مجلس نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را برای بالا بردن سقف استقراض برای جلوگیری از عدم توانایی دولت در پرداخت بدهی هایش تصویب کرده است.

این طرح با ۲۶۹ رای مثبت در برابر ۱۶۱ رای منفی تصویب شد. گابریل گیفوردز نماینده ایالت آریزونا که در ماه ژانویه در یک تیراندازی از ناحیه سر هدف اصابت گلوله قرار گرفته بود برای اولین بار از زمان حادثه در رای گیری روز دوشنبه شرکت کرد.

این طرح اکنون باید به تصویب مجلس سنا برسد و توسط رئیس جمهور امضا شود تا جنبه قانونی پیدا کند.

این طرح سقف بدهی را که اکنون ۱۴.۳ تریلیون دلار است به میزان ۲.۴ تریلیون دلار بالا می برد و طی ده سال آینده تقریبا به همین میزان از هزینه های دولت می کاهد.

آمریکا ۱.۵ تریلیون دلار کسری بودجه دارد و بدهی عمومی این کشور در ماه مه به ۱۴ تریلیون و ۳۰۰ میلیارد دلار رسید که حد مجاز استقراض دولت این کشور است.

در ماه های اخیر بحث بر سر بالا بردن سقف بدهی عمق شکاف های عقیدتی موجود میان دو حزب را بیش از هر زمان نمایان کرد و چشم انداز تصویب این طرح در حالی روشنتر شده است که دولت می گوید در صورت عدم افزایش سقف بدهی، از روز دوم اوت قادر به پرداخت بعضی هزینه ها نخواهد بود.

جمهوری خواهان به ویژه اعضای جنبش راستگرای موسوم به "تی پارتی" که سال گذشته به کنگره راه پیدا کردند، با افزایش هزینه های عمومی و افزایش مالیات شرکت ها و کسب و کارها مخالفند و از سوی دیگر طیف لیبرال حزب دموکرات هم با کاهش هزینه های تامین اجتماعی و مزایای درمانی سالمندان و اقشار کم درآمد موافق نیست.

بازارهای مالی آمریکا هفته گذشته به خاطر نگرانی بر سر بن بست ایجاد شده در مذاکرات کسری بودجه روند نزولی داشت، اما واکنش بازارها به خبرهای روز دوشنبه مثبت بود.

طرح تصویب شده در مجلس نمایندگان شامل این تدابیر خواهد بود:

  • کاهش هزینه های دولت آمریکا به میزان ۲.۴ تریلیون دلار طی یک دوره ده ساله.
  • ایجاد کمیته ای مشترک از اعضای دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در کنگره برای پیشنهاد راه های کاهش هزینه های دولت
  • افزایش دو مرحله ای سقف استقراض دولت

مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری خواهان است و هوداران تی پارتی در آن نقش مهمی دارند.

در مقابل کنترل مجلس سنا در اختیار حزب دموکرات است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =