا بهارستان به لرزه می‌افتد، تا آثار متعددی که در بافت تاریخی تهران در منطقه 12 شهری واقع است.

مکرر این اژده‌های آهنین در فضاهای تاریخی شهر،‌ باعث شده تعداد بی‌شماری از بناها و اماکن تاریخی در چنبره مرگ قرار بگیرند.

بخشی از ایستگاه خط یک مترو (قلهک تا حرم مطهر) با گذر از مرکز بافت تاریخی تهران، بسیاری از آثار و بناهای ارزشمند تاریخی را در معرض تهدید جدی قرار داده است. این بناها و آثار تاریخی، در حالی در محدوده ایستگاه میدان امام خمینی واقع هستند که از استحکام لازم برخوردار نیستند. سردر قورخانه، ‌بنای موزه ملی، میدان مشق، ساختمان بانک تجارت (بانک شاهنشاهی) مدرسه دارالفنون و موزه علی اکبر صنعتی در واقع بخشی از مهم‌ترین مجموعه میراث استان تهران را تشکیل می‌دهند که در مرکز خطوط مترو قرار گرفته‌اند. نابودی قنات       آب شاهی به علت احداث مترو، نمونه‌ای از این دست محسوب می‌شود که باعث خشک شدن نیمی از درختان کاخ گلستان شده است.

این در حالی است که در محدوده ایستگاه دروازه‌دولت،  سعدی و ترمینال جنوب نیز خانه‌های تاریخ ارزشمندی وجود دارد که جزو آثار درجه یک محسوب نمی‌شوند، اما کاملاً از مشخصه تاریخی برخوردارند و از گزند لرزش‌های مترو در امان نیستند.

ایستگاه خط 2 مترو که از صادقیه شروع و به تهرانپارس ختم می‌شود به دلیل پراکندگی و عدم مرکزیت آثار تاریخی، تنها از محدوده برخی آثار گذر می‌کند.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • س ع ی د US ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    پس این یارانه نوبت ششم کی واریز میشه کفگیرمون ته دیگ خورده!!! جسارتا یارانه این ده روز هم واریز می شود؟
  • س ع ی د US ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۰
    0 0
    متروی مرگ فیلم ترسناکیه نه!!!