سوءاستفاده محتکران و قاچاقچیان از تفاوت قیمت داروها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: طرح دارویار برای جلوگیری از قاچاق دارو و از بهترین روش‌های پرداخت منصفانه  یارانه دارو به مردم کشور اجرا می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر حسین فرشیدی در گفتگو با خبرنگاران افزود: در این طرح برای تأمین منافع بیماران بدون افزایش قیمت برنامه‌ریزی‌شده است همچنین از مزیت‌های اجرای دیگراین طرح می توان اصلاح الگوی مصرف دارو، عدم‌ تغییر پرداخت از جیب بیماران، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، اجرای بیمه همگانی سلامت برای افراد فاقد بیمه نام برد. وی گفت: بحث دارو کمتر ازآنچه برای آرد و روغن انجام شد نیست، داروی کالای مهم و حیاتی است که قیمت و در دسترس بودن آن اهمیت فراوانی دارد.

دکتر فرشیدی تصریح کرد: قبل از اجرای طرح دارویار، تخصیص ارز دولتی به دارو و تفاوت قیمت آن با بازار آزاد باعث سوءاستفاده محتکران و قاچاقچیان شده بود که به همین خاطر علاوه برافزایش قیمت‌ها ،با کمبود شماری از اقلام دارویی مواجهه بودیم.

وی ادامه داد: در این طرح علی‌رغم افزایش قیمت دارو به‌هیچ‌عنوان پرداختی بیماران که با نسخه پزشک به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند افزایش نخواهد یافت بلکه در پاره‌ای از موارد کاهش خواهد یافت، چراکه این افزایش قیمت‌ها توسط بیمه‌ها جبران می‌شود نه بیماران. به گفته دکتر فرشیدی، پرداخت از جیب مردم در گروه‌های دارویی مختلف پس از اجرای این طرح برای داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه هستند بدون تغییر بوده و در برخی اقلام کاهشی خواهد بود و برای داروهایی که در حال حاضر تحت پوشش بیمه نیستند برای ۳۶۶ قلم از این داروها پوشش بیمه‌ای به‌گونه‌ای تعیین شد که مبلغ پرداختی بیماران برای تهیه این داروها پس از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرای آن ثابت باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پس از اجرای طرح دارویار از ۲۳ تیرماه سال جاری ۱۱۹ قلم داروی بدون نسخه (OTC) با پوشش بیمه‌ای محاسبه می‌شوند، این داروها را در شش گروه سرماخوردگی، گوارشی، فرآورده‌های پوستی، ملین و ضد احتقان، ضد سرفه و سایر داروها اعلام کرد. وی در خصوص داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی گفت: افزایش قیمت دراین بخش از محصولات نخواهیم داشت وبا توجه به سیاست‌های دولت در حمایت از بیماران، قیمت این محصولات مجدداً موردبررسی قرارگرفته و تا حد امکان قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه گفت: در راستای اجرای این طرح از طرف وزارت بهداشت و درمان،بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی متقبل شده که کمک ارزنده در جهت کم شدن بار مالی و بدهی بیمارستان‌هاست که درخور قدردانی است. دکتر فرشیدی سیستم الکتریکی کردن نسخه‌های پزشکی را یکی از اقدامات ارزشمند و مهمی برشمرد که در اکثر مناطق استان انجام‌شده و باید هرچه سریع‌تر به اتمام برسد.

وی گفت: سیستم الکترونیکی کردن نسخه‌ها باعث می‌شود که به‌صورت اصولی پایش شود چه بخشی از داروها کجا و چگونه مصرف می‌شود، بررسی اینکه آیا داروی تجویزشده توسط بیماران مصرف یا این‌که نصفه و نیمه رها می‌شود از نکات ارزشمند و قابل‌تأمل در اجرای این سیستم است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، مردم، پزشکان و داروخانه را سه بخش مهم و درگیر با طرح دارویار دانست و گفت: وزارت بهداشت انجمن نظام پزشکی و انجمن داروسازان باید این مقوله را به نحوی مدیریت کنند که دارو به میزان درست و کافی و بدون تحمل بار سنگین توسط مردم تهیه شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1655584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =