صبح امروز طرحی برای تعیین تکلیف کودکانی با تابعیت دوگانه​ در ایران در دستور کار مجلس قرار گرفت که فوریتش تصویب شده و در کمیسیون​های تخصصی بررسی خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، زهره الهیان نماینده تهران طراح این طرح بود که گفت: کودکانی با تابعیت دوگانه از مادران ایرانی با مردان غیر ایرانی، نه شناسنامه دارند، نه می توانند مدرسه و دانشگاه بروند و نه یارانه می​گیرند.

وی با بیان اینکه تبعیت این نوع کودکان مشخص نیست، افزود: بویژه در مواردی که مردان تبعه خارجی، کشور را ترک می​کنند و این مادران ایرانی، با مشکلات زیادی مواجه​اند تا زمان 18 سالگی که تبعیت این کودکان بر اساس قوانین موجود تعیین می​شود.

نماینده تهران که می​گفت با همکاری وزارت اطلاعات، وزارت امورخارجه، وزارت کشور و ثبت احوال و سازمان​های مردم نهاد با هویت بین​المللی این طرح را تدوین کرده است، ادامه داد: در این طرح خواسته​ایم که کودکان این افراد تا 18 سالگی ایرانی محسوب شوند تا از حقوق قانونی خود برخوردار شوند.

نادر قاضی​پور نماینده ارومیه مخالف این طرح بود و گفت: به جای بررسی چنین طرحی، باید قانونی تصویب کنیم که دختران ایرانی نباید به مردان غیر ایرانی بروند {ازدواج کنند}! یا اگر می​خواهند با چنین مردانی ازدواج کنند باید آن مرد، تابعیت ایران را بگیرد!

اما علی​اصغر یوسف​نژاد نماینده ساری موافق این طرح بود که گفت باید به وضعیت چنین کودکانی هرچه سریعتر رسیدگی شود تا از امکانات حداقلی هر شهروند ایرانی بهره مند شوند.

گفتنی است طرح مشابهی نیز سال 85 در مجلس هفتم به تصویب رسید که طراحان و موافقان این طرح می​گفتند مشکلات موجود را حل نکرده است. شاید به همین دلیل بود که نمایندگان به فوریت این طرح جدید رای دادند و بررسی آن را به کمیسیون​های تخصصی واگذار کردند.

45/29

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
    1 0
    من با نظر آقای قاضی پور موافقم. باید در این موارد غیرتمندانه عمل کرد مگر نه کشور پر افغانی می شود